Milliárdos káosz Mohácson: háromszoros áron sem készül el a kikötő, amit 2023-ban kellett volna átadni
Gazdaság

Milliárdos káosz Mohácson: háromszoros áron sem készül el a kikötő, amit 2023-ban kellett volna átadni

Portfolio
Jelentős késésben és költségtúllépéssel küzd a mohácsi nemzetközi áruforgalmi kikötő beruházása, amely eredetileg 2023 végére készült volna el. Az uniós forrásból finanszírozott projekt költségvetése az eredeti 5 milliárd forintról mára akár 15 milliárd forintra is emelkedhetett - írta meg a Telex.

"A kivitelező professzionális, nagyon gyorsan épít" – mondta Pávkovics Gábor, Mohács fideszes polgármestere a térség parlamenti képviselőjének, a KDNP-s Hargitai Jánosnak még 2022 márciusában a leendő mohácsi kikötőről. Hargitai a videó tanúsága szerint annak is örült, hogy sikerült az anyagi akadályokat elhárítani. A valóság azonban más képet mutat:

a beruházás azóta sem készült el, költségvetése pedig legalább a duplájára, egyes információk szerint közel háromszorosára emelkedett.

A mohácsi kikötőfejlesztés története egy évtizedre nyúlik vissza. A város 2014-ben nyert európai uniós támogatást a nemzetközi áruforgalmi kikötő létrehozására, amely a tervek szerint a régió logisztikai központjává válna, intermodális közlekedési csomópontként funkcionálva. Az elképzelés gyökerei egészen 2007-ig nyúlnak vissza, amikor a város iparterületén megépült a schengeni határkikötő. A projekt kezdeti költségvetése 5 milliárd forint volt, melyhez a városnak mindössze 300 millió forintos önerőt kellett biztosítania. A beruházás azonban hamar akadályokba ütközött: egy sikertelen közbeszerzés után 2019-ben sikerült csak kiírni az új, megemelt keretösszegű tendert. A győztest 2020-ban hirdették ki: a pécsi Platina-Bau Zrt. nyerte el a megbízást nettó 5,79 milliárd (bruttó 7,35 milliárd) forintos ajánlatával.

Több ajánlat is érkezett

Figyelemre méltó, hogy bár hat ajánlat érkezett, a bírálóbizottság csak a Platina-Bau mellett a B. Build & Trade Kft.-től kért be minden dokumentumot. Érdekesség, hogy a Swietelsky Építő Kft. is pályázott, de nem jutott tovább a második körbe – ennek ellenére több jel szerint később mégis bevonták a projektbe, bár ennek hivatalos nyomát nem találni.

A Platina-Baunak az eredeti szerződés szerint 2023 végén át kellett volna adnia a kész kikötőt, azonban számos nem várt probléma hátráltatta a kivitelezést. Szakmai vélemények szerint a cég tapasztalatlansága is közrejátszhatott a nehézségekben, hiszen korábban hasonló projektben sem vettek részt, noha a közbeszerzéshez szükséges referenciákat és szakembereket fel tudták mutatni.

A nehézségek miatt 2022-ben módosították a szerződést, amit elsősorban előre nem látható kőzettani és vízügyi körülményekkel indokoltak. A műszaki tartalom változásával a költségvetés is emelkedett, ekkor már nettó 7,53 milliárd (bruttó 9,4 milliárd) forintra, a teljesítési határidőt pedig 2023. december 8-ra módosították.

A határidő lejárta után tíz nappal újabb közbeszerzési hirdetmény jelent meg, további technikai módosításokkal és immár nettó 9,29 milliárd forintos költségvetéssel. A projekt hivatalos oldalán már 11 milliárd forintos teljes költségvetést tüntettek fel, az utolsó emelés az IKOP Plusz programból származik. A legutóbbi tervezett befejezési határidő 2024 júniusa volt.

A mohácsi ellenzék (Változást Akarók Nemzedéke, VAN) többször próbált hivatalos információkat szerezni a beruházásról, sikertelenül. A mohácsi közgyűlésben idén többször is felmerült a téma. Februárban Pávkovics Gábor polgármester elismerte, hogy a problémák részben abból adódtak, hogy a tervezés a kivitelezési közbeszerzés részét képezte, így a valós körülmények csak később derültek ki. Az ellenzéki képviselők azt is szóvá tették, hogy a város kalkulációjában már 15 milliárd forintos költségvetés szerepel.

A polgármester márciusban türelmet kért, jelezve, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium dolgozik a finanszírozási források meghatározásán. Áprilisban írásbeli tájékoztatást ígért, ami azóta sem érkezett meg. Annyi bizonyos, hogy 2025 áprilisa óta egy kormányhatározat szerint az ÉKM hivatalosan is belépett a projektbe, vagyis az állam szerepet vállal a kikötőépítésben.

Jelenleg a területet a Duna Aszfalt használja, az épülő Duna-híd egyes elemeit itt szerelik össze. A beruházás befejezésének időpontjáról és végleges költségvetéséről egyelőre nincs hivatalos információ.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kasza Elliott-tal

Robert Half - elemzés

Az augusztusi Top10 első helyezettje, de mielőtt vásárolnék, megnézem alaposabban.'24 áprilisában elemeztem már, akkor nagyon tetszettek a számai, jókat emelt, volt pénze az osztalékra, szép

Díjmentes online előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet