világ fintech it informatika
Gazdaság

Átalakulóban az energetika világa, kulcsfontosságú a digitális transzformáció és a hatékony működés

Portfolio
Az üzleti környezet átalakulásának köszönhetően a közműcégek egyre több olyan kihívással szembesülnek, amelyek megfelelő kezelése kulcsfontosságú ahhoz, hogy a jövőben is megőrizzék versenyképességüket és megfeleljenek a változó fogyasztói elvárásoknak. Ehhez azonban szükséges többek között a kereskedelmi hatékonyság elérése, a szervezeti agilitás megteremtése, a digitális transzformáció, illetve az ügyfélkapcsolatok javítása is. Mindezek megvalósítása természetesen korántsem egyszerű feladat, de a problémák feltárása és a helyes stratégia alkalmazása mellett nem is lehetetlen.

Átalakulóban az üzleti környezet

Több olyan trend is elindult az elmúlt években, amelyeknek köszönhetően az energiaszolgáltatók számára egyre fontosabbá válik az ügyfélkapcsolatok javítása, a digitális transzformáció, illetve a költségcsökkentés. A koronavírus-járvány pedig csak felerősítette ezeket a már korábban elindult folyamatokat.

  • Fenntarthatóság és klímasemlegesség: egyre több embert foglalkoztat és fontos társadalmi üggyé vált a klímaváltozás kérdése. Ennek része például az európai zöld megállapodás vagy a júliusban bemutatott uniós klímacsomag is.

Az energiaátmenetben pedig kiemelkedő szerepet játszanak az energiaszolgáltatók, akik számára adott a lehetőség, hogy vezető szerepet vállaljanak egy zöldebb jövő kialakításában.

Emellett hozzájárulhatnak az energiahatékony megoldások elterjesztésében, mint amilyen többek között az e-mobilitás, az energiatárolás vagy az otthoni okos megoldások.

  • Digitalizáció és erősödő verseny: mindeközben a fogyasztók és a munkavállalók is egyre több időt töltenek a digitális térben, míg a gáz- és árampiaci liberalizációnak köszönhetően jelentősen nőtt a szolgáltatók száma. Ennek eredményeképpen a közműcégek fokozódó versennyel és új kihívásokkal szembesülnek.
  • Koronavírus-járvány: a pandémiás helyzetnek köszönhetően sokan áttértek az otthoni munkavégzésre, így még inkább erősödött a digitális megoldások és a rugalmasság iránti igény.

Mire kell fókuszálniuk a közműcégeknek?

Amennyiben a közműcégek szeretnék sikeresen venni a jövő kihívásait, akkor több dologra is érdemes odafigyelniük, többek között az alábbi területekre:

  • Kereskedelmi kiválóság: ebbe beletartozik a meglévő ügyfélkör hatékony bővítése, a keresztértékesítések javítása, a mesterséges intelligencia beépítése az üzleti folyamatokba vagy éppen az applikációk és új ajánlatok gyors és agilis leszállítása.
  • Működési hatékonyság: fontos az üzleti folyamatok digitalizálása és a rendelkezésre álló adatok hatékonyabb felhasználása, a költségmegtakarítás (pl. hálózati informatika, hatékonyságnövelés), illetve a szinergiák kiaknázása akvizíciók és partnerségek révén.
  • Munkaerő agilitása: ennek része a teljesítményorientáltság, a digitális kollaboráció fejlesztése és a szervezeti silók lebontása, egy adatalapú kultúra megteremtése, ugyanakkor fontos a rugalmasság, illetve a tehetségek megtartásának képessége is.
A szeptember 30-i konferenciánkon Mátrai Géza, a Salesforce nagyvállalati értékesítési vezetője is tart előadást az energiaágazat digitalizációjával kapcsolatban.
Mátrai Géza
Salesforce, nagyvállalati értékesítési vezető
Mátrai Géza 15 éves múlttal rendelkezik a nemzetközi high-tech szektorban. Öt évet töltött a magyarországi startup szegmensben, mint az egyik első hazai cloud cég egyik tulajdonosa és értékesítési vez
Tovább
Mátrai Géza 15 éves múlttal rendelkezik a nemzetközi high-tech szektorban. Öt évet töltött a magyarországi startup szegmensben, mint az egyik első hazai cloud cég egyik tulajdonosa és értékesítési vez Tovább

Értékteremtés és a „silók” lebontása

A fentebb említett trendek és kihívások miatt a közműcégek számára kiemelten fontos az is, hogy javítsanak az ügyfélkapcsolataikon. Az ebben rejlő lehetőségek jobb megértése érdekében a Salesforce és Vlocity közös felkérésére készített egy felmérést a Brand Studio, amely 215 kiskereskedelmi energetikai szakértőt kérdezett meg Észak-Amerikában.

A felmérés többek között rámutatott arra, hogy az energiaszolgáltatók leginkább azért javítanának az ügyfélkapcsolataikon, hogy növeljék a fogyasztóik elégedettségét.

Az ügyfélkapcsolat javítása azonban csak akkor lehetséges, ha a közműcég által kínált értékajánlat egyszerűen megérthető, illetve a fogyasztó a számára szükséges feladatokat könnyen és gyorsan tudja végrehajtani.

A legtöbb energiaszolgáltató azonban még nem tart ezen a szinten és több területen is szükséges a fejlődés. A közműcégeknek például csak mindössze 20 százaléka nyújt stabilan „zökkenőmentes” ügyfélélményt. Ez azért jelent problémát, mivel a nem megfelelő kommunikáció az ügyfelek elégedetlenségéhez és érdektelenségéhez vezet. Jellemzően egyébként a versenypiaci szolgáltatók jobban teljesítenek ezen a téren. Azt is érdemes kiemelni, hogy

a közműcégek mindössze 44 százaléka rendelkezik az egész vállalatcsoportra kiterjedő ügyfélkapcsolati stratégiával, és csak 30 százalékuk alkalmaz adatelemzési eszközöket ennek javítása érdekében.

Ennek fényében nem meglepő, hogy a szolgáltatóknak csak relatíve kisebb hányada alkalmaz fejlettebb ügyfélkapcsolati technológiákat.

Egy másik jellegzetes probléma a közműcégeknél az úgynevezett vállalati silók kezelése, amely nemcsak a divíziók közötti információmegosztást akadályozza, hanem a belső rendszerekre és folyamatokra is kiterjed.

Hagyományosan a közműcégek vállalati információs rendszere (CIS) a feladatoknak és interakcióknak csak egy szűk körére terjedt ki, mint például a belső folyamatok kezelése vagy a számlázás. Ez a korábbi évtizedekben még megfelelt az elvárásoknak, de a digitális korszakban már nem állja meg a helyét.

Egy lehetséges megoldás a problémák kezelésére egy olyan könnyen integrálható platform bevezetése, amelyet általában a szoftver-mint-szolgáltatás (SaaS) modell alatt kínálnak.

A vállalati szintű integráció persze nem kell, hogy egyszerre történjen meg, és érdemes lehet először a legégetőbb problémák kezelésével kezdeni, majd lépésenként haladni a széleskörű megvalósítás felé (pl. specifikus üzleti egység lehet a kezdőpont). A fejlett ügyfélkapcsolati platformok ugyanakkor segítenek a közműcégek számára a jobb fogyasztói élmény kialakításában.

Végül meg kell jegyezni, hogy az ügyfélkapcsolat leghatékonyabb formája továbbra is a személyes interakció, de a technológia itt is jelentős segítséget nyújthat (pl. releváns információk és kontextus).

A klímasemlegesség 2050-es eléréséről, az energiaátmenetről, illetve a megújulókról is szó lesz a szeptember 30-i konferenciánkon.

Címlapkép: Getty Images

vakcina vírus
koronavírus vakcina oltás getty stock
járvány vírus oltás
vakcina védőoltás védelem

Kasza Elliott-tal IBM - elemzés

Október 21-én óriási esett az árfolyama, 20-án 141,9 volt a záró, 21-én 128,33-on zárt, ez majdnem 10%-os esést...

Ricardo Kornai-interjú

Nem emlékszem, hogyan jutottam Michael Parkin 1990-ben megjelent Economics tankönyvéhez, de nyilván úgy vettem. A 12...

Tematikus PR cikk
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021.10.19
Budapest Economic Forum 2021
2021.11.18
Portfolio Property Awards 2021
2021.12.09
Agrárszektor Konferencia 2021
2021.11.18
Global trends in Banking 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Vezető felügyelő

Vezető felügyelő
Online előadás
Első lépések a tőzsdei befektetés terén.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
vakcina vírus