panel
Bank

Banki informatika koronavírus idején: nem ijesztette meg a fejlesztőket a járvány

Portfolio
Nem egyszerűen felgyorsította a banki digitalizációt a koronavírus, hanem az informatikai és üzleti szempontok összehangolását is az eddiginél sokkal jobban kikényszeríti a hitelintézetekből – hangzott el a Portfolio mai online Banking Technology 2020 konferenciáján a délelőtti panelbeszélgetés egyik fő tanulsága. A banki IT-vezetőkkel zajló beszélgetésen a jövő nagy fejlesztési feladatairól és kihívásairól is sok szó esett.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Átalakította-e a bank életében az informatikai prioritásokat a koronavírus?

Csányi Péter (ügyvezető igazgató, OTP) elmondta: nagyban nem befolyásolta a fejlesztéseket náluk a vírus, a home office feltételei például már korábban is adottak voltak a nagybanknál.  Két applikációval is előjöttek (Szép Kártya applikáció, Juniort Next) a lezárások alatt, drasztikus változás nem történt. Az OTP a folyamatos fejlesztésben hisz a fiókoknál és a digitális csatornákon is – mondta, hozzátéve: a személyes tanácsadás a jövőben is meghatározó lesz a banknál.

Czímer Gergely (CDO, Takarékbank) emlékeztetett: a Takarékbankra a migráció és az alaprendszerek integrációja idején csapott le a mostani vírus, de gyorsan tudtak alkalmazkodni. Sok mindent újra kellett gondolni, előrehoztak fejlesztéseket (pl. a bő egy hónap alatt bevezetett videóbank, amit korábban ő digitalizációs zsákutcának gondolt volna, vagy az e-számlázó szolgáltatás), és úgy vélték, semmit sem szabad lelassítani.

Foltányi Tamás (operációs igazgató, Erste) elmondása szerint egy hét alatt 2200 kollégát költöztettek haza, a nagy visszatérés a pandémia miatt azóta sem történt meg. A projektek nem szakadtak meg, a törlesztési moratóriumnak - különösen a közelgő meghosszabbításának - való megfelelés azonban az ügyfélértesítésekkel együtt nem kis munka.

Siklós Jenő (vezérigazgató-helyettes, Gránit Bank) elmondta: a lehető leggyorsabban, egy hét alatt áttértek a home office-ra, a digitális banki modellnek köszönhetően sok új ügyfelet is nyertek, április hónapban az ügyfelek 80-90%-a a videóbankot választotta az ügyintézésre. Minden olyan fejlesztést igyekeztek felgyorsítani, ami azt szolgálta, hogy ne kelljen bemenniük az ügyfeleknek a bankba.

Pereczes János (ügyvezető igazgató, MKB) end-to-end személyi hitelezést (mobilapplikációban) és a fióki időpontfoglalást emelte ki a felpörgetett fejlesztéseik között.

Kerekas Antal (partner, PWC) szerint átfogó és eredményes átalakulást hajtott végre a bankszektor, szerencsés időszakban érte a pandémia az ágazatot abból a szempontból, hogy jócskán volt már digitális értékajánlata.


Hogy hatott a koronavírus a digitális kihívókkal folytatott versenyre?

Czímer Gergely szerint elfelejtik sokan, hogy a digitális kihívók egy ügyfélszegmensre és szolgáltatásra fókuszálnak, így nem ugyanazon a pályán fociznak, mint a kiterjedt ügyfélkörrel és tevékenységi körrel működő bankok.

Pereczes János szerint a koronavírus gyorsított a digitális kihívók előretörésén, de a bankok is gyorsultak, hogy ott legyenek időben, amikor a versenytársak is jönnek.

Foltányi Tamás nem gondolja, hogy a bankoknak kapkodniuk kellene az erősödő verseny miatt, ők is jelentős eredményeket mutattak fel a koronavírus idején (a mobilbankjuk használata megduplázódott például egy év alatt), a bank bevételét úgy képesek azonban erodálni ezek a kihívók bizonyos ügyfélszegmensekben, hogy más versenyfeltételek mellett működnek.

Siklós Jenő reményét fejezte ki, hogy a szabályozási környezet idővel egységesedik, és nem fog sokáig lejteni a pálya. Az univerzális bankokra szükség lesz a jövőben, a kisebb fintech cégekkel együttműködésre vannak ítélve.

Mibe érdemes fektetni a jövőben?

Kerekes Antal szerint az ügyfelek minél jobb ismerete lesz a döntő, a bankok elképesztő adatvagyonon ülnek, itt a PSD2, és kockázat, hogy ugyanahhoz az információhoz más szolgáltatók is hozzáférnek. A fiókok kevésbé tranzakcióorientált lokációkká történő átalakításában és a költségbázisok faragásában is nagy szerepe lesz ennek. Az ügyféligények átalakulnak, és a tranzakciókból származó díjbevétel csökkenni fog, agilis válaszokat kell adni. A koronavírus kihívása nem pusztán digitalizációs nyomás, az üzletnek és a technológiának az együttműködését is kikényszeríti.  

Siklós Jenő szerint a Gránit Bank szerencsés helyzetben van, hogy már nem kell működési modellt váltania, továbbra is digitális bankként tör előre. Mindenféle tevékenység okostelefonra terelése fontos feladat lesz. Pereczes János szerint amihez kell a személyesség, az fiókon és videóchaten zajlik majd a jövőben, ami nem, azt a többi digitális csatornára lehet majd terelni.

Foltányi Tamás szerint nagy érték az az adatvagyon, amin a bankok ülnek, a GDPR ezt kevésbé segíti. A bankoknak mérlegre kell tenniük mindig, mi az ami „csak” jó ötlet, és mi az, ami ezzel szemben jó üzleti kilátásokkal is kecsegtet.

Czímer Gergely szerint a Takarékbanknál az idei első félév technológiailag a migrációról szólt, most jött el az idő a jóval rugalmasabb és költséghatékonyabb fejleszésekre.

Csányi Péter az új internet- és mobilbankot emelte ki a közeljövő fő feladataként, ezek hosszú távon támogatják a gyorsabb fejlesztéseket, bevezetik az automata tesztelést, folytatják az agilis működés kialakítását és a 16 témakör mentén definiált informatikai transzformációjukat.

orbanviktor
bécs
terror europa dzsihad
kórházi ágy egészségügy
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Útikalauz kezdő befektetőknek.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Privát bankár

Privát bankár
2020-12-03 Online
Agrárszektor Konferencia 2020

Az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvényének számít az Agrárszektor Konferencia, amelyet 2020-ban nyolcadik alkalommal szervez meg a Portfolio Csoport. Idén december 3-án, egész napos, közel 10 órányi szakmai programmal, két párhuzamos szekcióval, több mint 50 előadóval, és rengeteg izgalmas témával várjuk a résztvevőket online módon. Az esemény egyedülálló módon veszi napirendre a legfontosabb agrárgazdasági témákat, illetve nyújt prognózisokat az ágazat szereplőinek. A konferencia az agrárium minden résztvevőjének – így valamennyi méretű gazdálkodónak, élelmiszeripari cégnek, inputgyártónak, gépforgalmazónak, termékkereskedőnek, illetve államigazgatási és érdekképviseleti szakértőnek – hasznos és naprakész információkat nyújt. A résztvevők online, élőben követhetik az egész napos konferenciát, élhetnek az online rendszerünk által nyújtott, különböző kapcsolatépítési lehetőségekkel is. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, a Portfolio Agrárszektor Konferenciát!

 

SZAKTANÁCSADÓK FIGYELEM! - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA ÁLTAL AJÁNLOTT RENDEZVÉNY! 4 pont kapható az online eseményen való résztvételért.

kovach anton