Hatalmas vasúti és kikötőfejlesztésekhez kér külön EU-s pénzt a magyar kormány

Portfolio
Összesen 75,5 milliárd forintnyi uniós támogatás brüsszeli elnyerését célozza meg a kormány abban a friss kormányhatározatban, amely 11 vasút-, kikötő- és autópályák melletti kamionparkoló fejlesztést tartalmaz és amelyekből az első öt projektre 60,5 milliárdos EU-forrást kér.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) egy közvetlenül Brüsszelben elosztott támogatási keret, amely a tagállamok olyan nagyobb közlekedésfejlesztési projektjeit hivatott támogatni, amelyek európai jelentőségűek, illetve a kontinensen történő utazás-szállítás jobb lebonyolítását segíthetik. A CEF-nek van minden évben egy pályázata a tagállamok számára és ezek beérkezése után döntik el Brüsszelben, hogy mely tagállamok mely fejlesztési elképzeléseit támogatják.

A legfrissebb Magyar Közlöny egyik határozata ezekre a forrásokra „repül rá” úgy, hogy kijelöli, melyik öt projektet kell benyújtania mai határidővel az illetékes tárcának Brüsszelbe a 2019-es (!) pályázati kiírásra és melyek a tarsolyban tartott, szintén CEF-forrásból tervezett további fejlesztési célok.

Az első táblázatban azt az öt projektet mutatjuk be, amelyeket a 2019-es pályázatra be kell nyújtani, a másodikban pedig azokat, amelyeket szintén meg akar majd valósítani a kormány. Amint láthatjuk: az első táblázat első két projektje nagy vasúti fejlesztést takar, a többi pedig kikötői, illetve kamionparkolós fejlesztéseket, amelyekre összesen 60,5 milliárd forintnyi CEF-forrást céloz meg a kormány:

  • a „Kelenföld–Hegyeshalom vasútvonal nemzetközi átjárhatóságának fejlesztése” projekt 23,25 milliárd forintnyi nettó költségéből 19,76 milliárd forintot tervez CEF-forrásból megvalósítani a kormány
  • A „Budapest – ukrán határ közötti egyes vasúti vonalszakaszok korszerűsítésének előkészítése” című projekt nettó 27,3 milliárdos költségéből pedig nettó 23,2 milliárd forintot szeretne elnyerni CEF-pénzből
  • a több kikötő fejlesztését is tartalmazó negyedik projekt nettó 19,2 milliárd forintos költségéből nettó 16,32 milliárd forintot szeretne elnyerni CEF-ből a kormány.

A kormányhatározat többi projektjét „csak” elfogadta a kormány, azokat feltehetően majd a 2020-as kiírású CEF-pályázatra szeretné benyújtani, de a transzparencia jegyében már ezeket is rögzítette előre az alábbi költségszerkezet mellett. Amint látható: ezekben több autópálya melletti kamionparkolós fejlesztés is megtalálható és ezekre együttesen mintegy 15 milliárd forintnyi CEF-forrást tervez lehívni a kormány:

Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF