pláza vásárlás üzlet
Ingatlan

Túlélik ezt a kritikus időszakot a kedvenc üzleteink és a plázáink?

Portfolio
A fagyi és fürdőruha árusítókat leszámítva a legtöbb kereskedő a karácsonyi időszakban realizálja a legnagyobb forgalmát, ami ebben az évben különösen nagy hangsúlyt kap. Bár idén ősszel nem zártak be az üzletek, kétségtelen, hogy a rövidebb nyitvatartás, valamint az emberek óvatosabb és csökkentett fizikai jelenléte a forgalmas bevásárlóközpontokban, mind rányomja a bélyegét az üzletek forgalmára. De vajon kell tartanunk tömeges bezárástól, vagy a bérleti díj kedvezmények és az online rendelések képesek életben tartani a kedvenc boltjainkat?

A magyarországi kereskedelem az elmúlt 6-7 évben soha nem látott mértékben növekedett, a kereskedők expanzióban voltak, a forgalmak hónapról hónapra növekedtek, és a legnagyobb gondot a munkaerőhiányt okozta. A világjárvány váratlan berobbanása azonban 2020 tavaszán megakasztotta ezt a folyamatot, kevesebben látogatták a bevásárlóközpontokat, és a tavaszi kijárási korlátozás egyértelműen rányomta a bélyegét a forgalomra is, egyes üzlettípusoknál legalábbis. A következménye ezeknek, hogy hiába nincs most általános üzletbezárás, biztosan lesznek olyanok, akiknél a karácsonyi erősebb időszak sem tudja kompenzálni a teljes éves bevételkiesést.

Az őszi időszakban szerencsére nem vezettek be kijárási korlátozást, de november közepétől a vendéglátó egységek, mozik, játszóházak, rendezvénytermek, fitnesztermek kénytelenek voltak bezárni.

Az emberek költeni akarnak

Bízva abban, hogy a lakosság az eddigi, és ki tudja meddig tartó korlátozások után szívesen költ majd a bevásárlóközpontokban, éttermekben, kávézókban, már talán azt mondhatjuk, hogy túl vannak a nehezén az üzlettulajdonosok. A legkritikusabb időszakban a legtöbb helyen egyedi megoldások jöttek létre a bérbeadók és bérlők között, ilyen volt például az átmeneti bérletidíj-csökkentés a szerződés meghosszabbítása mellett. Gyalay-Korpos Gyula a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) elnöke kérdésünkre elmondta, hogy általában nem fordul minden kereskedő rögtön a bevásárlóközpont üzemeltetőjéhez a szerződéses feltételek módosításáért az átmeneti forgalomkiesés, vagy csökkenés miatt, hiszen az előző több mint hat évben pozitív kereskedelmi mérleggel és némi tartalékkal is rendelkeznek. 

Gyalay-Korpos Gyula
Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége, elnök
A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán szerezte meg diplomáját és tervező építészként kezdte meg szakmai tevékenységét. Öt évet töltött a Budapesti Értéktőzsdén, ahol technikai fejlesztésekb
Tovább
A Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán szerezte meg diplomáját és tervező építészként kezdte meg szakmai tevékenységét. Öt évet töltött a Budapesti Értéktőzsdén, ahol technikai fejlesztésekb Tovább

Túl tudták élni az üzletek?

Gyalay-Korpos Gyula arról is beszámolt, hogy a bevásárlóközpontokban lévő kereskedők nagyon csekély hányada kényszerült bezárásra eddig a pandémia miatt. Nagy átlagban 5-10 üzlet zárt be 1-1 bevásárlóközpontban, de itt sem állapítható meg minden esetben egyértelműen a járvány hatása. Lejáró bérleti szerződések, járvány előtt már kialakult gazdasági problémák is az indokok között vannak.

A jelenlegi időszak igazi vesztesei a vendéglátók, mozik, fitnesztermek bérlői, üzemeltetői, utazási irodák.

A bevásárlóközpontban lévő kereskedők, szolgáltatók előnyösebb helyzetben lehetnek, mint az utcai bolttal rendelkező kereskedők, például a koncentrált árukínálat, vagy a parkolási lehetőségek miatt. Az MBSZ elnöke hozzátette:

A látogatók az alapvetően szükséges termékek beszerzése mellett, nézelődve az épületben elcsábulhatnak további árucikkek megvásárlására, illetve igénybe vehetnek egyéb szolgáltatásokat. A turizmus hiánya azonban negatívan hatott a forgalomra, leginkább a belvárosi lokációknál. Gyalay-Korpos Gyula elmondta, hogy mostaz üzemeltetők nagyon sokat tesznek annak érdekében, hogy a járvány időszakában is biztonságosak legyenek a bevásárlóközpontok, hipermarketek. Nyilvános kézfertőtlenítő állomásokat helyeztek ki, gondoskodnak a felületek, kilincsek, korlátok, felvonógombok rendszeres fertőtlenítéséről és az épület gyakori átszellőztetéséről, illetve több bevásárlóközpont is rendelkezik már nemzetközileg is elismert Covid-megfelelőségi Tanúsítvánnyal és több központnál is hasonló tanúsítvány megszerzése van folyamatban jelenleg is.

Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége felkerült a 2020-as TOP 5 Ingatlanpiaci szakmai szervezet listájára.

Egy korábbi interjúban Gábosy Balázs, a Ceetrus Hungary Kft. operatív igazgatója is arról számolt be, hogy nem voltak tömeges boltbezárások, de egy-két esetben előfordult, hogy felmondták a bérleti szerződést és helyettük új profilú bérlők érkeztek:

Volt két francia márka - a Promod és a Camaieu – amik csődöt jelentettek, az ő helyükre egy drogéria és egy étterem érkezik majd. Már évek óta tartó trend, hogy egyre több étterem nyílik a bevásárlóközpontokban.

Gábosy Balázs
CEETRUS, operatív igazgató
Balázs 2005-ben kezdett az Auchan Holding ingatlan fejlesztő-, és hasznosító vállalatánál, az Immochan Magyarországnál (azóta Ceetrus Hungary), mint a kereskedelmi parkok fejlesztéséért és üzemeltetés
Tovább
Balázs 2005-ben kezdett az Auchan Holding ingatlan fejlesztő-, és hasznosító vállalatánál, az Immochan Magyarországnál (azóta Ceetrus Hungary), mint a kereskedelmi parkok fejlesztéséért és üzemeltetés Tovább

Milyen a forgalom és a látogatószám?

Az egyértelmű, hogy a forgalomkiesés, illetve a bérleti díjak tekintetében nemcsak az számít, hogy milyen típusú üzletről van szó, hanem az is, hogy milyen ingatlanban bérel helyiséget a bérlő. Gyalay-Korpos Gyula az MBSZ tagjainak visszajelzései alapján elmondta, hogy:

A tavaszi időszakban és a jelenlegi őszi és téli időszakban is – több okból kifolyólag – csökkent a házak forgalma, a látogatószám pedig nyár óta körülbelül 70-80 %-ra állt vissza.

Általános tapasztalat, hogy a kedvezmények, akciók sok boltban állandósultak, mely azt eredményezi, hogy a kereskedő több esetben szinte árrés nélkül értékesíti a termékeit. Megfigyelhető, hogy a jelenlegi időszakban a bevásárlóközpontokat bár kevesebben látogatják, mint az egy évvel korábbi, hasonló időszakban, de többet költenek, így az úgynevezett átlagos kosárérték összege magasabb. Gyalay-Korpos Gyula hozzátette azt is, hogy a járványügyi helyzet miatt a strip mall-ok, és a retail parkok látogatottsága gyorsabb ütemben tért vissza a járvány előtti mértékhez, jellemzően a nyitott tér és a célirányos megközelítés miatt. Az autós behajtások száma pedig gyorsabb ütemben növekedett, mint a gyalogos látogatók száma. 

Hasonló tapasztalatokról számolt be a strip mall, vagyis a nyitott parkolós, földszintes üzletsorok népszerűsége kapcsán Takács Péter a VLK Cresa befektetésekért felelős partnere. A szakértő szerint a strip-mallok bérlői mixe stabil, általában van egy-két mágnesbérlő (többnyire hipermarket, szupermarket és elektronikai vagy barkácsáruház), a többi alapvető szükségleteket kielégítő közepes méretű üzlet. Az árukínálatuk és árfekvésük alapján a középső kategóriákba tartoznak, és mivel az alapvető élelmiszereket és szolgáltatásokat kínáló bérlők üzleteit a járvány beköszönése óta is folyamatosan látogatják a vásárlók, így a korlátozások ezeket az üzleteket csak kisebb mértékben érintették. 

Takács Péter
VLK Cresa, Partner
Takács Péter értékesítési és marketingszakemberként nemzetközi szállodaláncoknál szerzett tapasztalatot londoni, prágai és budapesti ötcsillagos szállodák sikeres megnyitásában és üzemeltetésében. Röv
Tovább
Takács Péter értékesítési és marketingszakemberként nemzetközi szállodaláncoknál szerzett tapasztalatot londoni, prágai és budapesti ötcsillagos szállodák sikeres megnyitásában és üzemeltetésében. Röv Tovább

Offline vagy online?

Nem most kezdődött, de egyértelműen felgyorsult az online vásárlások térnyerése az elmúlt egy évben. A retail piac egyik legizgalmasabb kérdése, hogy milyen hatása lesz az online vásárlásoknak az üzletekre, a bevásárlóközpontokra, és vajon majd kisebbek, nagyobbak lesznek a boltok, esetleg bezárnak, vagy átállnak az élménynyújtásra. 

Az online vásárlások aránya Európában most 16 százalékot tesz ki, Európában, Magyarországon pedig 8-9 százalék körül lehet.

A tavaszi időszakban természetesen ennél magasabb volt ez az arány, de nyáron érződött, hogy ismét felkeresték a vásárlók a fizikai boltokat is. Globálisan az üzlettulajdonosok eltérően reagálnak az online erősödésére, vannak divatmárkák amelyek bezárják az üzleteiket és csak az online világban értékesítenek, mások éppenhogy nagyobb üzleteket nyitnak, hogy a vásárlói élményre fókuszálhassanak. 

Gyalay-Korpos Gyula szerint megfigyelhető, hogy azoknak az üzleteknek, amelyek online is értékesítenek, nem voltak akkora veszteségeik és továbbra is gyakori, hogy a fizikai és az online értékesítés kiegészítik egymást (úgynevezett multichanel vagy omnichanel kereskedés), akár az áru kiválasztása, akár annak szállítása során.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy ezekkel a változásokkal azért nem mindenki járt rosszul. A pandémia nagy nyertese az online kereskedelem és a hozzá kapcsolódó logisztika. Sok vásárló próbálta ki az új beszerzési formákat, és ha ezek pozitív élményként rögzülnek, akkor a hosszú távú vásárlási szokások is megváltoznak. 

Címlapkép: Getty Images

london brexit tower híd nagy-britannia
oltás vakcina
cubic houses, rotterdam, hollandia, kocka, lakás
koronavírus járvány sejt
teszt koronavírus
parlament budapest
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online előadás
Piaci aktualitások, grafikonelemzéssel vegyítve.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Az MNB Digitalizációs igazgatósága főosztályvezetőt keres

Az MNB Digitalizációs igazgatósága főosztályvezetőt keres
cubic houses, rotterdam, hollandia, kocka, lakás