építkezés építőipar
Ingatlan

Építőipar: itt vannak a hivatalos részletek a brutális megregulázásról

Portfolio
Megjelentek a rendeletek a legfrissebb Magyar Közlönyben Orbán Viktor építőiparra vonatkozó legutóbbi bejelentéseiről, többek között az építőipari termékek kivitelére vonatkozó szabályozásról és a bányászatra vonatkozó extraprofit-adóról.

A Közlönyben új rendeletek jelentek meg, többek között:

  • Az építőipari ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű nyersanyagok és termékek kivitelével kapcsolatos regisztrációs eljárásról és egyéb intézkedésekről

Magyarország területéről külföldre a meghatározott, az építőipari ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű nyersanyag és termék, egyes kivételekkel, a belgazdaságért felelős miniszterhez történő regisztrációt és a bejelentés tudomásulvételének visszaigazolását követően értékesíthető, illetve vihető ki. A bejelentést a hatóság honlapján közzétett formanyomtatványon a határidőnek megfelelőenkell megtenni, csatolni kell például az építőanyag külföldre történő értékesítésére vonatkozó szerződés vagy az elfogadott ajánlat, illetve a szállításáról szóló szerződés, vagy egyéb, a külföldre történő kiszállítást igazoló okirat másolatát.

A bejelentést követően a kormány megvizsgálja, hogy az építőanyag külföldi értékesítése jelentős mértékben akadályozza-e vagy ellehetetleníti-e a kritikus infrastruktúrák létesítését, veszélyezteti-e a közellátást, vagy jelent-e kockázatot az építőipari ellátásbiztonságra. A bejelentés vizsgálata alatt a magyar államot a külföldre értékesíteni szándékozott építőanyagra elővásárlási jog, a külföldre kivinni szándékozott építőanyagra – ha az a bejelentő saját, külföldön lévő telephelyére, saját felhasználás céljából kerülne kiszállításra vételi jog illeti meg.

A nyersanyagok között szerepel például a már sokszor emlegetett kavics, sóder, tört vagy zúzott kő, amelyet általában betonozáshoz, út- vagy vasútkövezéshez használnak, valamint több vasból vagy nem ötvözött acélból készült termék is.

  • Az építőipari ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű nyersanyagok és termékek fuvarozásával kapcsolatos intézkedésekről

A rendelet alapján bejelentési kötelezettség áll fenn az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer működésével összefüggésben egyes kockázatos termékek mellett nem kevés építőipari nyersanyagra is (többek között például kavics, sóder, tört vagy zúzott kő, faáru, furnérlap, vasanyag).

Szeptember 15-én Property Investment Forum 2021 - Részletekért kattints!
  • A gazdaság újraindítása érdekében fizetendő kiegészítő bányajáradékról

Ez alapján bányajáradék fizetésére kötelezett, akifőtevékenységként kőfejtés, gipsz, kréta bányászata (TEÁOR 0811), kavics-, homok-, agyagbányászat (TEÁOR 0812), cementgyártás (TEÁOR 2351), illetve mész-, gipszgyártás (TEÁOR 2352) tevékenységet végez, és a 2019. évi nettó árbevétele elérte vagy meghaladta a 3 milliárd forintot.

Az egyes anyagokra vonatkozó járadékok: osztályozott homok 700 forint/tonna, osztályozott kavics 900 forint/tonna, cement 20 000 forint/tonna.

A Niveus Consulting Group vizsgálata alapján az érintett ágazatba (0811., 0812., 2351., 2352. főtevékenységű TEÁOR kód alá sorolva) összesen csupán 11 érintett vállalkozás tartozik, az adózott eredményükre jutó forgalomarányos 2020-as nyereségük pedig átlagosan 28%, ami valóban magasabb, mint az építőipari ágazatba tartozó egyéb cégek esetében - mutatott rá Bagdi Lajos, a tanácsadó cég adótanácsadási partnere.

A részletek itt olvashatók:

  • A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény eltérő alkalmazásáról

E szerint az építőipari nyers- és alapanyagokra megállapított bányatelkek esetében a bányafelügyelet határozatban kötelezi a műszaki üzemi terv szerinti kitermelési kapacitás minimum 50%-os mértékig történő üzemszerű kitermelés egy éven belül való megkezdésére azon bányavállalkozót, aki az üzemszerű kitermelés megkezdésére vonatkozó műszaki üzemi tervet e rendelet hatálybalépését megelőzően szerezte meg. Ezen túl, kötelezik a 100%-os mértékig történő üzemszerű kitermelés egy éven belül való megkezdésére azon bányavállalkozót, aki az üzemszerű kitermelés megkezdésére vonatkozó műszaki üzemi tervet e rendelet hatálybalépése után szerzi meg.

Ma Magyarországon olyan külföldi tulajdonú cégek rendelkeznek a hazai alapanyag és ásványinyersanyag-vagyon egy jelentős részével, akiknek nem feltétlenül egyezik minden területen az üzleti érdekük az állam és a lakosság aktuális érdekeivel. Ezt a vagyont tervezi visszaszerezni és a kapacitásokat növelni a kormány a kitermelési jog módosításával, vagyis amennyiben 1 éven belül nem nyitnak meg ezek a területek a jogok visszaszállnak és újraosztódnak. Iparági forrásaink szerint ezekkel a kutatási jogokkal és a kitermelés korlátozásával igen ügyesen tudnak játszani az érintett cégek, vagyis jogilag tisztán tudnak termelési kapacitást korlátozni az üzleti érdekeiknek megfelelően. Röviden, a hiány elkerülése, az árnövekedés megfékezése, illetve a magyar tulajdon növelése az alapanyagtermelésben a legfontosabb elemei a mostani intézkedéssorozatnak. További részletek az alábbi cikkben:

  • A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény eltérőalkalmazásáról

Ebben a rendeletben szerepel, hogy ha valamely ágazat sajátosságai, egyedi jellemzőinek összessége alapján megalapozottan feltehető, hogy az ágazathoz tartozó valamely piacon a verseny torzul vagy korlátozódik, akkor a Gazdasági Versenyhivatal piaci folyamatok feltárása és értékelése céljából gyorsított ágazati vizsgálatot indíthat. A gyorsított ágazati vizsgálat során van lehetőség helyszíni kutatásra, de ezt a bíróság akkor engedélyezi, ha a GVH a kérelmében valószínűsíti, hogy a bizonyítási eszköz az indítvány szerinti helyen észszerű megalapozottsággal fellelhető.

A kibővített joogkörrel kapcsolatban Rigó Csaba Balázs, a nemzeti versenyhatóság elnöke így nyilatkozott: „Az új eszközzel határozottan fogunk fellépni a magyar emberek érdekében. Nem lennék meglepve, ha még több érintett építőipari gyártó és nagykereskedő önként belátná, hogy a magyar piaci igények kielégítésének a mostanihoz hasonló helyzetekben elsőséget kell élveznie. A hosszú távú vállalatgazdasági és pénzügyi érdekük ugyanúgy ezt diktálja, mint a nemzeti érdekeink. Egy globális ellátási zavar időszakában mindenkinek (alapanyag kitermelőknek, gyártóknak, nagy- és kiskereskedőknek) részt kell vállalnia a megoldásból.”

  • Egyes építésgazdasági intézkedésekről

A Kormány egyetért azzal, hogy a kritikus ágazati, építési alapanyag és építőanyag-ellátási helyzetre tekintettel a nemzetbiztonsági vagy nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházásoknál az építmények, épületek tűzvédelmi létesítési követelményei alól az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság mint eljáró hatóság az eltérési engedélyezési eljárást az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény alapján sommás eljárás keretében folytassa le, annak érdekében, hogy a beruházások megvalósítási ideje érdemben ne változzon.

A Kormány egyetért azzal, hogy a kritikus ágazati, építési alapanyag és építőanyag-ellátási helyzetre tekintettel – az agrárminiszter a tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó, az állam tulajdonában álló gazdasági társaságok útján gondoskodjon az építőipari ellátásbiztonság szempontjából stratégiai jelentőségű fa, faanyag, faáru építőipari célú utánpótlásáról.

Egyéb rendelkezések

Helyet kapott továbbá a rendeletek között a kulturális örökség védelméről is egy módosítás, ennek értelmében az előzetes régészeti dokumentáció készítésének költségei – ide nem értve azt az esetet, ha a beruházó ennél magasabb összeg megfizetését vállalja – nem haladhatják meg nagyberuházás esetén a beruházás teljes bekerülési költségének 0,35 százalékát, a 30 milliárd forintot meghaladó kiemelt nagyberuházás esetében, a beruházás teljes bekerülési költségének 0,065 százalékát, valamint a 60 milliárd forintot meghaladó kiemelt nagyberuházás esetében, a beruházás teljes bekerülési költségének 0,035 százalékát.

A teljes felületű feltárás költségei – ide nem értve azt az esetet, ha a beruházó ennél magasabb összeg megfizetését vállalja – nem haladhatják meg nagyberuházás esetén a beruházás teljes bekerülési költségének 1 százalékát, a 30 milliárd forintot meghaladó kiemelt nagyberuházás esetében, a beruházás teljes bekerülési költségének 0,5 százalékát, valamint a 60 milliárd forintot meghaladó kiemelt nagyberuházás esetében, a beruházás teljes bekerülési költségének 0,1 százalékát.

Új lakás keresőTOVÁBB AZ ADATBÁZISRA
Béke Residence
38.5–113 m235.9–87.5 M Ft
Metrodom City Home L-M
29.7–125 m229.5–137.4 M Ft
Pesti Ház - Ferdinánd Garden
34–110 m229.7–136.9 M Ft
Platán Garden
42.23–155.55 m247.5–283.25 M Ft
Sunny Side Residence
29.5–85.8 m227.7–77.2 M Ft
Waterfront City 3
27.56–148.55 m233–169 M Ft

Címlapkép: Getty Images

németország német reichstag bundestag parlament német zászló berlin
GettyImages-1057903830
kreml moszkva oroszország
kockázat számítás laptop tablet

Kiszámoló Zöld lakáshitel

Az MNB októbertől úgynevezett zöld lakáshitelt vezet be 200 milliárd forint kerettel, 25 évig fix, maximum 2,5%-os...

Alapblog Hülye voltam

Archívumunkból (2017): Mennyiszer hallottam ezt a szöveget barátoktól, spekiktől, befektetőktől. Egyszerű magyarázat...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
normafa