uj auto forgalomba helyezes eladas marka
Gazdaság

12 éve nem láttunk hasonlót - Ezek voltak a legnépszerűbb európai autómárkák

Portfolio
Bár az Európai Unió autópiaca évek óta kitartóan erősödik, a tavalyi bővülés szabad szemmel már alig volt látható és több torzító tényező is szerepet játszhatott abban, hogy a pesszimista várakozásokkal ellentétben több autó talált gazdára, mint 2018-ban. A legtöbb autógyártónak ugyanakkor aligha lehet oka a panaszra, hiszen a tavaly értékesített több mint 15,3 millió autó hatalmas szám és nem sokkal marad el a 2007-es csúcstól. Az viszont már most borítékolható, hogy nem lesz egyszerű dolga a piaci szereplőknek, ha 2020-ban is növelni akarják eladásaikat.
Érdekli, hogy mi a véleménye a szakembereknek a globális és a magyar járműipar legnagyobb kihívásairól és az azokra adható legjobb válaszokról, megoldásokról? Jelentkezzen még ma a Járműipar 2020 konferenciára, extra early bird áron!

Az európai új autó értékesítések (amikor személyautó értékesítésről vagy eladásról írunk minden esetben az újautó-regisztrációt értjük ez alatt) száma közel 1,21 millió darab volt tavaly decemberben, amely 21,7 százalékos növekedést jelentett az előző év azonos időszakához képest az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb statisztikái szerint. A hatalmas megugrás hátterében két tényező állhatott elsősorban:

  1. A tavaly december is speciális hónap volt az európai autópiacon a WLTP mérési metódusra való átállás miatt, abban a hónapban 8,4 százalékkal estek az eladások, így a mostani növekedés nagy része is bázishatással magyarázható.
  2. A szigorodó flottaszintű szén-dioxid-kibocsátási előírások miatt az autógyártók vélhetően igyekeztek annyi hagyományos, kizárólag belsőégésű motorral szerelt autót értékesíteni, amennyit csak tudtak tavaly decemberben. A folyamatos akciók, a szalonokban elérhető nagyobb kedvezmények pedig szintén megnyomhatták az eladásokat.

A 2019-es év utolsó hónapjait jellemző nagyobb hajrának köszönhetően több mint 15,3 millió személyautót értékesítettek az Európai Unióban tavaly, amely szerény mértékű, 1,2 százalékos növekedést jelentett 2018-hoz képest.

A növekedésnek köszönhetően egyrészt elmondható, hogy AZ EURÓPAI AUTÓPIAC 12 ÉVE NEM VOLT ANNYIRA ERŐS, MINT TAVALY. Másrészt érdemes azt is kiemelni, hogy a piacnak sikerült felülmúlnia az ACEA várakozását, a szövetség ugyanis az értékesítés 1 százalékos visszaesésre számított az európai autópiacon.

Az Európai Autógyártók Szövetsége egyelőre nem tette közzé az idei várakozásait az értékesítésekre vonatkozóan. Ettől függetlenül az már most borítékolható, hogy nem lesz könnyű dolga a piaci szereplőknek, ha 2020-ban is növelni akarják eladásaikat. Annak érdekében ugyanis, hogy képesek legyenek megfelelni a már említett szigorodó előírásoknak, muszáj növelniük (vagy krediteket vásárolniuk, ahogy az FCA teszi) az alternatív meghajtású járművek részarányát az értékesítési flottájukon belül. Ezeket az autókat, a pluszban alkalmazott technológiák miatt viszont kénytelenek lesznek drágábban kínálni a vásárlóknak.

Csökkentek az eladások két fontos autópiacon

A csupán szerény mértékű növekedésben az is szerepet játszott, hogy hiába tudott növekedni a német (+5%), a francia (+1,9%) és az olasz (+0,3%) autópiac, az Egyesült Királyságban (-2,4%) és Spanyolországban (-4,8%) kevesebb autót adtak el tavaly, mint 2018-ban. Ez viszont problémát jelentett, hiszen az utóbbi két ország nagy súllyal szerepel a teljes európai autópiacon belül.

A britek gyenge teljesítménye viszont aligha érte váratlanul a piaci szereplőket, a 2016-os Brexit után már mindenki visszaeséssel számolt. Jó okuk volt erre, ugyanis az EU-tól történő elszakadás - nem tudni, hogy a tárgyalási sorozatok hogyan végződnek - olyan bizonytalansági faktort jelent, amely visszavetette a cégek és a magánszemélyek körében a járművásárlási kedvet.

Érdemes beszélni a magyar autópiac 2019-es teljesítményéről is, ugyanis 157 900 darab autót értékesítettek idehaza, amely 15,6 százalékos bővülést jelentett 2018-hoz képest az ACEA statisztikái szerint. Ennek köszönhetően pedig Magyarországon bővült a harmadik leggyorsabb ütemben az új autók piaca az egész EU-n belül. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az idehaza értékesített autóknak a jelentős hányadát re-exportálták tavaly, vagyis kivonták a forgalomból és egy másik uniós országban értékesítették.

Érdekességek 2019-ből

  • A Volkswagen csoport több mint 3,7 millió autót értékesített az EU-ban tavaly, amely 3,1 százalékos növekedést jelentett 2018-hoz képest. Lényeges kiemelni, hogy a Volkswagen (+0,3%), a Skoda (+4,2%), az Audi (+2,3%), a Seat (+11,8%) és a Porsche (+13,5%) eladásai is nőttek tavaly, vagyis a vállalat összes meghatározó márkájából több fogyott az EU-ban, mint 2018-ban.
  • A PSA csoport stabilan őrizte második helyét a legnagyobb európai autógyártók rangsorában 2019-ben, amelyet a Renault-tól szerzett vissza 2017-ben. Ugyanakkor a franciák eladásai 1,1 százalékkal csökkentek, amelynek hátterében az Opel (-7,6%) gyenge teljesítménye állt elsősorban. Itt érdemes felidézni, hogy az Opel/Vauxhall értékesítései is hozzászámolódnak a PSA teljesítményéhez annak hatására, hogy 2017-ben megvásárolták a német gyártót a General Motorstól.
  • A prémium autógyártók közül mindenképpen érdemes kiemelni a BMW (+1,7%) és a Daimler (+5,3%) tavalyi teljesítményét. A darabszámok tekintetében ugyanis olyan volumengyártókat sikerült megelőzniük, mint az FCA (-7,3%), vagy éppen a Ford (-1,3%), amelyek eladásai egyaránt csökkentek az Európai Unióban 2019-ben.

A Volkswagen magabiztosan uralja Európát

Hogyha az egyes gyártók piaci részesedését vizsgáljuk, akkor elmondható, hogy a Volkswagen piaci részesedése 24,3 százalékra emelkedett, amivel magabiztosan uralta az európai autópiacot. A PSA csoport a maga 15,9 százalékos piaci részesedésével stabilan tartotta a második helyét, míg a Renault csoport 10,6 százalékos részesedésével a harmadik helyen állt 2019-ben is.

acea reszesedes 2
Címlapkép forrása: Alessandro Della Bella/Bloomberg via Getty Images
intel logo company
koronavirus2
usacapitolium
imf
koronavirus2
ferihegyi reptér
koronavírus
forint200124
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Esti webinárium
Közérthető előadás kezdőknek.
A tőzsdei könyv
Az alapoktól a trendkövető kereskedési stratégiákig kísér a könyv.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Szerkesztő - újságíró

Szerkesztő - újságíró

Event Driven Equity Analyst

Event Driven Equity Analyst

Privát banki tanácsadó

Privát banki tanácsadó
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
koronavirus2