Nagy a baj az árcsökkenéssel: nem érzik a magyarok
Gazdaság

Nagy a baj az árcsökkenéssel: nem érzik a magyarok

Portfolio
Bár az árrésstop hatására sok termék ára csökkent a boltokban, a magyarok többsége ezt nem érzi, sőt inkább úgy véli, hogy emelkednek az árak - derül ki a 21 Kutatóközpont kutatásából, amelyet a Portfolio megbízásából készítettek.

Ön hogy érzi, az elmúlt hetekben hogyan változtak az élelmiszerek árai összességében, a korábbiakhoz képest?

- kérdezte a 21 Kutatóközpont.

A válaszadók több mint fele (53%) úgy érzékeli, hogy az élelmiszerárak az elmúlt hetekben emelkedtek, csupán minden tizedik válaszadó értékeli úgy, hogy nem változtak az árak, illetve 29% érzékelt bárminemű csökkenést.

Képernyőkép 2025-04-16 091038

A válaszok érdekesek, hiszen az online árfigyelő adataiból tudjuk, hogy több termék ára csökkent, mint amennyi emelkedett. Korábban írtunk is arról, hogy az árfigyelőben 3 693 olyan terméket találtunk, amelyek mind a két időpontban megtalálhatók voltak a boltok polcain. Ezek közül

  • 737 termék (20 százalék) ára csökkent valamilyen mértékben,
  • 2629 termék (71,2 százalék) ára nem változott,
  • és mindössze 327 termék (8,9 százalék) drágult.

Sokszor előfordul, hogy az emberek áremelkedést érzékelnek az élelmiszerboltokban akkor is, ha a hivatalos statisztikák szerint épp csökkennek az árak. Ennek egyik oka, hogy

a fogyasztók jobban megjegyzik a drágulásokat, míg az árcsökkenéseket kevésbé veszik észre.

Ha például egy termék ára 1000 forintról 1200-ra nő, azt sokkal erőteljesebben élik meg, mint amikor később 1100 forintra csökken. Emellett gyakori, hogy az emberek azoknak a termékeknek az árváltozását figyelik, amelyeket rendszeresen vásárolnak, és nem veszik figyelembe a teljes termékkör alakulását. Az is befolyásolhatja az észlelést, ha közben a fizetésük nem nő, vagy más kiadások – például rezsi – elszívják a pénzt.

A kutatásból az is kiderült, hogy a férfiak valamivel többen érzékeltek drágulást (57%), míg a nők nagyobb arányban érzékeltek valamilyen csökkenést (35%) az élelmiszerárakban.

Korosztályos bontásban nézve érdekes látni, hogy a 65 év felettiek (48%), illetve az 50-64 évesek (36%) jóval inkább érzékeltek élelmiszerár csökkenést, mint más korcsoportok.

A pártpreferencia szempontjából elmondható, hogy

a Fidesz-szavazókon kívül minden másik csoport többsége áremelkedést érzékelt, azonban a fideszesek többsége valamilyen szintű árcsökkenést.

Nemrég Nagy Márton is közzétett egy Facebook-bejegyzést, amely szerint március 13 óta 872 termék ára csökkent az online árfigyelőben. Ezek átlagos áresése 18,8 százalék.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Kína AI-ban is leversenyez mindenkit

Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén... T

Holdblog

Egy despota harca a piaccal

Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben... The post Egy despota ha

Kiszámoló

Unicredit ingyenes számlacsomag

Mint mindenki másnak, nekünk is megszüntették a Raiffeisen Gold2 számlacsomagunkat, helyette választhattuk volna az új Prémium számlákat, aminek a legnagyobb hátulütője az, hogy havi egymilli

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
Díjmentes előadás

Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató

Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet