digitális bankolás laptop informatikus
Bank

Itt az MNB fintech jelentése: ma már szinte minden magyar digitálisan is bankol

Portfolio
Már a hazai banki ügyfelek 84 százaléka használ valamilyen digitális csatornát, mindössze 16 százalékra csökkent a kizárólag fiókban bankoló ügyfelek aránya - derül ki az MNB friss fintech és digitalizációs jelentéséből. 2021 folyamán a bankszektorban a kevésbé digitalizált bankok felzárkózása megkezdődött, azonban a teljes szektor fejlettsége még így is közepesnek tekinthető. A belső működés digitalizáltsági szintjében csak kis mértékű előrelépés történt az elmúlt évben, ami már középtávon is veszélyeztetheti az intézmények egyedi és szektorszintű versenyképességét - derül ki a jelentésből. 

A Magyar Nemzeti Bank harmadik alkalommal tette közzé a globális és a magyar fintech ökoszisztémáról, valamint a hazai banki és biztosítói szektor digitalizációs szintjéről szóló Fintech és Digitalizációs jelentését. 2021-ben mind nemzetközi, mind hazai szinten új lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális transzformációja. A bankszektorban több szereplő esetében is érdemi fejlődés látható, melyet az MNB digitális transzformációs ajánlása is támogatott. A banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, de a felhasználók is egyre nyitottabbak: új rekordként az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat. Ezzel egyidejűleg a hazai fintech szektor bővülése is folytatódott, immár közel 150 aktív fintech vállalkozás van hazánkban. A hazai biztosítási szektor digitalizáltsága az egy évvel korábbi szinthez képest erősödött, de összességében továbbra is közepes szintűnek értékelhető - derül ki az MNB közleményéből. 

A jelentés szerint 2021-ben új lendületet kapott a globális pénzügyi szektor digitalizációja, főként az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régió erősödésével. A digitálisan elérhető pénzügyi szolgáltatások körének bővülése valódi ügyfél-igénnyel találkozik, az ügyfelek a pandémiát követően is ragaszkodnak a kényelmes és gyors digitális megoldásokhoz. Ezzel párhuzamosan megnőtt a jelentősége a pénzügyi és digitális bevonódásnak, a digitális pénzügyi megoldásokhoz még hozzá nem férő fogyasztók kizáródását magán és jegybanki kezdeményezések is próbálják megakadályozni. A fenntarthatóság kérdésköre szintén stratégiai fontosságúvá emelkedett, a digitális fejlesztések mind a környezeti hatások mérésében, mind a felelős pénzügyi döntések megvalósításában jelentős támogatást nyújthatnak.

2021 folyamán a bankszektorban a kevésbé digitalizált bankok felzárkózása megkezdődött, azonban a teljes szektor fejlettsége még így is közepesnek tekinthető. 2021-re gyakorlatilag a netbanki és mobilbanki platformok váltak a fő ügyfélkommunikációs csatornákká,

új rekordként az ügyfelek mintegy 84 százaléka már használ digitális banki csatornákat.

A belső működés digitalizáltsági szintjében azonban csak kis mértékű előrelépés történt az elmúlt évben, ami már középtávon is veszélyeztetheti az intézmények egyedi és szektorszintű versenyképességét a feltörekvő innovatív szereplőkkel szemben. A pénzügyi rendszer egyre digitalizáltabb és egyre hatékonyabb működéséhez jelentősen hozzájárulnak az MNB ajánlása mentén elkészített banki digitális transzformációs stratégiák, melyek célkitűzéseinek megvalósítását az MNB szorosan nyomon követi - vélekedett az MNB.

Alapvetően javult a bankok digitális érettsége, de a bankszektor még mindig közepes szinten áll, viszonylag kevés fejlesztés történt a belső működés területén - hangzott el a jelentést bemutató sajtótájékoztatón. A korábban kevésbé fejlett bankok is erős felzárkózásba kezdtek. A lakossági ügyfelek mindössze 16 százaléka szeretne most már kizárólag fiókban bankolni.

Az alapvető banki termékek digitális elérése már-már alapszolgáltatásnak tekinthető, különösen nagy volt a javulás a számlanyitás és az online hitelek körében e téren. Szinte minden hazai banknál van digitalizációért felelős vezető az igazgatóságokban, a digitális célok teljesítését az MNB szerint érdemes lenne extra juttattásokkal díjazni. Minden banknál jelen vannak a felhasználói felületek fejlesztésére szakosodott csapatok illetve az adatvagyon elemzését segítő csapatok, melyek a személyre szabottabb ügyfélkiszolgálást támogatják.

Egyre erőteljesebb a felhő használata a szektorban, az MNB azt javasolja, a digitális és hatékonyan kezelhető adatbázisok területén is lépjenek előre a bankok, hogy az ügyfelek igényeit is minél gyorsabban legyenek képesek lekövetni.

Megszaporodott a kibertámadások száma is, rendkívül magas volt az adathalász támadások száma, és a befektetési csalások is elterjedtek, a DDoS és zsarolótámadások is minden korábbinál aktívabbá váltak- - fejtette ki a jelentést bemutató sajtótájékoztatón Szombati Anikó, az MNB ügyvezető igazgatója.

A bankok és a fintech cégek együttműködéséről szólva a szakember elmondta, hogy egyfajta kényszerdigitalizáción mentek keresztül az inkumbensek, ehhez a fintechek már kész megoldásokat szállítottak, ám az együttműködésekre tovébbi tér nyílik. A hazai fintech szektor bővülése a pandémia alatt is folytatódott és már közel 150 fintech tevékenységgel foglalkozó, aktívan működő vállalat van Magyarországon, melyek több mint 8 ezer főt foglalkoztatnak. A hazai innovatív vállalkozások többsége továbbra is - a bankokkal, biztosítókkal partnerségben - pénzügyi szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval, fizetési szolgáltatásokkal, valamint adatelemzéssel és üzleti intelligenciával foglalkozik. A hazai fintech cégeknek jelentős az export-aktivitásuk, amit a magas hozzáadott érték is támogat.

A hazai biztosítási szektor fejlettsége az egy évvel korábbi szinthez képest erősödött, de összességében közepes szintűnek értékelhető az MNB által második alkalommal elkészített átfogó hazai biztosítói digitalizációs felmérés alapján. Habár a legnépszerűbb lakossági biztosítási termékek online elérhetősége már általános a szektorban, a szélesebb körű termékpaletta digitális elérhetőségének erősítése hasznos lenne. Ennek elősegítése érdekében – többek között – az innovatív szereplőkkel való együttműködések kialakítása lehet előremutató. Szintén a fejlődést segítheti a hangsúlyosabb vezetői és munkavállalói digitális felkészültség, valamint a digitális transzformációt nagyobb mértékben támogató szervezeti kultúra erősítése – ahogy ennek jelenléte a bankszektorban már azonosítható.

A címlapkép forrása: Getty Images

varga-judit-europai-unio-europai-bizottsag
orosz ukrán háború konfliktus zászló ukrajna stock
tornado
tőzsde
aviva city london getty stock

Kiszámoló Új gyászos rekord

Ezt is elértük, ma már 404,7 forintot kellett adni egy euróért. Ezek után izgatottan várjuk, hogy holnap az MNB...

Holdblog Pénzzúzás

Pénznyomtató jegybankok, infláció, kétségbeesett jegybankok… ez az elmúlt 12 év ciklusa (is) eddig. Viszont...

2022. október 18.
Portfolio Future of Finance 2022
2022. szeptember 6.
Sustainable World 2022
2022. szeptember 7.
Private Health Forum 2022
2022. szeptember 15.
Property Investment Forum 2022
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
Online előadás
Meddig esik az OTP? Mi lesz az amerikai kamatemeléssel, mekkora galibát okozhat a részvénypiacnak?
Könyvajánló
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Krisán László