Szomorú valóság - Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok

2017. március 16. 13:45  english version   
nyomtatás
 
Már több mint 3,3 milliós az autóállomány Magyarországon, miután tavaly az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma történelmi csúcsközelbe emelkedett. Amikor utoljára ennyi autót adtak el Magyarországon, örvendetesen csökkent a gépkocsik átlagéletkora. Most rendületlenül emelkedik.


Egyre több az autó


2016 végén 3,31 millió forgalomba helyezett autó volt Magyarországon. Immár ötödik éve bővül az állomány, és a válság előtti csúcshoz képest is 8%-kal több a személygépjármű.

Szomorú valóság - Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok


Veszik a kocsit mint a cukrot


A bővülés oka természetesen az, hogy egyre több autót helyzetnek forgalomba. Közel 239 ezer személygépkocsiról van szó, ennél érdemben több eladás csak a csúcson, 2003-2004-ben volt.

Szomorú valóság - Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok


És mégis egyre öregebb az állomány


Hiába a nagy kereslet, az autók átlagéletkora mégis egyre magasabb. Sejtésünk szerint a 13,9 év rendszerváltozás utáni csúcsnak mondható. Pedig a válság előtti években már kézzelfogható közelségbe került a 10 év alatti átlagéletkor, ám azóta töretlen az emelkedés.

Szomorú valóság - Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok


Mert nem az újat vesszük


Az elmúlt 9 év öregedési folyamatában az időszak első felében az játszotta a főszerepet, hogy az autóeladások drasztikusan visszaestek, vagyis a meglévő állomány folyamatos öregedését nem ellensúlyozta az újabb autók bekerülése. Az utóbbi években azonban emiatt már nem kellett volna öregedni az átlagéletkornak, legalábbis a válság előtt ugyanilyen autóeladások mellett már bőven fiatalodni tudott az állomány. Az ellentmondást az oldja fel, hogy míg a válság előtti devizahiteles mámorban az eladások zömét az új autók adták, addig a válság után többségbe kerültek a használtautó-importból származó eladások. Ezt mutatja az alábbi ábra:

Szomorú valóság - Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok


Mint látható, a válság előtti években másfélszer annyi új autót adtak el, mint tavaly. 2007-2008-ban a forgalomba helyett személygépkocsiknak csupán a 11-12%-a volt használt, 2016-ban viszont csaknem 57,5%-a. Könnyen lehet azonban, hogy fordulat szemtanúi lehetünk: az újautó-eladások tavaly már gyorsabban növekedtek. Amennyiben ez a tendencia kitart, akkor a következő években csökkenhet a frissen forgalomba helyett autók átlagéletkora.

Tényleg ennyire rossz a helyzet?


Magyarországon 1000 főre 316 autó jut, ami Románia után a második legrosszabb az EU-ban. Az adat annyiban meglepő lehet, hogy a fejlettségi szintünkből azért nem következne ez a pozíció, a horvátokat, bolgárokat még legalább lejjebb várnánk. Ugyanakkor ezekre a számokra nem tennénk fel az életünket. Az autók forgalomból történő kivonásának bizonytalan regisztrálása miatt a statisztikák meglehetősen bizonytalanok, utólag is sokat változnak. Franciaország esetében például az 500 feletti adatot revideálták az EU-átlag alá. Még látványosabb, hogy Litvánia 2013-ban az uniós ranglista második helyén állt, majd egy évre rá hirtelen az ezer főre jutó autók száma 615-ről 413-ra "csökkent", visszatagozódva ezzel a fejlettségének megfelelő helyre. Valószínűnek tartjuk, hogy a magyar statisztika "túlságosan pontos", és valójában a többi régiós ország autós helyzete sem igazán jobb. Eltérést okozhat például, ha a forgalomból kivonás szabályai enyhébbek, vagy legalábbis kevésbé szereznek érvényt neki a hatóságok, esetleg a statisztika kevésbé akkurátus módon követi le mindezt, mint idehaza.

Szomorú valóság - Egyre öregebb autókkal járnak a magyarok





Címlapkép forrása: Shutterstock.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk

F?rum
 
 
X
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...

Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
Prémium