mobilfizetés
Gazdaság

Oké, digitalizálódni kéne, de a kezdeményezések nagy része kútba esik

Portfolio
Olyan sok szó esik a megváltozó generációs fogyasztói igényekről, hogy már az inkumbens bankok is érzékelik, hogy digitalizálódniuk kell, de sajnos rengeteg fintechekkel alkotott partnerség végződik csúfos bukással. A Capgemini szerint érdemes tanulni a piacon már sikeresen működő néhány példából, de felvázoltak legfrissebb tanulmányukban egy útitervet is arra vonatkozóan, hogy lehet sikeres szinergiát kialakítani az inkumbensek és a digitális szereplők közt.
Hogyan érinti a nagyvállalati IT-piacot a koronavírus? Hol kezdenek el digitalizálni a vállalatok? A szektor meghatározó csúcsvezetői beszélnek majd erről május 20-ai online konferenciánkon. Regisztráció itt!

A banki ügyfelek 16%-a úgy érzi, hogy a bankja nem tudja megfelelően kiszolgálni igényeit a számára fontosnak tartott termékekkel, szolgáltatásokkal, a fiatalabb, Y-generációs ügyfelek körében ez az arányszám 26% - derül ki a Capgemini kutatásából. Az elégedetlen fiatalok 48%-a nyilatkozta azt, hogy tervez bankot váltani a következő 12 hónapban.

Azok közül az ügyfelek közül, akik nem hagyományos banki szolgáltatásokat vesznek igénybe, tehát neobankhoz fordulnak, 70% nyilatkozta azt, hogy elsősorban az alacsony díjak miatt váltott, 68% úgy véli, hogy a fintechek alkalmazásai könnyebben használhatók, 54% gyorsabb szolgáltatásokat szeretne, 39% úgy véli, hogy a kiegészítő-szolgáltatások jobbak, míg ugyanennyien látják úgy, hogy a fintechek jobban személyre szabhatók.

A kutatás szerint fontos tényező, hogy a neobankok a nyílt bankolásban is élen járnak, ami azt jelenti, hogy külsős szolgáltatók ajánlatait is integrálják felületükbe, így jóval sokoldalúbban tudnak működni, mint egy hagyományos bank.

  • Az N26 a brit Transferwise-zal működik együtt, amely a devizaváltásban, nemzetközi átutalásban segít a német neobank ügyfeleinek,
  • a Revolut a Currencyclouddal dolgozik együtt, ez a startup is elsősorban nemzetközi átutalásokban segédkezik.

Hozzáteszik a Capgemini szakértői: a hagyományos bankoknál is láthatunk ilyen kísérleteket, a Commerzbank az IDNow gépi tanulási szoftverét használja ahhoz, hogy a pénzintézet ügyfeleit felismerjék videón keresztül. Ez a megoldás 50%-kal növelte a konverziót és már a pénzintézet ügyfeleinek 30%-a használja.

Nyílt infrastruktúrákat kínáló, Open X-ökoszisztémákat láthatunk már más szektorokban is:

  • az Uber a Google Mapset használja navigációhoz, a Paytm-en, a Venmón és az iDEAL-on keresztül lehet náluk fizetni, a Visával és a Barclayssel pedig már hitelkártyákat is kínálnak,
  • az Orange telekommunikációs vállalat bankot is indított, a fizetési rendszer üzemeltetésére viszont a Wirecardot kérték fel, a többcsatornás bankrendszerüket pedig a Backbase dolgozta ki. Ügyfélazonosításhoz az inWebót használják, az adatelemzésben pedig az IBM Watsonja segít. Hitelt a Franfinance, vagyonmenedzsment-szolgáltatásokat pedig a Moneythor kínál náluk.

A Capgemini szakértői fontos mérföldkőnek tartják a middle office és a back office digitalizálását is, úgy vélik, nem csak azokra a felületekre kell koncentrálni, melyekkel az ügyfél érintkezik.

Bár ezeknél a pénzintézeteknél még nem alakultak ki komplex pénzügyi ökoszisztémák, egy-egy fintech integrációjával már most is számos bank ért el jelentős hatékonyság-javulást. A Capgemini elemzői több konkrét példát is említenek, ahol jelentős hatékonyság-javulást hozott a háttérfolyamatok digitalizációja:

  • A United Overseas Bank a Tookitaki ügyfélátvilágítási rendszerét használva 5%-kal növelte a gyanús tranzakciók kiszűrésének hatékonyságát és 40%-kal csökkentette a hamis pozitívokat,
  • az Akbank a számlanyitáshoz szükséges átvilágítási időt 5 órára csökkentette a korábbi 5 napról a Datameer megoldásának köszönhetően,
  • a DZ Bank a Vectra integrációjával a biztonsági munkafolyamatok összidejét 36-odára csökkentette a korábbinak,
  • a Deutsche Bank a Finatix megoldásával már 35 nyelven tud ügyfélazonosítást végezni,
  • a Morgan Stanley pedig a Boxot használja ahhoz, hogy bizalmasan tudjon dokumentumokat megosztani ügyfeleivel.

Persze akadnak olyan pénzintézetek is, ahol ennél jóval átfogóbb, ökoszisztéma-szerű működés is kialakult már:

a Santander pár percre csökkentette az ügyfélintegráció folyamatát azzal, hogy a pénzmosás-kiszűrésben a Quadient, a digitális aláírásban a DocuSign, az üzleti ügyfelek átvilágításában a DueDil, a lakossági ügyfelek átvilágításában pedig a Transunion segít nekik. A megoldások integrációját egy platformba az nCino oldotta meg.

Kitérnek viszont arra is az elemzők, hogy a legtöbb banki fintech-integráció megbukik; a pénzintézetek alig 6%-a véli úgy, hogy a fintechekkel való együttműködés elérte a várt eredményt. Ennek az oka a Capgemini szerint, hogy vállalati kulturális különbségek adódnak a bürokratikusabb hagyományos bankok és a gyorsan pörgő fintechek közt, ezen kívül sok fintech küszködik a forrásbevonással, valamint úgy érzik, hogy a pénzintézetek vezetése nem annyira elköteleződött az együttműködés iránt. Emiatt a fintechek fele úgy érzi, hogy hiába működnek együtt egy bankkal, nem ő számukra a megfelelő partner.

A szakértők végül javaslatokat is tettek annak érdekében, hogy gördülékenyebbek legyenek a partnerségek a fintechek és a bankok közt:

  • fontos egy külön csapat létrehozása, melynek egyedüli feladata az intézmények közti koordináció,
  • intézményeken átívelő tréningeket kell tartani, melynek célja egymás megértése, megismerése,
  • egy „fail-fast” rendszerben kell elindítani a partnerséget, mely arra szolgál, hogy fel lehessen térképezni egy együttműködés értékét és gyorsan meg lehessen szüntetni ezt, ha ez nem jövedelmező,
  • a pénzintézeteknek a fintech-piac aktív katalizátoraiként kell viselkedniük, versenyeket, inkubátorokat, hackathlonokat kell szervezniük, ebből maguk az inkumbensek is rengeteget tanulnak,
  • főleg olyan fintechekkel kell együttműködni, melyek könnyen méretezhető megoldásokat kínálnak,
  • fontos a külsős szakértők, tanácsadócégek bevonása a megfelelő partner kiválasztásában,
  • bár kockázatos, célszerű egy-egy új technológia korai adaptációja,
  • célszerű a hagyatéki rendszereket minél gyorsabb ütemben modernizálni

Címlapkép: Getty Images

Hogyan érinti a nagyvállalati IT-piacot a koronavírus? Hol kezdenek el digitalizálni a vállalatok? A szektor meghatározó csúcsvezetői beszélnek majd erről május 20-ai online konferenciánkon. Regisztráció itt!
maszk koronavírus medence
traders
dollar_bankjegy
olaj szénhidrogén
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. május 27.
Ingatlanpiac: Bérlők vs. Bérbeadók - Itt az újranyitás!?
2020. május 28.
Megfizethető lakhatás és kormányzati tervek
2020. május 28.
Vírusválság: veszít vagy nyer a magyar agrárium?
2020. június 3.
Financial and Corporate IT: Digital UX a bankoknál
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Kutató / Junior kutató

Kutató / Junior kutató
Online előadás
Részvények, devizák, indexek és árupiacok elemzése, ötletelés.
Online előadás
Bolyongás a külföldi részvények között. Ötletek, praktikák.
maszk koronavírus medence