graphisoft park, iroda,
Ingatlan

Jogszabályban is rögzíthetik a jövőben a kötelező minimum irodaterületet

Portfolio
A legtöbb irodában ezekben a hetekben zajlik a munkavállalók fokozatos visszatérése, de sokan még mindig távmunkában dolgoznak. A járvány az irodapiacon is nagy átalakulásokat hozott és feltehetően lesznek olyan intézkedések, szokások, melyek a jövőben is velünk maradnak. Hogy milyen változások előtt állnak a hazai irodák, mik a home office-szal kapcsolatos legfőbb tapasztalatok, és milyen hatása lesz a járványnak az irodapiaci folyamatokra, arról Kocsány Jánossal, a Graphisoft Park vezérigazgatójával beszélgettünk.

Itt az újranyitás az irodákban. Hogy változott a járványhelyzet alatt az irodákban dolgozók létszáma a Graphisoft Park épületeiben?

A Parkban dolgozók teljes létszámához képest alapesetben is csak körülbelül 70-80 százaléka van jelen egyidejűleg az irodákban, mert a parkban működő technológiai cégeknél már évek óta alkalmazzák a „home office” munkavégzést. Ezek a társaságok már korábban felismerték, hogy a technikai lehetőségek adottak az otthoni munkavégzésre, és a heti egy-két otthon töltött munkanap egy jelentős ösztönzés a munkatársaiknak.

A kijárási korlátozások elrendelését követően március közepétől a több mint ötezer fős létszám néhány száz főre zsugorodott, a legtöbb társaságnál csak ügyeleti jelleggel jöttek be a munkahelyekre. Május közepétől a bejárók létszáma folyamatosan emelkedik, azt várjuk, hogy június közepétől a legtöbb cég legtöbb munkatársa már visszatér a Parkba.

Kocsány János
Graphisoft Park, vezérigazgató
Építészmérnök diplomát szerzett, majd közgazdasági, ingatlangazdálkodási és MBA tanulmányokat végzett. 1981-ben kezdett dolgozni az építőipar különböző területein, leginkább az építési munkahelyeken.
Tovább
Építészmérnök diplomát szerzett, majd közgazdasági, ingatlangazdálkodási és MBA tanulmányokat végzett. 1981-ben kezdett dolgozni az építőipar különböző területein, leginkább az építési munkahelyeken. Tovább

Mennyiben volt más a mostani kötelező "home office" az évek óta alkalmazott gyakorlattól? Hogy élték meg a munkavállalók, mik a cégvezetői tapasztalatok?

Ez a home office nem ugyanaz volt, mint a korábban szokásos. Most a gyerekek nem mehettek iskolába vagy óvodába,  otthon voltak, foglalkozni kellett velük, sokaknak az öregekről is gondoskodni kellett, így nehéz otthon dolgozni. Nehezen tudják elválasztani a munkát a  családi élettől, az eltervezett napirend rendszerint felborul, túl sok minden vonja el a figyelmet, és hiányzik a kreativitást fokozó közösség. Többen arra is panaszkodtak, hogy a dupla leterheltség miatt jelentősen csökkent az egészséges testedzésre fordítható idő és sokaknak hiányoztak a konditermek, de főleg a Park levegője, a munkamegbeszélésekkel összekötött szabadtéri séták. Ugyanakkor pozitív tapasztalatok is megfogalmazódtak a távmunkával kapcsolatban, például a távmegbeszélések pontosabban kezdődnek és fejeződnek be, a résztvevők felkészültebbek, megismerkedtek sok új IT platformmal, melyek később is segítik a munkát.

Bár a vírus terjedése csökken, az újranyitás miatt sokan aggódnak. Milyen megoldásokkal lehet biztosítani a munkavállalók egészségét az irodákban? Milyen intézkedésekre került sor eddig és mi várható ezután?

Az irodákban a fokozott higiéniás követelményeknek megfelelő napi szintű takarítást végezzük. Rendelkezünk ózongenerátorral, így szükség szerint saját hatáskörben tudjuk fertőtleníteni a közösségi tereket és az irodákat. Fokozzuk a szellőztetés gyakoriságát és mértékét, a központi szellőztető berendezésekben speciális szűrőket helyeztünk el. A kézmosáshoz és fertőtlenítéshez minden irodaház bejáratánál és a vizesblokkokban fertőtlenítő folyadékokat helyeztünk el.

Milyen változások maradhatnak velünk az irodákban a járvány után? Miben lesz más az irodai környezet a jövőben?

Ebben a pillanatban az irodai környezet jövőjét illető jóslásokba nehéz bocsátkozni, hiszen a fent részletezett cégvezetői tapasztalatokból is látszik, hogy meglehetősen vegyes tanulságokkal járt a home-office kényszerű és általános bevezetése.

Úgy látjuk, hogy munkavállalói oldalról kialakult az igény a szellősebb, egészségesebb irodákra, és talán jogszabály is előírja a jövőben a kötelező minimum területet, amelyet egy munkavállaló számára biztosítani kell munkája elvégzéséhez.

A Parkban a kezdetektől nagy hangsúlyt fektetünk az egészséges munkakörülményekre, a hatalmas zöldterület mellett minden irodában van nyitható ablak, és – szemben a belvárossal – mindig elérhető az egészséges friss levegő. Ami a további fejlesztéseket illeti, szükségessé válhat néhány új proptech megoldás, például az érintésmentes ajtók működtetése, a lámpák és a liftek kapcsolása, stb. Már a válság kezdete óta gyűjtjük bérlőink tapasztalatait és velük együtt keressük az új megoldásokat, melyeket integrálni fogunk az új fejlesztéseinknél.

D_MTZ20181010013
A Graphisoft Park látképe, Forrás: MTI Fotó/Máthé Zoltán

Hogyan változhat az irodák mérete? Ha részben velünk marad a home office, az kisebb alapterülethez vezethet, az egészségügyi biztonság miatt azonban az ültetési sűrűség is csökkenhet.

Sokan jósolják, hogy a home office csökkenteni fogja az irodák iránti igényeket. Ezt mi nem így látjuk.

Volt néhány területcsökkentési igény a Parkban, de ezek a válság miatti leépítések következtében jelentkeztek, senki sem hivatkozott a home office gyakorlatra. Van, ahol már korábban is alkalmazták a dolgozók egy részére a „shared desk” koncepciót, elsősorban azoknál a kollégáknál, akik munkaidejük nagyobb részét a vevőknél és nem az irodában töltik. Ennek az irodaterület spóroláson kívül az is előnye – ahogy ezt például a Microsoft munkatársaitól hallottuk -, hogy ha mindig máshová ülnek le, akkor több kollégával alakul ki élőbb napi kapcsolat. De mindennek ellenére a shared desk koncepció a vállalatok többségénél nem vált be. A nálunk megtelepedett cégek rengeteget költenek dolgozóik jó közérzetére, és ebben messze nem a legnagyobb tétel, hogy az otthoni munkavégzés engedélyezése mellett legyen az irodában is egy saját zuga, ami csak az övé.

Ami az ültetési sűrűség várható változását illeti, a Parkban az egy főre jutó bruttó irodaterület – beleértve a tárgyalókat, kiszolgáló funkciókat, egyéb kényelmi szolgáltatásokat - jelenleg 15-22 négyzetméter között alakul. A járvány nyomán újonnan körvonalazódó új iroda területigény, amely a „6-feet-office” koncepcióján alapul, azaz a szükséges távolságtartás miatt megkövetelt a korábbiaknál nagyobb egyéni tér esetleg tovább növelheti a bérelt terület nagyságát.

Milyen technológiai megoldások fejlődését gyorsíthatja fel a home office elterjedése?

A táv munkavégzést támogató on-line platformokkal hirtelen mindannyian megismerkedtünk, egy erős tesztüzem volt ez az időszak. Ezek a munkavégzést segítő IT megoldások valószínűleg gyorsabb fejlődési pályára lépnek, mely a technológiai cégek – és bérlőink többsége ilyen - további térnyeréséhez vezethet.

Várhatók-e változások a járvány miatt az irodabérleti díjakban és az irodák üzemeltetési költségeiben?

A hosszú távra megállapított bérleti díjak valószínűleg nem fognak változni a válság következtében. Ha a gazdasági válság miatt az irodák iránti igény jelentősen csökkenne, annak nyilvánvalóan hatása lenne az bérleti díjakra, de ebben a belátható közeljövőben nem hiszünk.

A Budapesten elérhető összes irodaállomány GDP-re vetített aránya még mindig messze elmarad a közép-európai átlagtól, bőven lesz még helye annak a sok irodának ami mostanában épül.

A járvány okán kikövetelt különleges higiéniás intézkedések, illetve épületgépészeti beavatkozások ugyanakkor kismértékben emelhetik az üzemeltetési díjakat.

Mennyire válságállók a Graphisoft Park irodáiban működő cégek? Szükség volt-e a szerződési feltételek újratárgyalására?

A Park bérlői elsősorban technológiai cégek, melyek a kialakulóban lévő új munkamódszerek nyertesei lehetnek, ezért bízunk a bérlőink jövőbeni stabil üzletmenetében. Az elmúlt hónapokban csak néhány kisebb céggel egyeztünk meg a bérleti díj fizetés átütemezéséről a hirtelen kialakult helyzet kapcsán.

Befolyásolja-e a járvány a Graphisoft Park területén tervezett további irodafejlesztések ütemezését?

A déli fejlesztési területen, tehát a már beépített területtől a belváros irányában van még fejlesztési lehetőségünk kb. 20 ezer négyzetméter iroda építésére, ennek régészeti előkészítése és építészeti tervezése nem állt le a járvány miatt. A parktól északra fekvő gázgyári terület azonban szennyezett, a szennyező jogutódjával az NKM gázszolgálatóval kemény harcot vívunk, hogy végre induljon meg a kármentesítés. De amíg ez nem kezdődik el, itt érdemben nem tudunk még tervezni sem.

Címlapkép forrása: MTI / Máthé Zoltán

samsungshutterstock
DunaHouse
Lemondott a Visa vezére
EKB épület
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Díjmentes grafikonelemzők, megbízástípusok, hasznos praktikák.
Online előadás
Stratégiaépítés legfontosabb elemei, lépései, szempontjai.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
2020. szeptember 10.
Lakás Konferencia 2020
Amszterdamnak elege lett a turisták tömegéből - Viszlát, beerbike?