Kozák Ákos, az Egyensúly Intézet üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója előadásában egy olyan tudásbázist mutatott be, amely mesterséges intelligencia segítségével minden magyar településről és minden jelentős beruházásról szolgáltat információt. A platform a kormányzati és magánbefektetői beruházási tervek megszületésétől az engedélyezési eljárásig képes nyomon követni a folyamatot.
A legnagyobb probléma, hogy hosszú évek óta a bevett gyakorlatra épít a szektor, az alapvető forrásokat a kapcsolati tőke és a közbeszerzési információforrások jelentik.
Ennek a gyakorlatnak a megváltoztatására építették fel tudásbázisukat a bigdata-szakértő Hiflylabs-szel, 8 hónapos fejlesztéssel: úgy látja, így nemcsak szakpolitikai háttérinformációkkal, hanem gyakorlati információkkal is hozzájárulnak a piac fejlődéséhez. Mit fogunk üzemeltetni, ha mindenki otthonról fog dolgozni – tette fel a kérdést előadásában Barts J. Balázs, a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. vezérigazgatója. A szakember szerint a pandémia és az energiaár-robbanás olyan folyamatok voltak, amelyekre rugalmassággal válaszoltak a szervezetek. Magas szervezettségű multifunkcionális teamek jöttek létre, sok cég hatékonyan kezdett el működni home office-ban.
Középpontba kerül az egészség, az ember, a szabadidő, az utazás, a szórakozás: nagy kérdés, hogy hogy tudnak ezekre a folyamatokra reagálni az ingatlanfejlesztések.
A szekció első panelbeszélgetésén a szakértők Kurucz Regina, a WELL AP&Faculty fenntarthatósági tanácsadójának és a Rewell Consulting ügyvezető igazgatójának moderálásában a munkahelyek levegőminőségének kérdését járták körbe. Csipszer Zoltán, a Lindab Kft. Légtechnika üzletág vezetője szerint ma már egyre több tevékenységet tudunk elképzelni beltérben – legyen szó sportolásról, munkavégzésről. Ezért is fontos ezekben a terekben a levegőminőség: átlagosan ugyanis 20 kg levegőt fogyasztunk el egy nap alatt. Az apró pollenek okozhatják azokat a hatásokat, amikre az emberi test reagál, például szemviszketéssel, koncentrációhiánnyal. A légtisztító technológiák ugyanakkor nagy ütemben fejlődnek: meglévő irodaházakban is tudnak egészséges levegőt biztosítani, költséghatékonyan. A szakember kifejtette: egy épület bizonyos funkciókra és körülményekre lett tervezve - ezek azonban folyamatosan változnak. A kezelt levegőt biztosító berendezéseket ezért rendszeresen vizsgálni, fejleszteni szükséges.
Várnai Máriusz, a CBRE Key Account Managere szerint egyértelműen látszik a piacon, hogy megjelent az igény a munkavállalók részéről, hogy egészséges levegőjű munkakörnyezetben töltsék munkaidejüket. Erre egyre több munkáltató is figyel, így az irodapiac szereplőinek is kiemelten kell kezelni a kérdést.
Lukács Zsolt, az Erste Alapkezelő Zrt. ingatlanvagyon-kezelési igazgatója úgy látja, hogy a tulajdonos, a kivitelező, a fejlesztő, az ingatlankezelő közös feladata, hogy figyeljen a terek megfelelő levegőminőségére. Szükséges néhány év, amíg a költségeken túl ez is szempont lesz egy iroda kiválasztásánál, de nem elég beépíteni a legújabb technológiákat, üzemeltetni és támogatni is szükséges azokat hosszú távon – figyelmeztetett a szakember.
Címlapkép forrása: Mónus Márton / Portfolio