autópálya_kamion_logisztika_getty_stock
Gazdaság

Elkezdődött: fellélegezhet Budapest, és új autópályát kap a Balaton az új félgyűrűvel

Portfolio
Egy tavaly májusi kormánydöntés és novemberi közbeszerzés után elindult az a folyamat, amelynek célja, hogy Budapest elkerülésével, azaz az M0 déli szektorának kihagyásával kössék össze az M1-es és az M5-ös autópályát és így tudja minél hamarabb átszelni az országot a tranzitforgalom. Ez fellélegzést okozhat Budapest déli térségének közlekedésében, és közben a Balaton keleti sarkáig is új autópálya épülhet. A folyamat fontos első fázisa az, hogy kiválasztotta a tervezőt a Komárom és Sárbogárd közötti gyorsforgalmi út fejlesztéséhez a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő.

A tavaly májusi kormánydöntés és a mostani fejlemény gyökere ugyanaz:

  • Az újdíjat fizető teherautók több mint fele (tavalyi adat szeruint 52%-a) tranzitszállítást végez Magyarországon, azaz észak-nyugati irányból dél-keleti irányba minél hamarabb akarja átszelni az országot és ezért az M1-es autópálya felől az M5-ös felé közlekedik, de ezt csak a fővárosi M0-son keresztül tudja megtenni, így a déli szektort erősen megterheli
  • Egy északnyugati-délkeleti átlós útvonal jobban szolgálná az ő céljukat, miközben a budapesti és agglomerációs utak lélegzethez jutnának, ezért döntött arról a kormány tavaly, hogy megvalósíthatósági tanulmányt készít az M1-es autópályából Komáromnál leágazó 13-as és 81-es, továbbá a Székesfehérvártól délre induló 63-as főút kétszer két sávosra alakítására a meglévő nyomvonalakon, így létrejönne egy településeket elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés az M1-es és a szintén előkészítés alatt álló M8-as autópálya között
  • Az M8-as keleti szakasza az M7-esből válna ki Enyingnél, és az M6-ost érintve Dunaújvárosig, majd a már korábban megépült Pentele-autópályahídon át Kecskemétig vezet; ott kapcsolódik az M5-öshöz, illetve a már épülő M44-eshez, amely Békéscsabára, majd Gyulára, illetve a magyar-román határra vezet.
  • Az M1-M8-as összekötésének megvalósíthatóságát segíti, hogy a 13-as út az M1-es és Kisbér, valamint a 81-es út Kisbér és Székesfehérvár közötti szakaszai jelenleg is településeket elkerülő nyomvonalon haladnak. Emellett Székesfehérvárnál új csomópont segítségével kell átvezetni a forgalmat az M7-es felett, majd a 63-as úton a leendő M8-as csomópontig. A fenti fejlesztések, mivel a meglévő út bővítéséről van szó, viszonylag kisebb költségből és gyorsabban megvalósíthatók, így utolérhetik az M8-as beruházását, amely új nyomvonalon halad.

Megjelent a közbeszerzés

A fentiek után tavaly novemberben kiírta a Komárom-Sárbogárd közötti 120 kilométeres útszakasz kivitelezésére a közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő. A Magyar Építők emlékeztetője szerint akkor úgy fogalmaztak, hogy a projekt az új komáromi híddal beinduló teherforgalmat kezeli; ehhez pedig a tervezőknek a 13-as, a 81-es és a 63-as főút bővítését kell előkészíteniük.

A Komárom és Székesfehérvár közötti részprojektben az alábbiakat tervezik:

  • a 13-as főút burkolat megerősítése (115 kN terhelésre) a 2x1 sávos keresztmetszet megtartásával az új komáromi Duna-hídhoz vezető, Komáromot elkerülő másodrendű főút és az M1 autópálya között 5,3 kilométeren;
  • az M1-es és Székesfehérvár között a 13-as és a 85-ös főút négysávosítása 85 kilométer hosszan, a települések elkerülésével.
  • az M1-es autópálya komáromi csomópontjánál az autópálya 2x3 sávosításánál tervezésre kerülő csomópontját kell figyelembe venni.

A Székesfehérvár és Sárbogárd közötti útvonalra ez a részprojekt vonatkozik:

  • a 63-as főút négysávosítása 35 kilométeren az M7-es autópályán létesítendő új csomópont és a (távlati) M8-as autópálya sárbogárdi csomópontja között.
komarom sarbogard autout

Kiválasztották a tervezőket

A fenti keretek után ma a Magyar Nemzet az alábbiakról ír:

  • Kiválasztotta a tervezőt a Komárom és Sárbogárd közötti gyorsforgalmi út fejlesztéséhez a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő. Az M1-es autópálya és Székesfehérvár között mintegy 85 kilométeres, a 13-as és 81-es főutak nyomvonalán, a települések elkerülésével létesítendő kétszer két sávos szakasz tervezését Uvaterv Zrt. készíti elő, míg a Székesfehérvár és Sárbogárd közötti 35 kilométert az Utiber Kft.
  • A nyertes pályázóknak tanulmánytervet és környezeti hatásvizsgálati dokumentációt kell készítenie, valamint megszerezni a környezetvédelmi engedélyt. 
  • Az észak–déli irányú pálya a komáromi Duna-hidat, valamint az M1-es autópályát köti össze az M7-essel Székesfehérvárnál, illetve az M8-assal Sárbogárdnál. Az M8 új szakasza a Balaton keleti sarkától, Enyingtől vezet majd Dunaújváros felé, illetve a Pentele-hídon juttatja át a forgalmat a Duna-Tisza közére és csatlakozik az M5-öshöz.
  • Ha elkészül a fővárost mintegy száz kilométeres távolságban elkerülő félgyűrű, annak feltételezhetően kedvező következményei lesznek Budapest elővárosi forgalmára. Most ugyanis az a helyzet, hogy az egyre növekvő terhelés miatt jelentős források mozgósítása szükséges az M0-s déli szakaszának burkolaterősítésére.
  • Több szakaszban zajlik, illetve előkészületben van az M1-es Győr és Budapest közötti részének teljes felújítása, valamint a jelenlegi kétszer két sáv kétszer három sávosra bővítése.

Címlapkép forrása: Getty Images

Frankfurti tőzsde
kórház orvos egészégügy informatika
amerikaitozsdeshutterstock
koronavirus veszélyhelyzet tudnivalók
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. szeptember 2.
Járműipar: Új időszámítás, sokasodó kihívások
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző, elemző

Junior elemző, elemző
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
kórház orvos egészégügy informatika