Most kell figyelni: márciusban mindenkinek érdemes átnéznie lakásbiztosítását

Portfolio
A magyar lakosság több mint fele nem foglalkozik rendszeresen a lakásbiztosítása felülvizsgálatával, pedig szakértők szerint érdemes lenne legalább két-három évente ellenőrizni azt. Amikor az ingatlanon változás történik, vagy nagyobb értékű ingóságot vásárolunk, mindenképpen fontos ezt lekövetni a biztosítással is. Március 1-jén indult az egy hónapon át tartó országos kampány, amelyben az évfordulón kívül is felmondhatják lakásbiztosításukat az emberek és újat köthetnek. A biztosítók a lakosság tudatosságának növekedését, illetve a piaci verseny élénkülését várják ettől, amely összességében jobban biztosított ingatlanokat eredményezhet. Az elemzők 100 ezer körül várják a biztosításváltásokat a kampányidőszak során. A szakértők várakozásairól Csabai Boglárkát, a Groupama Biztosító bankbiztosítási igazgatóját és Szobonya Lászlót, a lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetőjét kérdeztük.

A magyar lakásbiztosítási piacon alacsony mértékű az ügyfélaktivitás, pedig

a lakásbiztosítással rendelkezők negyede úgy gondolja, hogy nincs megfelelő értékre biztosítva az otthona

– derült ki a Groupama Biztosító és az OTP Bank közös, 1000 fő bevonásával végzett reprezentatív felméréséből. Az eredmények megerősítették a tapasztalatokat: a válaszadók 22 százaléka több mint tíz éve kötötte lakásbiztosítását, és bár van egy jelentős réteg, aki évente felülvizsgálja lakásbiztosítása adatait, de sokan vannak, akik egyáltalán nem, vagy csak rendszertelenül foglalkoznak a biztosításukkal, így nem véletlen, hogy a lakásbiztosítással rendelkezők csak kevesebb mint fele (48%) gondolja azt, hogy megfelelő értékre van biztosítva a lakása.

Forrás: Groupama, NRC kutatás, 2024. január

Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője hangsúlyozta, hogy azért is fontos a lakásbiztosítások rendszeres felülvizsgálata, mert az ingatlanok és a benne található vagyontárgyak értéke az évek során általában növekedni szokott. Családi házak esetében felújításra kerülhet a tető, vagy épülhet egy melléképület, például egy garázs, és mostanában gyakori a napelemek telepítése is, de lecserélhetik az elektronikai vagy háztartási eszközöket, bútorokat is. A szakértő arra figyelmeztet, hogy amennyiben az ilyen változások során nem aktualizáljuk lakásbiztosításunkat, könnyen előfordulhat, hogy egy esetleges kárnál biztosításunk nem fedezi maradéktalanul a helyreállítási költségeket.

Csabai Boglárka és Szobonya László │Fotó: Stiller Ákos/Portfolio

A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) a következőket javasolja alulbiztosítottság elkerülésére:

  • A biztosítás megkötésekor különösen ügyeljünk az alapterület és a biztosítási összeg megadására. A biztosító javasol biztosítási összeget, de ezt nem kötelező elfogadnunk, magasabbat is választhatunk. A biztosítási összegnek és a vagyontárgy pótlási értékének egyeznie kell!
  • A biztosítók évente kezdeményezik a biztosítási összeg szinten tartását. Ezt mindenképpen fogadjuk el! A jelenlegi áremelkedés mellett még a megemelt összeg sem feltétlenül fedezi a vagyontárgy pótlását, helyreállítását.
  • Bővítés, korszerűsítés, nagy értékű ingóság vásárlása esetén vizsgáljuk felül szakértő segítségével biztosításunkat!

Online vagy személyesen?

Az optimális biztosítási struktúra megtalálása nem egyszerű, ezért hiába érhetők el online biztosításkalkulátorok,

a szakértők azt javasolják, hogy kérjük tanácsadó segítségét lakásbiztosításunk felülvizsgálatához.

A kutatás eredményei alapján az ügyfelek többsége is ezt a lehetőséget preferálja: 65 százalékuk szívesebben köt úgy biztosítást, hogy előtte tanácsadóval konzultál, és a fiatal, 30 év alatti korosztály is hasonló (62%) arányban mondta ezt. Ez a lehetőség többek között azért is előnyös, mert így sokkal tájékozottabbak lehetünk a konstrukció részleteivel kapcsolatban. Hogy a tudatosság mennyire fontos, azt Szobonya László egy példával világította meg: többször előfordul, hogy azért nem jelentenek be egy-egy káreseményt, mert a tulajdonosok nincsenek tisztában a szerződésük tartalmával, például azzal, hogy az őket ért kárt fedezi a biztosításuk. A kutatás szerint a legtöbb ilyen bizonytalanság a felelősségfedezetekkel kapcsolatos: például ha egy erősebb szélvihar esetén az ingatlanról leszakadó elem megrongálja a szomszéd tulajdonát, lehetséges, hogy a mi lakásbiztosításunk nyújt rá felelősségbiztosítási fedezetet, azonban sokan ennek nem járnak utána.

Az MNB fogyasztóbarát otthonbiztosítás (MFO) minősítésű lakásbiztosítások éppen az átláthatóság irányába igyekeznek elmozdulni.

A minősítés létrehozásával az MNB célja, hogy a különböző szolgáltatóknak könnyen összehasonlítható, hasonló alapfedezetekkel rendelkező biztosításaik is legyenek a piacon, megkönnyítve ezzel a tájékozódást. Érdemes azonban arra figyelni, hogy MFO választása esetén is legyenek meg a számunkra fontos fedezetek. A Groupama például úgy alakította ki a lakásbiztosítása fogyasztóbarát változatát, hogy az elérhető kiegészítő lehetőségekkel ez is személyre szabható legyen. Az OTP Bankban lakásbiztosítást kötők közül már minden negyedik ügyfél a fogyasztóbarát változatot választja – mondta el Csabai Boglárka, a Groupama Biztosító bankbiztosítási igazgatója.

Mikor váltsunk?

A már említett kutatás válaszai alapján számos tényező számít a döntésben: a  többféle szolgáltatás vagy a jelenleginél szélesebb körű, magasabb fedezet is hangsúlyos szempont a biztosítás díja mellett.

Csabai Boglárka kiemelte: a márciusi kampány során nem az a lényeg, hogy az ügyfelek feltétlenül új szerződést kössenek. A szakértő szerint

a kampány célja az, hogy minél többen foglalkozzanak a biztosításukkal rendszeresen,

így egyre több ügyfél számára legyen egyértelmű, hogy gyakrabban érdemes aktualizálni meglévő biztosításukat. Emellett a piaci verseny várható felélénkülését is üdvözlik a szereplők.

Szobonya László és Csabai Boglárka │Fotó: Stiller Ákos/Portfolio

A kampány egész márciusban tart, a húsvéti ünnepek miatt a lezárása április 2-ára csúszik, ennek ellenére érdemes minél előbb időpontot foglalni a tanácsadóknál. A biztosítók már a kampány indulása előtti hetekben is érzékelték az érdeklődés növekedését – az összes biztosítótársaság még határidő előtt értesítette ügyfeleit a lehetőségről.

Szobonya László szerint a tapasztalatok azt mutatják, hogy már február első heteiben többen felkeresték biztosítójukat a kampányról érdeklődve, illetve a teendőkkel kapcsolatban. Természetesen amennyiben valaki elégedett a biztosításával, nem kell váltania, ennek ellenére

a szakemberek azt javasolják, hogy mindenki nézze át szerződését

és tájékozódjon az aktuális lehetőségekről. A megnövekedett érdeklődés mindenesetre azt mutatja, hogy a soron kívüli kampány fő célkitűzése megvalósulhat, hiszen a lakásbiztosítási kérdések már most felkeltették a lakosság figyelmét.

A cikk megjelenését a Groupama Biztosító támogatta.

Címlapkép forrása: Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF