A jelenlegi helyzetben tulajdonképpen mindenkinek megéri a vezetékes olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken, ami - ha nem történik további politikai változás vagy egyéb fizikai akadály, mint a vezeték elleni katonai támadás - , legalább 2025-ig fennmarad
- mondta el a Portfoliónak Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője. A szakember információi szerint a vezető lengyel és cseh olajvállalatoknak (Unipetrol és PKN Orlen) hosszú távú szerződéseik vannak a vezetékes szállítást tekintve, amiket nem fognak felmondani hacsak nem lesz EU-s embargó ezekre a szállításokra, az energiatermékek érkezése érthető módon érdeke a cseheknek és a lengyeleknek is.
Eközben az északi ágon a két német finomítónak (Schwedt és Leuna) is még időre van szüksége az átállásra, ezek ugyanis az orosz energiatermékek feldolgozására vannak kialakítva (akárcsak a Mol Dunai finomítója), ezért az átállásig a németeknek is érdeke, hogy zökkenőmentesen folytatódjon az áramlás a Barátság vezetéken. Az pedig logikus, hogy az oroszoknak is érdekükben áll a vezetékes szállítások fenntartása, ennek a szerepe rendkívül felértékelődhet a tengeri szállításokra vonatkozó EU-s árplafon bevezetése után és azt követően, hogy élesedett az EU-ban a júniusban eldöntött hatodik orosz szankciós csomagból az a rész, hogy nem importálhat senki orosz nyersolajat az EU-ba.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!