Ami segíthet a hosszú élet elérésében

Webbeteg.hu
2016. február 21. 07:00    
nyomtatás
Sokan edzenek azért, hogy karcsúak maradjanak, azonban egy tanulmány azt mutatja, hogy a negyvenes éveinkben történő rendszeres sport meghatározó az öregedés folyamatának lassítása érdekében.


A kutatók állítják, hogy már a viszonylag alacsony intenzitású mozgás is lassíthatja a középkorúak sejtjeinek öregedését, miközben azt vizsgálták, hogyan befolyásolja a testmozgás az emberek telomereinek hosszát.


Mi is az a telomer?


A telomerek a DNS szálak végén lévő "sapkák", amik megakadályozzák azok kirojtosodását, és ahhoz hasonlítanak, mint például a cipőfűző végén lévő műanyag védőkupak. A sejt öregedésével együtt a telomerek is kopnak, de úgy vélik, ezt a folyamatot az elhízás, a dohányzás, a cukorbetegség és az alvászavar felgyorsítja.

A hosszú életkort már korábban is összefüggésbe hozták a telomerek hosszával, egyes kutatások rámutattak, hogy a sportolók és a rendszeres mozgást végzők telomerei (az időseké is!) hosszabbak, mint az azonos korosztályba tartozó, nem sportoló embereké.

A nemrég megjelent tanulmány során csaknem hétezer, 20 és 84 év közötti egyén adatait vették górcső alá, emellett több tízezer felnőttet kérdeztek ki egészségügyi, életmódbeli, testmozgási szokásaikra tekintettel, vérmintákat véve. Az ezekből nyert adatokat használták fel a résztvevők telomereinek hosszának vizsgálatára.


Mozogni kell


A résztvevőket négy csoportra osztották, az alapján, mennyit mozogtak. Pontozták, hogy az alábbi tevékenységek közül a felmérést megelőző hónapban melyiket végezték: súlyzós edzés, mérsékelt testmozgás (pl. gyaloglás), intenzív mozgás (pl. futás) és munkahelyre, iskolába való kerékpározás. Később a pontszámokat összevetették a telomerek hosszával. Azt tapasztalták, hogy minden egyes ponttal csökkent az egyén kockázata a megrövidült telomerre.

Akik egy tevékenységtípusban vettek részt, 3%-kal volt kisebb az esély telomer rövidülésre, ha valaki két tevékenységet végzett, a kockázat 24%-kal volt alacsonyabb, három mozgástípusnál a kockázat 29%-kal, négynél pedig több mint felére csökkent (!).

Az összefüggés a 40-65 év közöttiek körében volt a legmeghatározóbb. Ez mutatja, hogy a középkorú évek kulcsfontosságúak a testmozgás megkezdésére, ezáltal a telomerek rövidülésének lassítására.

A kutatást a Mississippi Egyetemről Paul Loprinzi és Jeremy Loenneke valamint a san franciscói California Egyetemről Elizabeth Blackburn vezette és a Medicine & Science in Sports & Exercise című szaklapban jelent meg.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Állásajánlatok
Pénzügyi vezető
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium