
"A kivitelező professzionális, nagyon gyorsan épít" – mondta Pávkovics Gábor, Mohács fideszes polgármestere a térség parlamenti képviselőjének, a KDNP-s Hargitai Jánosnak még 2022 márciusában a leendő mohácsi kikötőről. Hargitai a videó tanúsága szerint annak is örült, hogy sikerült az anyagi akadályokat elhárítani. A valóság azonban más képet mutat:
a beruházás azóta sem készült el, költségvetése pedig legalább a duplájára, egyes információk szerint közel háromszorosára emelkedett.
A mohácsi kikötőfejlesztés története egy évtizedre nyúlik vissza. A város 2014-ben nyert európai uniós támogatást a nemzetközi áruforgalmi kikötő létrehozására, amely a tervek szerint a régió logisztikai központjává válna, intermodális közlekedési csomópontként funkcionálva. Az elképzelés gyökerei egészen 2007-ig nyúlnak vissza, amikor a város iparterületén megépült a schengeni határkikötő. A projekt kezdeti költségvetése 5 milliárd forint volt, melyhez a városnak mindössze 300 millió forintos önerőt kellett biztosítania. A beruházás azonban hamar akadályokba ütközött: egy sikertelen közbeszerzés után 2019-ben sikerült csak kiírni az új, megemelt keretösszegű tendert. A győztest 2020-ban hirdették ki: a pécsi Platina-Bau Zrt. nyerte el a megbízást nettó 5,79 milliárd (bruttó 7,35 milliárd) forintos ajánlatával.
Több ajánlat is érkezett
Figyelemre méltó, hogy bár hat ajánlat érkezett, a bírálóbizottság csak a Platina-Bau mellett a B. Build & Trade Kft.-től kért be minden dokumentumot. Érdekesség, hogy a Swietelsky Építő Kft. is pályázott, de nem jutott tovább a második körbe – ennek ellenére több jel szerint később mégis bevonták a projektbe, bár ennek hivatalos nyomát nem találni.
A Platina-Baunak az eredeti szerződés szerint 2023 végén át kellett volna adnia a kész kikötőt, azonban számos nem várt probléma hátráltatta a kivitelezést. Szakmai vélemények szerint a cég tapasztalatlansága is közrejátszhatott a nehézségekben, hiszen korábban hasonló projektben sem vettek részt, noha a közbeszerzéshez szükséges referenciákat és szakembereket fel tudták mutatni.
A nehézségek miatt 2022-ben módosították a szerződést, amit elsősorban előre nem látható kőzettani és vízügyi körülményekkel indokoltak. A műszaki tartalom változásával a költségvetés is emelkedett, ekkor már nettó 7,53 milliárd (bruttó 9,4 milliárd) forintra, a teljesítési határidőt pedig 2023. december 8-ra módosították.
A határidő lejárta után tíz nappal újabb közbeszerzési hirdetmény jelent meg, további technikai módosításokkal és immár nettó 9,29 milliárd forintos költségvetéssel. A projekt hivatalos oldalán már 11 milliárd forintos teljes költségvetést tüntettek fel, az utolsó emelés az IKOP Plusz programból származik. A legutóbbi tervezett befejezési határidő 2024 júniusa volt.
A mohácsi ellenzék (Változást Akarók Nemzedéke, VAN) többször próbált hivatalos információkat szerezni a beruházásról, sikertelenül. A mohácsi közgyűlésben idén többször is felmerült a téma. Februárban Pávkovics Gábor polgármester elismerte, hogy a problémák részben abból adódtak, hogy a tervezés a kivitelezési közbeszerzés részét képezte, így a valós körülmények csak később derültek ki. Az ellenzéki képviselők azt is szóvá tették, hogy a város kalkulációjában már 15 milliárd forintos költségvetés szerepel.
A polgármester márciusban türelmet kért, jelezve, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium dolgozik a finanszírozási források meghatározásán. Áprilisban írásbeli tájékoztatást ígért, ami azóta sem érkezett meg. Annyi bizonyos, hogy 2025 áprilisa óta egy kormányhatározat szerint az ÉKM hivatalosan is belépett a projektbe, vagyis az állam szerepet vállal a kikötőépítésben.
Jelenleg a területet a Duna Aszfalt használja, az épülő Duna-híd egyes elemeit itt szerelik össze. A beruházás befejezésének időpontjáról és végleges költségvetéséről egyelőre nincs hivatalos információ.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Az AI már most vesz el munkahelyeket – de nem azokét, akikre gondolsz
A hajómérnökök viszont biztonságban vannak.
Revolut: Egyre több magyar számára már nem utazós, hanem primer bankkártya vagyunk
A Revolut regionális vezetője szerint az ETF-ek voltak az idei magyar növekedés kulcsai.
Zelenszkij: Ukrajna nem fog területet átadni a megszállónak!
Az Ukrajna nélkül meghozott döntéseket halva születettnek nevezte az ukrán elnök.
Mától kezdődnek a forgalmi változások Budapesten - Komoly lezárások jönnek
Az érintett szakaszokon parkoló autókat elszállíthatják.
Gödöllőn indul a Hyundai forradalmi Shucle közlekedési rendszere – világpremier Magyarországon
Jön az igény-reszponzív közlekedési platform.
Nagaszaki polgármestere: nő a veszélye az atomháborúnak
Az emberiség létét fenyegető válságról beszélt.
Új dimenzió nyílt a magyar légtér védelmében
Alacsonyan repülő fenyegetések ellen is kész a magyar légvédelem.
Amikor a vágy titokzatos tárgya már nem a Mona Lisa...(Egyáltalán: ki az a Mona Lisa?)
Igazolt tény, hogy a műtárgypiac rezisztens a válságokra, az aukciók tendenciája a folyamatos erősödés. A millenniumi generáció viszont nem befektetésként tekint a műtárgyakra. Zentai Péte

Robert Half - elemzés
Az augusztusi Top10 első helyezettje, de mielőtt vásárolnék, megnézem alaposabban.'24 áprilisában elemeztem már, akkor nagyon tetszettek a számai, jókat emelt, volt pénze az osztalékra, szép
Aki fejben nyugdíjba megy, az leépül - Megnyílik az egyik legkülönlegesebb alapunk
A HOLD-as üzletpolitika szerinti hároméves türelmi idő után megnyílt a nagyközönségnek a Palomar Alap, az egyik legkülönlegesebb alapunk. A Palomarban olyan eszközök, árupiaci- és kamatterm

Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
