Érik a szakítás az EU két legerősebb hatalma között – Mi lesz így az új generációs vadászgéppel?
Globál

Érik a szakítás az EU két legerősebb hatalma között – Mi lesz így az új generációs vadászgéppel?

Portfolio
Egy francia tisztviselő szerint Franciaország önállóan is képes lenne előállítani egy következő generációs vadászgépet, ha nem sikerül megállapodnia Németországgal a Future Combat Air Systemről (FCAS) – számolt be a Politico.

Ha nem sikerül megállapodásra jutnunk az FCAS-ről, nem kell aggódni, mert Franciaország már épített, tud építeni és fog is építeni vadászgépet egyedül. Az „egyedül” nem azt jelenti, hogy csak Franciaországban, bevonhatnánk egy európai alvállalkozói ökoszisztémát

– mondta a névtelenséget kérő tisztviselő.

A francia tisztviselő megjegyzései a Párizs és Berlin közötti feszültségek növekedése közepette hangzottak el, és arra utalnak, hogy Franciaország nem marad benne a programban bármi áron.

Németország most Svédországot és akár az Egyesült Királyságot is vizsgálja Franciaország lehetséges helyettesítőjeként, ha Párizs és Berlin nem tud megállapodni az év végéig.

Kedden a francia Dassault Aviation és a német Airbus Defence and Space egyaránt kijelentette, hogy egymás nélkül is meg tudnák valósítani a következő generációs vadászgépet. Bár a Dassault Aviation rendelkezik a szükséges technikai képességekkel egy harci repülőgép gyártásához, nem világos, hogy Franciaország államkasszája elég-e ahhoz, hogy európai partnerek nélkül finanszírozza azt.

Az FCAS-t 2017-ben indította Franciaország és Németország, később Spanyolország is csatlakozott a programhoz.

A projekt célja, hogy 2040-re leváltsa Franciaország Rafale és az Eurofighter Typhoon repülőgépeit.

A 2040-es határidő nem módosítható – mondta a francia tisztviselő.

Emmanuel Macron francia elnök október elején Németországba utazhat, míg Németország, Franciaország és Spanyolország védelmi miniszterei októberben kifejezetten az FCAS megvitatására találkoznak.

A helyzetet bonyolítja, hogy még nem nevezték ki Sébastien Lecornu utódját, akit a hónap elején a fegyveres erők miniszteri posztjáról miniszterelnökké léptettek elő. Berlini körökben úgy tekintenek rá, mint aki képes a Dassault-t tárgyalóasztalhoz ültetni.

A fő probléma az, hogy a Dassault Aviation nagyobb döntéshozatali hatalmat szeretne az új repülőgép, az úgynevezett Új Generációs Vadászgép (NGF) fejlesztésében, azzal érvelve, hogy a jelenlegi irányítási struktúra valószínűleg késéseket okoz.

Párizs régóta ragaszkodik ahhoz, hogy semmilyen késés nem elfogadható – többek között azért, mert a következő generációs vadászgép a francia nukleáris elrettentés része lesz –, és korábban kétségbe vonta, hogy a jelenlegi szervezeti struktúra garantálhatja-e a projekt időben történő megvalósítását.

Egy másik probléma a repülőgép súlya:

Franciaország inkább egy 15 tonnás harci repülőgépet szeretne, amely elég könnyű ahhoz, hogy repülőgép-hordozókon landoljon, míg Németország inkább egy 18 tonnás, légi fölényre törekvő repülőgép felé hajlik.

A francia tisztviselő azzal érvelt, hogy egy nehezebb repülőgéphez erősebb motor szükséges, és ez késésekhez vezethet.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

SZEGED - Finanszírozás a gyakorlatban

SZEGED - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. szeptember 25.

KAPOSVÁR - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. szeptember 30.

PÉCS - Finanszírozás a gyakorlatban

2025. szeptember 30.

Portfolio Private Health Forum 2025

2025. szeptember 30.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet