autoipar autogyartas elektromos auto
Globál

Nehéz elhinni, amit látunk: záporoznak az újabb szögek a hagyományos autógyártás koporsójába

Portfolio
Úgy tűnik, a Transport and Environment (T&E) túl korán kezdte el kongatni a vészharangot azzal kapcsolatban, hogy veszélybe kerülhet az elektromobilitás terjedése Európában. Az elmúlt napokban a politikusok, az autógyártók és a beszállítók sorra jelentették be azokat az intézkedéseket, üzleti döntéseket, amelyek hatására rohamléptekben közeledhetünk a hagyományos, belsőégésű motorokra épülő autógyártás végéhez.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

Október elején jelent meg a Transport and Environment (T&E) kutatása, amelyből kiderült, hogy a koronavírus-járvány ellenére az elektromos autók eladása jelentősen nő majd idén, döntően a szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályok miatt.

Az elektromos autók piaci részesedése 2020-ban elérheti a 10, majd 2021-ben a 15 százalékot.

Érdemes felidézni, hogy az Európai Bizottság és Tanács által korábban elfogadott rendelet értelmében az autógyártóknak 2020 végére átlagosan 95 gramm/kilométerre kell mérsékelniük a flottaszintű szén-dioxid-kibocsátásukat, amelyik gyártónak ez nem sikerül, jelentős bírságokra számíthat.

Ezért is volt bíztató hír, hogy a T&E az idei első félév értékesítési számai alapján arra jutott, hogy az autógyártók jól alkalmazkodtak a kihíváshoz, és képesek lesznek teljesíteni az előírásokat feltéve, hogy azok a gyártók, amelyek nagyobb lemaradásban voltak, növelni tudják a részben, vagy teljesen elektromos autóik értékesítését flottaszinten.

A tanulmány ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy fennáll annak a veszélye, hogy a lendület 2021 után elfogy az Európai Unió hosszabb távú, egyelőre megengedőbb szabályozása miatt.

Az autógyártók ugyanis a plug-in hibrid modellek nagyobb arányú értékesítésével is képesek lehetnek teljesíteni a kitűzött flottaszintű károsanyag-kibocsátási célokat, így viszont nincsenek rákényszerítve arra, hogy érdemben növeljék a tisztán elektromos modellek eladásait.

Ez pedig veszélybe sodorhatja az elektromobilitás további terjedését Európában.

elektromos auto t&e

Záporoztak a fontos bejelentések – Csak kapkodtuk a fejünket

Az elmúlt napok híradásai alapján viszont úgy tűnik, hogy a T&E túl korán kezdte el kongatni a vészharangot,

a legnagyobb európai autógyártók, az Egyesült Királyság és Németország is olyan fajsúlyos bejelentéseket tett, amelyek felgyorsíthatják az elektromos autózás elterjedését.

A Volkswagen a korábbi terveivel ellentétben nem 60 (durván 21 600 milliárd forint), hanem 73 milliárd eurót (durván 26 280 milliárd forint) tervez elkölteni a rendelkezésére álló 150 milliárd eurós (durván 54 000 milliárd forint) keretéből az elektromos- és önvezető autózásra, valamint a digitalizációra a következő öt évben – derült ki a Reuters beszámolójából. A vállalat döntését két dologgal indokolta, egyrészt a beruházásokkal szeretnék bebiztosítani piacvezető pozíciójukat az „új zöld korszakban”. Másrészt az Európai Unió várhatóan még szigorúbb előírásai arra kényszerítik majd a vállalatot, hogy 2030-ra az értékesítéseik 60 százalékát már az elektromos autóik tegyék ki.

Legalább ennyire fontos volt Carlos Tavares szereplése is a Reuters Automotive Summit konferencián, ahol a PSA csoport vezére kijelentette, nem költenek már több pénzt a belsőégésű motorok fejlesztésére. Beszélt arról is, hogy vállalata képes lesz megfelelni az Európai Unió további szigorításainak, amelyek eredményeként várhatóan betiltják majd a belsőégésű motorral szerelt új járművek eladásait valamikor 2030 és 2040 között.

A BMW is komoly lépésekre szánja rá magát annak érdekében, hogy felgyorsítsa az elektromos autózására történő átállást a globális gyártóhálózatában. A német prémiumautó-gyártó 400 millió eurós (durván 144 milliárd forint) beruházás keretében új üzemet épít majd müncheni gyártóbázisának területén. Ezen kívül bejelentette, hogy 2022 végére az összes németországi üzemében legalább egy tisztán elektromos meghajtású BMW-modellt gyárt majd. Fontos az is, hogy a bajorok száműzik a belsőégésű motorok gyártását Németországból: a tervek szerint nemsokára a BMW Steyr-i és Hams Hall-i gyárában készülnek majd csak a benzines és dízel erőforrások.

Az európai akkumulátorgyártással kapcsolatban is több fontos bejelentés látott napvilágot. Kiderült, hogy az SVolt Energy Technology 2 milliárd eurós (durván 720 milliárd forint) beruházás keretében építené fel első európai üzemét Németországban. A lépés hátterében természetesen az áll, hogy a kínai akkumulátorgyártó más ázsiai beszállítókhoz hasonlóan szeretne profitálni az elektromos autók várható gyors elterjedéséből. A Panasonic, az Equinor és a Hydro pedig együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy 2021 nyaráig felmérik az európai gyártók igényeit és azok alapján döntenek majd egy közös üzlet létrehozásáról.

Ahogy fentebb már említettük, nem csak az autóipar meghatározó szereplői rukkoltak elő nagyszabású bejelentésekkel. Boris Johnson szerda hajnalban zöld ipari forradalom címmel hirdetett gazdaságátalakítási csomagot. A brit miniszterelnök tíz kiemelt pontot ismertetett, elsőként azt, hogy

az Egyesült Királyság a korábban tervezettnél tíz évvel korábban, 2030-tól betiltja a kizárólag belsőégésű motorral szerelt járművek értékesítését.

A hírrel kapcsolatban érdemes felidézni, hogy a 2018-ban bemutatott Road to Zero stratégiában még úgy tervezték a britek, hogy csak 2040-ben száműzik a benzines és a dízelmotorral szerelt járműveket a szalonokból, Johnson viszont már idén februárban arról beszélt, hogy ezt a céldátumot 2035-re módosítják. Ez akkor nagy meglepetésnek és jelentős előrelépésnek számított, de voltak, akik még ezzel sem voltak elégedettek, mondván, túl hosszú átmenetet tesz lehetővé a gyártóknak.

A MOSTANI BEJELENTÉS SZERINT RÁADÁSUL NEM CSAK A KIZÁRÓLAG BELSŐÉGÉSŰ MOTORRAL SZERELT AUTÓK ÉVEI VANNAK MEGSZÁMLÁLVA EURÓPA EGYIK LEGNAGYOBB AUTÓPIACÁN, HANEM A KÜLÖNBÖZŐ HIBRID TECHNOLÓGIÁT HASZNÁLÓ JÁRMŰVEKÉ IS.

Johnson ugyanis azt is megerősítette, hogy 2035-től kezdve csak tisztán elektromos meghajtású új autókat helyezhetnek forgalomba az Egyesült Királyságban.

Németország is a tettek mezejére lépett a héten. A koronavírus-járvány váratlan megjelenése borzasztóan nehéz helyzetbe hozta az ország autóiparát egy olyan időszakban, amikor az új technológiákra történő átállás eleve hatalmas kihívásokat eredményezett a szektor számára. A problémákat a járvány második hulláma, a megfékezése érdekében hozott szigorú intézkedések tovább súlyosbíthatják, pedig a német gazdaság motorja már így is rengeteget szenvedett idén. A helyzet enyhítése érdekében az Angela Merkel vezette kormány egy 5 milliárd eurós élénkítő csomagot állított össze, amelynek keretében további forrásokat biztosítanak elektromos autók és új teherautók vásárlásához, valamint az új technológiákra történő átálláshoz.

Mindezzel kapcsolatban lényeges elmondani, hogy a legtöbb autógyártó rosszul ítélte meg az elektromos autók várható elterjedését korábban. Ezek a szereplők úgy gondolták, hogy az az átmeneti időszak, amelynek végeredményeként az elektromos autók átveszik a belsőégésű motorral szerelt járművek helyét az utakon, lassabban megy majd végbe.

A POLITIKUSOK, AZ AUTÓGYÁRTÓK ÉS A BESZÁLLÍTÓK VISZONT MOST SORRA HOZZÁK AZOKAT AZ INTÉZKEDÉSEKET, ÜZLETI DÖNTÉSEKET, AMELYEK HATÁSÁRA ROHAMLÉPTEKBEN KÖZELEDIK A HAGYOMÁNYOS, BELSŐÉGÉSŰ MOTOROKRA ÉPÜLŐ AUTÓGYÁRTÁS KORSZAKÁNAK VÉGE.

Címlapkép forrása: Simona Granati/Corbis via Getty Images

mol bubi
pfizer
gázvezeték
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Privát bankár

Privát bankár
2020-12-03 Online
Agrárszektor Konferencia 2020

Az ország egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárrendezvényének számít az Agrárszektor Konferencia, amelyet 2020-ban nyolcadik alkalommal szervez meg a Portfolio Csoport. Idén december 3-án, egész napos, közel 10 órányi szakmai programmal, két párhuzamos szekcióval, több mint 50 előadóval, és rengeteg izgalmas témával várjuk a résztvevőket online módon. Az esemény egyedülálló módon veszi napirendre a legfontosabb agrárgazdasági témákat, illetve nyújt prognózisokat az ágazat szereplőinek. A konferencia az agrárium minden résztvevőjének – így valamennyi méretű gazdálkodónak, élelmiszeripari cégnek, inputgyártónak, gépforgalmazónak, termékkereskedőnek, illetve államigazgatási és érdekképviseleti szakértőnek – hasznos és naprakész információkat nyújt. A résztvevők online, élőben követhetik az egész napos konferenciát, élhetnek az online rendszerünk által nyújtott, különböző kapcsolatépítési lehetőségekkel is. Ne hagyja ki az év egyik legfontosabb agráreseményét, a Portfolio Agrárszektor Konferenciát!

 

SZAKTANÁCSADÓK FIGYELEM! - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA ÁLTAL AJÁNLOTT RENDEZVÉNY! 4 pont kapható az online eseményen való résztvételért.

terror europa dzsihad