Mivel "etessük" agyunkat? Helyes étrenddel a mentális egészségért

Webbeteg.hu
2016. február 27. 08:45    
nyomtatás
Az utóbbi években az Amerikai Pszichiátriai Társaság legutóbbi értekezletén egy új téma is napirendre került: hogyan befolyásolják az ételek a mentális egészséget?


Dr. Drew Ramsey, a Columbia Egyetem pszichiátria tanszékének professzora és Dr. Emily Deans massachusettsi magánpszichiáter, a Nemzetközi Táplálkozási Pszichiátriai Társasággal együtt egy olyan étrend kidolgozásán dolgozik, mely kedvező hatást gyakorol az agy egészségi állapotára és működésére.

Bár a munka még csak kezdeti szakaszban jár, a táplálkozáspszichiátria az orvosok és a kutatók részéről is egyre nagyobb támogatást élvez, ezt a Lancet Psychiatry szakmai folyóirat egyik korábbi cikke is bizonyítja.

Bár a mentális egészséget komplex tényezők határozzák meg, egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy az étrend kulcsfontosságú tényező a mentális betegségek magas előfordulásában, ez pedig arra utal, hogy az étrend a pszichiátriában is ugyanannyira fontos, mint a kardiológiában, az endokrinológiában és a gasztroenterológiában
- írják a szerzők.


Nos, akkor mivel etessük agyunkat?


Dr. Ramsey jelenleg egy olyan kézikönyv megalkotásán munkálkodik, melyben rangsorolja az agy egészségét kedvezően befolyásoló ételcsoportokat, valamint a konkrét összetevőket.

Tengeri ételek: ezekben sok omega-3 zsírsav található, ami előnyös lehet a kedélybeteg vagy szorongásos betegek számára. A kagylófélék, így az osztriga is kitűnő B12-vitamin, és cink forrás: hat osztriga darabonként mindössze 10 kalória, miközben a napi javasolt B12 szükséglet 240%-át és cinkbevitel 500%-át biztosítja. A tengeri ételek emellett bővelkednek D-vitaminban, jódban és krómban. Mivel sokan aggódnak a halak higanyszennyezettsége miatt, Dr. Ramsey azt javasolja, hogy fogyasszunk a tápláléklánc alján elhelyezkedő apró halakat (pl. szardínia, szardella és hering), mivel ezekben általában nem halmozódik fel annyi méreganyag.

Zöld salátafélék: a zöld salátafélék emellett flavonoidokat és karotinokat tartalmaznak, melyek igen hasznosak (pl. felgyorsítják a toxinok lebontását). Egy csészényi kel a napi K-vitamin szükséglet 600%-át, az A-vitamin 200% és a C-vitamin 100%-át biztosítja, miközben mindössze 33 kalóriát tartalmaz.

Magvak: a magvakat korábban magas zsírtartalmuk miatt nem ajánlották, ám Dr. Ramsey szerint a magvak kalóriatartamát alaposan túlbecsültük, mert valós kalóriaértékük a véltnél úgy 25%-kal alacsonyabb. A magvakban sok az egyszeresen telítetlen zsírsav, ami elősegíti a zsírban oldódó tápanyagok felszívódását. Magas rosttartalmuk teltségérzetet ad, és sok bennük az értékes ásványi anyag, mint a magnézium és a szelénium. Huszonkét szem mandula (162 kalória) a napi javasolt E-vitamin bevitel 33%-át fedezi, emellett sok benne a fehérje és az ásványi anyag, többek közt a vas. Egy 2013-as tanulmány szerint a magvakkal kiegészített mediterrán étrend szignifikánsan növelte a depressziós betegek BDNF (az agy egészségét támogató fehérje) szintjét.

Hüvelyesek: bár Dr. Ramsey maga sem veti meg a húst, elismeri, hogy az emberek általában túl sok húst fogyasztanak, ráadásul nem megfelelő húsokat. A magvak és a hüvelyesek kitűnő alternatívát nyújtanak a hús helyett fehérje és tápanyagforrásként. Az apró szemű vörösbab kiemelkedően jó antioxidáns forrás, míg egy csésze lencse 18 g fehérjét tartalmaz és a napi folsav szükséglet 90%-át fedezi. Dr. Ramsey a hüvelyesek esetében a lassú, alacsony hőfokú főzést javasolja.


És a glutén?


Természetesen akadnak, akik érzékenyek, de a legtöbb ember általában jól tolerálja a teljes kiőrlésű gabonákat és a glutént.

A témában különös figyelmet érdemel a glutén és a pszichózis közötti kapcsolat. Egy vizsgálat bizonyította, hogy a skizofrén betegek szervezetében szignifikánsan emelkedett antigliadin antitest szint mutatható ki, a gliadin pedig a glutén egyik összetevője. A skizofrén betegek több mint 23%-ánál tapasztaltak magas antigliadin antitest szintet, míg a kontroll alanyok csupán 3,1%-ánál.

Ezért lehetséges, hogy a pszichotikus betegeknél érdemes lenne ellenőrizni a cöliákia jelenlétét.
(DRportal)

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 

Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Állásajánlatok
Felügyelő
Pénzügyi vezető
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium