Egészséges kenyér - finom kenyér? Te milyet eszel?

Webbeteg.hu
2016. március 14. 11:20    
nyomtatás
Minden nap esszük, csaknem mindennap vesszük. Táplálkozásunk egyik alapkövét jelentik a kenyérfélék, nem mindegy tehát melyiket választjuk.


A magyar lakosság körülbelül 20 dekagramm (2-3 szelet) kenyeret fogyaszt napi rendszerességgel. Ezt a mennyiséget befolyásolja, ha valaki rendszeres testmozgást, illetve fizikai munkát végez.

A magyar vásárlók a tömörebb, savanykásabb rozs- és teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek helyett még mindig inkább a fehér búzakenyeret vásárolják, ez talán amiatt van, mert a búzalisztből lehet sütni a "jó" kenyeret, mely rugalmas, könnyű szerkezetű, köszönhetően a magas sikértartalmuknak (a sikér egyfajta rugalmas fehérje).

MI MICSODA?

  • Fehér kenyér: 100% a búzaliszt aránya
  • Félbarna kenyér: 85% a búzaliszt, 15% a rozsliszt aránya
  • Rozsos kenyér: 60-85% a búzaliszt, és 15-40% közötti a rozsliszt aránya
  • Rozskenyér: 60% alatti a búzaliszt, 40% feletti a rozsliszt aránya
  • Teljes kiőrlésű rozskenyér: 80% feletti a rozsliszt aránya, a sikértartalom nagyobb, ezért "nehezebb", tömörebb a kenyér

Forrás: WEBBeteg, MDOSZ


Mi az, hogy teljes kiőrlésű?


A teljes értékű gabonaféle elnevezéssel jelöljük a gabonamagvak értékeinek megtartásával, teljes őrlésű, korpát is tartalmazó lisztből készült, növényi magvakkal kiegészített élelmiszereket, táplálékokat, valamint a hántolatlan, barna rizst - olvasható Dr. Rodler Imre táplálkozási ajánlásában.


Miért kell nekünk a rost?


A magas rosttartalmú kenyerek fogyasztása esetén mindig gondoskodjunk a bőséges - nem alkoholtartalmú(!) - folyadékfogyasztásról, ugyanis a vízben oldódó rostok ennek segítségével fejtik ki hatásukat. Meg kell jegyezni, hogy a vízben nem oldódó élelmi rostok - például a cellulóz - is hasznosak, mert támogatják a vastagbél normális működését.

A rostok azáltal, hogy növelik a székletünk víztartalmát és tömegét, csökkentik a vastag- és végbélrák kialakulásának a kockázatát. (Hogy pontosan milyen folyamat révén, azt a WEBBeteg.hu-n megtudhatod.)

Egészséges kenyér - finom kenyér? Te milyet eszel?



Ásványi anyagokban bővebb


A magasabb élelmi rostot tartalmazó (teljes kiőrlésű, magvas, magasabb rozslisztet tartalmazó) kenyérfélékben több vitamin, leginkább B1-, B2- és B6-vitamin van, mint a fehérekben.

Ha az ásványi anyagokat tekintjük, az előbb említett kenyerekben több a cink, a magnézium, valamint a kálium. Nem árt tudni, hogy nem csupán a rozslisztből juthatunk hozzá az értékes ásványi anyagokhoz, ugyanakkor talán a legkézenfekvőbb beviteli forma.

Egészséges kenyér - finom kenyér? Te milyet eszel?

Nem fontos mindennap teljes kiőrlésű (rozs)kenyeret ennünk, a fontos az, hogy a teljes kiőrlésű kenyerek fogyasztása domináljon a táplálkozásunkban, kisebb arányban ott lehet a félbarna vagy akár a fehérkenyér is.


Érdemes megpróbálni házilag


Jó megoldás lehet a kenyér-dilemmára, ha saját magunknak sütjük a kenyeret. A legtöbb hipermarketben, illetve diszkontban kaphatók a legkülönfélébb kenyérliszt-keverékek, ráadásul nem is nagy ördöngösség a kenyérsütés (készülhet például élesztő nélküli, dagasztás nélküli kenyér is).

Felmerül a kérdés, drágább-e az otthon készített kenyér? Egy kiló kovászolt kenyérhez kb. 70 dkg búzaliszt kell, ehhez jön az élesztő, só és víz.

A tárolásra is érdemes figyelni (a bolti pékáruk esetén is): iszáraz, hűvös helyen, oxigéntől elzárva ajánlott tartani, ahol lehetőleg minél kevesebb pára éri.


Na és a só?


Az elmúlt években több hazai vizsgálat is rámutatott arra, hogy a magyar üzletekben, pékségekben kapható kenyerek nagy részének sótartalma meghaladta az előírt felső határértéket. A szakorvosok régóta hangoztatják a só emberi szervezetre gyakorolt káros hatásait (erről bővebben itt olvashatsz). Ennek ellenére háromszor-négyszer annyi sót fogyasztunk, mint amennyire szükségünk volna.

A kenyerek magasabb sótartalma tehát önmagában még nem ártalmas, mivel azonban majdnem minden más élelmiszerben is van só bőven, könnyű átlépni a javasolt értékeket.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium