Egy ember laptoppal, aki egy kártyát tart a kezében és vélhetően fizetni készül. Fotó: Shutterstock
Bank

Tombol a részletfizetéses őrület: így működnek a BNPL-szupersztárok

Portfolio
A BNPL (buy-now-pay-later) egy fizetési megoldás, ami éppen azt ígéri, ami a nevében is benne van: „vásárolj most, fizess később!”. Az új fintech őrület a Covid-válságban lett igazán népszerű, annyira, hogy a tavalyi évben megnégyszereződött a szektorban kezelt tranzakciók értéke. A fizetési megoldás az e-kereskedelem berobbanásával lett igazán népszerű és úgy tűnik, megállíthatatlanul tör előre. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi áll a faékegyszerűségű szolgáltatás brutális menetelése mögött. Mi lehet az üzleti modell, amely kiemeli a BNPL-t a pénzügyi szolgáltatások sorából? Mutatjuk!
Hasonló témákról is szó lesz október 13-ai Banking Technology konferenciánkon. Regisztráció itt!

BNPL az új áruhitel?

Az utóbbi időben óriási pénzmozgásoknak lehettünk tanúi a BNPL-szektorban, ezek közül néhány a rekordbefektetések közé is bekerült. A startupok mellett már a bigtechek is komolyan foglalkoznak a témával, augusztusban az Apple is bejelentette, hogy Apple Pay Later néven BNPL-szolgáltatást indítanak.

A BNPL jellemzői:

  • az alacsony (vagy sokszor 0%-os) kamat,
  • a BNPL-szolgáltató bevételének jelentős része késedelmi díjakból vagy kereskedői díjból származik,
  • nem (feltétlenül) igényel hitelkártyát,
  • BNPL igénybe vételekor a tranzakció nem érinti a hitelminősítést,
  • nagy összegű vásárlásokat általában nem lehet finanszírozni vele és az összesen felhasználható összeg is sokszor határok közé szorított.

Milyen értékesítési csatornákon keresztül érhető el a BNPL?

A részletfizetési szolgáltatás általában az e-kereskedők fizetési felületébe van integrálva, amiből azok nagyon sokat profitálnak. Az „egykattintásos” kedvezményes konstrukció növeli a webshopok konverziós rátáját, és segít nekik megtartani az ügyfeleiket. Sok BNPL-cég esetében kihívást jelent, hogy túlságosan is rá vannak utalva a kereskedőkre, akiknek a felületén megjelennek. Annak érdekében, hogy közvetlenül is elérjék az ügyfeleket, több cég is elindította integrált vásárlási platformját, vagy éppen leszerződött a nagyobb kártyatársaságokkal. Utóbbi esetében, a vásárlók bármelyik oldalon használhatják a BNPL-t, ahol az adott kártyatársaság kártyájával lehet fizetni (Zilch – Mastercard).

Már a fentiekből is látszik, hogy a BNPL-ek nem egységes üzleti modell alapján működnek, a részletfizetéses megoldás számos változatban létezik. A McKinsey kutatásában hat üzleti modellt különböztet meg:

  • Integrált webáruházak 
  • Kártyafüggetlen törlesztés 
  • Kártyához kapcsolt törlesztés 
  • Virtuális lízingek 
  • Magasabb árfekvésű termékek finanszírozása 
  • Részletfizetés kkv-knak 

Integrált webáruházak

Ezek a kereskedelmi platformok centralizálják a vásárlási élményt, úgy, hogy egy applikációba integrálják a többi webshop kínálatát, miközben feltüntetik az előfinanszírozási lehetőségeket is. Ilyen például az Afterpay és a Klarna, melyek a Covid-válság alatt lettek igazán népszerűek, olyannyira, hogy sok kereskedő – látva az óriási érdeklődést – még sajátmárkás kártyaszolgáltatásai rovására is engedélyezi az új BNPL-megoldást.     

A legnagyobb szereplők - a kínai Tmallhoz, vagy Ant Grouphoz hasonlóan - egyre inkább olyan ökoszisztémákat szeretnének létrehozni, ahol a vásárlást, a fizetési opciókat, a részletfizetést, illetve más pénzügyi termékeket egy szuperapplikácón keresztül kínálhatják a vevőknek.    

Úgy tűnik, a vásárlók sokkal szívesebben használják a BNPL-t, mint a tradicionális részletfizetéseket. 2020 júliusában az amerikai vásárlók 56% használta már a fizetési megoldást, ami a múlt évhez képest 18 százalékpontos növekedést jelent.

A McKinsey tanulmánya szerint a négy legnagyobb BNPL-cég bevétele 2023-ban már a 6 milliárd dollárt is meg fogja haladni.

A szolgáltatást általában alacsonyabb árfekvésű, de magasabb haszonkulcsú termékek vásárlásakor veszik igénybe a felhasználók. Ezek többnyire ruházati, fitnesz, illetve szépészeti termékek, bár a BNPL-szolgáltatók egyre több kategóriában jelennek meg. 

Az integrált webáruházak olyan kompetitív előnyökkel rendelkeznek, amelyekre az inkumbensek csak nehezen tudnak szert tenni. Ilyen például az, hogy a vásárlók a szuperapplikáción keresztül el tudják érni a legtöbb webshopot, így nem kell külön-külön mindegyikbe bejelentkezniük. Ezzel folyamatossá válik a vásárlási élmény és így közvetlenül el lehet érni a felhasználókat a legkedvezőbb részletfizetési konstrukciókkal. Ráadásul a BNPL-nél alacsony ügyfélszerzés költsége is, ugyanis a vásárlók a kereskedők fizetési felületén azonnal regisztrálhatják magukat az integrált applikációba. Más pénzügyi szolgáltatókhoz képest abban is kitűnnek, hogy a webshop felületeknek köszönhetően a BNPL-szolgáltatók e-kereskedelmi brandként is pozícionálhatják magukat.   

Kártyafüggetlen törlesztés

A kártyafüggetlen megoldások általában olyan ritkán vásárolt, közepes vagy magas árfekvésű termékeket hiteleznek meg, mint a spotfelszerelések, bútorok, elektronikai eszközök, fitneszgépek, illetve az utazások. A törlesztőrészleteket általában havi rendszerességgel, 8-9 hónapig kell fizetni, eleinte kamatmentesen, majd későbbi periódusokban kedvezményes kamatozással. Mivel vannak kamatok ez azt is jelenti, hogy az integrált webshopokkal ellentétben a szolgáltatók ebben a modellben nem a kereskedőkre terhelik a költségeket. Azoknak a vásárlóknak, akik ezt a lehetőséget választják, magas a hitelminősítésük, és általában hitelkártyához is hozzáférnek, ám a kedvezmények miatt sokan mégis a BNPL mellett döntenek. Jó példa a kártyafüggetlen modellre az Affirm és az Uplift.  

A kereskedők akkor választják ezt a modellt amikor magas árréssel működnek, illetve, ha túl nagy az ügyfélszerzés költsége és sokan hagyják félbe a vásárlást. A kártyafüggetlen modell legveszélyesebb kihívója a kártyához kapcsolt törlesztéses modell, amely a súrlódásmentes fizetésnek köszönhetően jó ajánlat lehet akár az alacsonyabb kamatok ellenében is. Emiatt az utóbbi időben a kártyafüggetlen szolgáltatók kártyás modellben működő BNPL-cégeket vásároltak fel. 

Kártyához kapcsolt törlesztés

A kártyához kapcsolt törlesztéses modell már vezető részletfizetési megoldás Ázsiában és Latin-Amerikában. Ebben a modellben általában szintén magasabb árkategóriájú, átlagosan 1000 dollár értékű termékeket finanszíroznak. A kártyához kapcsolt törlesztés rövid időn belül akár nélkülözhetetlen funkció is lehet, amennyiben képes biztosítani a folyamatos vásárlói élményt. A modellre jó példa az amerikai SplitIT, vagy a Visa Installments is.  

Virtuális lízingek

A virtuális lízing modellben a vásárló a használat után fizet, de csak a lízing lejártával veheti birtokba a terméket. Nagyrészt olyan elektronikai eszközök, matracok, bútorok tartoznak ide, amiket könnyen vissza lehet venni. A virtuális lízingek magas kamatok mellett működnek és főleg olyan vásárlói réteget céloznak meg, akiknek alacsony a hitelminősítése. Az Acima, az Acceptance Now, és a Progressive Leasing a legnagyobb nevek a virtuális lízing területén. A fizetési megoldás általában második és harmadik szintű fizetési lehetőségként érhető el a fizikai és online boltok felhozatalában. 

Magasabb árfekvésű termékek finanszírozása

A piacvezetők ebben a modellben általában az elsődleges gyártókkal lépnek partnerségre, hogy gyorsabban tudjanak növekedni, kivédjék a magas árréseket, a hosszú futamidőket, valamint az adójóváírással kapcsolatos terheket.  

Ezek a hitelezési lehetőségek általában magasabb 2000 és 50000 dollár közötti sávban elhelyezkedő termékek és szolgáltatások finanszírozását teszik lehetővé. A szereplők általában egy-egy termékkategóriára specializálódnak. Ezek főként egészségügyi szolgáltatások, illetve lakásfejlesztések. Előbbire jó példa a CareCredit, utóbbira pedig a GreenSky.

Mielőtt ebben a modellben is terjeszkedne, a BNPL szolgáltatónak - a piacralépési stratégia meghatározásához - jól kell ismernie az adott termék- vagy szolgáltatás kategóriák piacait. Ez a modell tökéletes választás lehet a bankoknak a BNPL piacra való betöréshez, hiszen így nagy hitelállománnyal rendelkező vásárlókat tudnak szerezni és nekik akár további pénzügyi termékeket értékesíteni.  

Részletfizetés kkv-nak

Ez a BNPL egy részletfizetési konstrukció olyan kkv-knak, amelyek kevés tőkével rendelkeznek. A fizetési megoldás kisebb léptékű cégeknek segít fedezni az infrastrukturális költségeket valamilyen kamatmentes részletfizetés, vagy lízing keretein belül. Mivel a finanszírozás elsősorban mögöttes üzleti tranzakciókra terjed ki, a hitelezők teljes képet kaphatnak a visszafizetési kockázatokról. Mivel a megoldás csökkenti a költségeket, növeli a hitelfolyósítási állományt és megkönnyíti a hitelkockázatok értékelését, nem csak a kkv-knak előnyös, hanem olyan pénzintézeteknek is, amelyek még nem rendelkeznek banki engedéllyel. Ilyen cégek például CIT és Dell Financial Services is.  

(McKinsey)

Hasonló témákról is szó lesz október 13-ai Banking Technology konferenciánkon. Regisztráció itt!
minimálbér
vlagyimir putyin
vlagyimir putyin
maszk
covid koronavírus maszk getty stock
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Vételi és eladási zónákat azonosítunk, melyek a trendekkel kiegészítve szuper hatékony párost alkotnak.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Portfóliókezelő menedzser

Portfóliókezelő menedzser
2021.11.18
Portfolio Property Awards 2021
2021.12.09
Agrárszektor Konferencia 2021
2021.11.18
Global trends in Banking 2021
forinteuroarolyambankjegy