autóbiztosítás getty
Befektetés

Megvan a biztosítók csodafegyvere, már csak idő kérdése, hogy bevessék

Portfolio
A digitalizáció és a technológia térnyerése a biztosítói piacon nemcsak azt jelenti, hogy egyre többen szeretnek online biztosítást kötni, hanem teljesen újfajta kockázatokra fedezetet nyújtó termékek is kellenek. Szintén fontos változást hoz, hogy egyre több techóriás – Google, Facebook, Alibaba, Amazon– törekszik a biztosítási piacra való belépésre. Annak érdekében, hogy a biztosítók versenyképesek tudjanak maradni, együtt kell működniük egymással és innovatív insurtech-versenytársakkal is, akikkel közös ökoszisztémákat tudnak létrehozni – derül ki a Capgemini insurtech-piacról szóló elemzéséből.
SAVE THE DATE: Portfolio Biztosítás 2020 konferencia március 5-én!

Új idők, új modellek

A technológia alapjaiban írja át az ügyféligényeket, a biztosítóknak ezért teljesen újfajta termékeket kell fejleszteniük. Nemcsak újfajta kockázatokat kell lefednie a szolgáltatóknak, hanem újfajta fizetési módokat és díjszabásokat is kell kínálniuk. A Capgemini erre néhány (többnyire egyes szolgáltatóknál már működő) példát is hozott:

  • A használatalapú biztosítás az ügyfél kockázati profilját igyekszik minél pontosabban felmérni például a viselkedésének elemzésével és ez alapján kínál fedezetet különféle tevékenységekre.
  • A keresletalapú terméket az ügyfél akkor aktiválja, amikor éppen úgy érzi, hogy szüksége van rá, egyébként az ügyfélnek nem kell fizetnie és nem is nyújt fedezetet.
  • A parametrikus biztosítás automatikusan aktiválódik, ha előre meghatározott feltételek teljesülnek, ilyen lehet például egy utasbiztosítás, ami érzékeli, ha külföldön jár a biztosított.
  • A mikrobiztosítások olcsóbb, specifikus kockázatokra kínált biztosítások, melyekkel többek közt a kevésbé vagyonos rétegeknek is el lehet juttatni fedezetet.

Fontos, hogy az új termékek

  • működése legyen könnyen érthető,
  • automatizáltak legyenek,
  • egyértelmű legyen, hogy mik kizárások, a díjak és fedezeti elemek,
  • a termék legyen interaktív és oktassa az ügyfelet.

Kulcs a partnerség

A biztosítók és az insurtech cégek is többnyire úgy vélik, hogy a jövő kihívásaira elsősorban új partnerségeken keresztül lehet felkészülni, ez mindegy egymással, mind más pénzügyi cégekkel való együttműködést jelent. Ennek az előnyei, hogy

  • új értékesítési pontokon lehet megcélozni az ügyelet és más vállalatok adatainak segítségével könnyebben fel lehet mérni az ügyfél igényeit,
  • a partnerségeknek köszönhetően gyorsabb a termékfejlesztés, hiszen nem kell mindent a nulláról felépíteni,
  • a nagyobb termékportfólió növekedési szempontból is versenyelőnyt jelent.

Alapvetően az insurtech cégek nyitottabbak az ilyen együttműködésekre, mint a hagyományos biztosítók, kivéve, ha vagyonkezelőkről van szó.

Ezen kívül egyébként nem pénzügyi területen működő cégekkel való együttműködésre is nyitottabbnak bizonyultak az insurtechek: például 82,1%-uk működne együtt szívesen egy egészségügyi intézménnyel, míg a hagyományos szereplők alig 70%-a nyitott erre.

Ilyen együttműködés eredménye lehet például egy kiberbiztonsági biztosítás, ahol a kockázatfelmérést egy IT-cég végzi el, egy kiberbiztonsági cég ajánl egy tűzfalat, és ha így kárt tesz a gépben egy hackertámadás, a biztosító fizet. De jó példa lehet egy olyan gépjárműbiztosítás, ahol egy telematika-cég automatizmusa végzi a kockázatfelmérést a járművezető szokásai alapján, majd a biztosító ezek alapján határozza meg a biztosítási díjat – az utóbbi például már Magyarországon is elérhető egyes szolgáltatóknál.

Az együttműködés fő előnyét egyébként a közös termékfejlesztésben látják a biztosítói piac szereplői, a legaggályosabb kérdésnek viszont az adatbiztonságot gondolják.

A vágyálmok és a valóság

A felmérésből kiderül, hogy rengeteg biztosító vezetése tisztában van azzal, hogy mi a „helyes haladási irány”, de csak kevesen tesznek érte érdemben:

  • a biztosítók 79%-a szerint kritikus fontosságú az adatmenedzsment-képességek kialakítása, de alig 37%-uk rendelkezik holisztikus digitális transzformációs stratégiával,
  • a biztosítók 68%-a szerint fontosak a partnerségek ahelyett, hogy mindent házon belül építenek fel, de alig 32%-uk rendelkezik a megfelelő partner-ökoszisztémával,
  • 37%-uk érzi azt, hogy a különféle eszközök megosztása a partnerekkel fontos, de alig 11%-uk használ közös rendszereket.

 A tanulmány szerint pedig a jövő biztosítása lényegében úgy néz majd ki, mint egy piac, ahol az ügyfél egy több biztosítót és pénzügyi szolgáltatót tömörítő ökoszisztéma termékei közül válogathat majd. A termékfejlesztést, a kockázatelemzést, az értékesítést és az adatgyűjtést, valamint a felhasználói visszajelzések menedzselését egy ilyen rendszerben mind külön-külön, specializált cég végzi majd.

A tanulmány három lépést javasol egy ilyen rendszer kialakításának sikerességéhez:

  • A digitális agilitás fejlesztése minél több olyan képesség kiépítésével, mint a valós idejű adatgyűjtés, a fejlett analitika vagy a komplex folyamatok automatizálása.
  • Egy integrált ökoszisztéma felépítése, melyben a különböző piaci szereplőket digitális csatornák kapcsolják össze és az ügyfél egy közös platformon keresztül léphet velük kapcsolatba.
  • Egy biztosítási „piactér” kialakítása intelligens folyamatokkal, nyílt platformokkal és innovatív, ügyfélközpontú mentalitással.

Az egész szervezetnek változnia kell

A biztosítói szektor fejlődésével teljesen újfajta vállalati szerepkörök is létre jönnek, melyeknek célja egy-egy ökoszisztéma összetartása.

Ilyen modellek például:

  • olyan biztosítók, amelyek termékfejlesztésben részt vesznek, viszont az értékesítést nem ők végzik,
  • az aggregátorok, melyek foglalkoznak értékesítéssel, de termékfejlesztéssel nem,
  • illetve a vezénylők, amelyek az ökoszisztémák működését hangolják össze például informatikai rendszereken, alkalmazásokon keresztül és elemzik az ügyfelek visszajelzéseit.

A tanulmány kiemeli azt is, hogy azok a hagyományos biztosítók, melyek mind a termékfejlesztést, mind az értékesítést, mind pedig az ügyfélvisszajelzések kezelését házon belül akarják végezni, hosszú távon alul maradhatnak versenytársaikkal szemben, hiszen jóval lassabban tudnak majd termékeket fejleszteni az ügyfelek visszajelzéseinek megfelelően.

SAVE THE DATE: Portfolio Biztosítás 2020 konferencia március 5-én!
forint
cimlap_balaton
trump
észak koreai ballisztikus rakéta
Frankfurti tőzsde
Tesla logo
cimlap_mvm0121
varga
Népszerű
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

értékesítési vezető

értékesítési vezető

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Szakmai asszisztens

Szakmai asszisztens

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
Egészségügy másképpen
Amerikai, nyugat-európai kórházi ellátás, havi 7875 Ft-tól
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
NYSE, trader, broker, válság