brexit autogyartas katasztrofa
Gazdaság

Helyzetjelentés az autóipar azon időszakáról, amit sokáig visszasír majd mindenki

Portfolio
Idén is közzétette összefoglaló anyagát az Európia Autógyártók Szövetsége (ACEA), amelyből többek között kiderült, hány embernek adott munkát a járműipar, mennyi autót gyártottak, vagy éppen mely járműkategóriák voltak a legnépszerűbbek a vásárlók körében az Európai Unióban tavaly. Az alábbi grafikonokat persze érdemes úgy nézni, mint egy olyan kihívásokkal teli év lenyomatait, amikor már sokasodtak ugyan a szektor problémái, de a koronavírus-járvány okozta pusztítás a kanyarban sem volt.

Az Eurostat statisztikái szerint összesen 14,6 millió ember dolgozott a járműiparban 2018-ban. A szektor közvetlenül 2,7 millió embernek, míg közvetetten 11,9 millió embernek adott munkát. A közvetlenül a járműgyártásban dolgozók aránya a feldolgozóiparon belül Szlovákiában volt a legmagasabb, de Magyarország is előkelő helyen végzett. Idehaza a munkavállalók 12,9 százaléka dolgozott közvetlenül a járműiparban 2018-ban, amely az ötödik legmagasabb érték volt az EU-ban és magasan az uniós átlag felett volt.

Csökkent a legyártott autók száma

Európában összesen 298 olyan üzem található, ahol jármű, vagy éppen motorgyártást végeznek. Ezek közül 142-ben történik autók összeszerelése, míg 38-ban kisteherautókat, 58-ban teherautókat, 58-ban buszokat, 71-ben pedig motorokat szerelnek össze. Az Európai Unió területén összesen 226 gyár üzemel, ezek kivétel nélkül szerepelnek az alábbi linken elérhető interaktív térképen is, amelyet az ACEA rendszeresen frissít.

Természetesen a magyarországi motor-és autógyárak is megtalálhatóak a térképen, feltüntetésre került a győri Audi-gyár, a kecskeméti Mercedes-gyár, az esztergomi Suzuki-gyár és a szentgotthárdi Opel-gyár is. Továbbá a komáromi BYD-gyár is felkerült az ACEA térképére, valamint az építés alatt álló debreceni BMW-gyár.

Az EU autógyárai valósággal ontották magukból a legkülönbözőbb modelleket, tavaly több mint 15,8 millió autó gördült le a gyártósorokról, igaz, ez mintegy 5,4 százalékos csökkenést jelentett 2018-hoz képest. Az ACEA statisztikai szerint egyébként Magyarországon több mint 498 ezer személyautó készült 2019-ben, a hazai motor- és autógyártók tavalyi teljesítményéről az alábbi cikkünkben írtunk részletesen.

acea pocket 2

Hiába pörög a magyar autópiac évek óta, nagy a lemaradásunk

Szabad szemmel már alig volt látható az Európai Unió autópiacának bővülése tavaly. Az eladások növekedésének látványos lassulása ellenére a legtöbb autógyártóknak viszont aligha lehetett oka a panaszra, hiszen a tavaly értékesített több mint 15,8 millió autó hatalmas szám és nem sokkal maradt el a 2007-es csúcstól. Az európai eladásokat látva bátran kijelenthetjük, hogy a magyar autópiac felülteljesítő volt: összesen 157 900 autót regisztráltak nálunk, amely erős kétszámjegyű növekedést jelentett 2018-hoz képest. Ennek ellenére, hogyha megnézzük az 1000 lakosra vetített új autók regisztrációjának a számát, akkor el kell mondani azt is, hogy Magyarország a maga durván 16-os értékével a sereghajtók között volt és messze elmaradt az EU-s átlagtól.

Nem lehetett az SUV-kat megállítani

Érdemes megnézni azt az ábrát is, amelyik megmutatja, hogy az egyes szegmensek mekkora részét adták az EU-ban értékesített új autóknak. Az SUV szegmens térnyerése ugyanis megállíthatatlan, az összes eladásnak már több mint a harmadát adta 2019-ben. Érdekességképpen elmondható az is, hogy a nemzetközi trendeknek megfelelően nálunk is az SUV a legnépszerűbb kategória, több mint minden harmadik autó (34,7%) SUV volt az eladót új autók között 2020 első hat hónapjában.

acea pocket 4

A nagy vesztes: a dízel

Sokat foglalkoztunk az elmúlt években azzal, hogy az európai vásárlók körében egyre kevésbé kelendőek a dízel járművek. A legnagyobb probléma jelenleg a technológiával kapcsolatos bizonytalanság, sokan halasztják el vásárlásaikat, illetve döntenek benzines vagy alternatív meghajtású autók mellett, mivel egyelőre nem lehet tudni, hogy a jövőben hol és milyen mértékben korlátozhatják a dízel autók felhasználását. Intő jelek viszont már vannak, hiszen egyre több nagyváros akarja kitiltani az ilyen típusú járműveket a központjából.

Nem véletlen tehát, hogy tavaly az EU tagállamaiban 30,5 százalékra csökkent a dízelek aránya az értékesített új autókon belül.

acea pocket 5

A csalóka motorizációs ráta

A frissen közzétett statisztikákból kiderült az is, hogy Magyarországon az 1000 lakosra jutó személyautók száma 429 darab volt 2018-ban, amely a harmadik legalacsonyabb érték volt az EU-ban, csak Romániában és Lettországban volt rosszabb a helyzet, mint nálunk. Az EU 610 darabos átlagától is messze elmaradtunk. Itt viszont mindenképpen meg kell jegyeznünk, hogy tapasztalataink szerint a motorizációs ráta alakulása, értéke nagyban függ attól, hogy az adott ország statisztikai hivatal mennyire követi nyomon a forgalomból kivont autókat. Azokban az országokban, ahol nagy erőfeszítéseket tesznek a statisztikai hivatalok, hogy a forgalomból kivont autókat kiszűrjék, ott alacsonyabb lehet a motorizációs ráta, mint azokban az országokban, ahol kevésbé alapos a statisztikai hivatal.

Címlapkép forrása: Owen Humphreys/PA Images via Getty Images

bankkártya utazó utazik kalap fiatal
babel étterem budapest
mobilfizetés shutter
Pf_nyugdijas_768gettyimages-625049826-20191213
wizzair_8
Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. szeptember 2.
Járműipar: Új időszámítás, sokasodó kihívások
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Junior elemző, elemző

Junior elemző, elemző
Online előadás
Útikalauz kezdő befektetőknek.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Pf_nyugdijas_768gettyimages-625049826-20191213