A szezonális és naptárhatással kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyár második hónapjában nem változott az előző hónaphoz viszonyítva - derül ki a KSH friss adataiból. Ez azt jelenti, hogy a magyarok még nem tértek vissza a hazai boltokba. Hogy hol költik el a pénzüket, arra több magyarázat is van, hiszen a reálbérek emelkedése miatt többlet keletkezik a háztartásoknál.
Egyrészt lehet, hogy a szolgáltatások forgalma nő elsőként, nem pedig a termékeké. Másrészt sokan megtakarítanak és ha vásárolnak is, azt nem a hazai hanem a külföldi boltokban teszik. Azt a statisztikákból tudjuk, hogy a határon túli fizikai üzletekben emelkedik a magyarok költése, de ennek volumene a teljes hazai kiskereskedelemhez képest elenyésző. Ugyanakkor egyre népszerűbbek a külföldi online boltok a hazaiak rovására.
Az alábbi grafikonon látszik, hogy a kiskereskedelem még mindig a 2021-es szint alatt áll és mivel júliusban is stagnált, nem is közeledett ehhez a bázishoz.
Az előző év hasonló időszakához képest a forgalom 2,5 százalékkal bővült a naptárhatással megtisztított adatok szerint.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 2 százalékkal bővült. Az élelmiszer-kiskereskedelem 76 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 2,6, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 0,3 százalékkal növekedett.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 3,8 százalékkal emelkedett.
Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 7,6 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 6,4 százalékkal bővült.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio