Húszezer emberen tesztelik a legújabb technológiákat

2018. június 9. 16:21    
nyomtatás
 
A Porfolio Smart City 2018 konferencia résztvevői közül sokak szerint az a település, ami hasznos célokra használja a smart city lehetőségeit, képes lehet arra, hogy megállítsa a település népességének csökkenését. Sokan voltak azonban olyan vélemények is, miszerint a smart megoldások legfeljebb kiegészítések lehetnek az élhetőséghez, miközben a városok népességének alakulását továbbra is a munkalehetőségek fogják befolyásolni. Hogy mi az igazság, arról különböző szakterületek képviselői beszélgettek, többek között Monor város polgármestere, aki a városban zajló kísérleti projektről is beszélt.


Bár sokféle jó projekt létezik, a finanszírozásról történő döntés előtt mégiscsak azt kell megvizsgálni, hogy megtérül-e a projekt és hány embert érint. Ezek után érdemes a gazdaságilag megtérülő és a sok embert érintő területekre koncentrálni. Debrecenben a közlekedés, az energia és a digitális írástudás területére fókuszálunk, mostanra például személyi igazolvánnyal lehet utazni a város tömegközlekedési eszközein, de ugyanilyen lesz a mobiltelefonnal történő fizetés vagy a Waze alkalmazás használata, ami visszajelzést ad például a közlekedési dugók kialakulásáról. Fontos viszont a digitális írástudás, vagyis az, hogy a lakosok ezeket megismerjék és használni is tudják - mondta el Barcsa Lajos, Debrecen alpolgármestere.

Húszezer emberen tesztelik a legújabb technológiákat

Lényegében már az ókori Róma is smart city volt, amelynek lényegét az önfenntartás és az élhetőség adta. Salgótarjánban például a környező településekről összegyűjtött hulladékból állítanak elő energiát, amit aztán a tömegközlekedés, a közvilágítás és részben a középületek használnak fel. Az intelligens hálózat (smart grid) segítségével pedig mindez ellenőrizhető, a virtuális erőmű a hálózat hullámait kiegyenlíti, amikor kell akkor fogyaszt, amikor kell akkor rátermel a rendszerre - tette hozzá Fecske Károly, Salgótarján StadWerke, városi energetika, smart city szakértője.

A fejlesztés azonban nemcsak a szalag átvágásáig tart, hanem az üzemeltetés és a jövőbeli felújítások is a részei. A Lechner Tudásközpontban a városok működését világítjuk át, az elmúlt években rengeteg fejlesztés zajlott például Monoron, ezeket "huzalozzuk össze" - mondta el Rab Judit, a Lechner Tudásközpont Települési Szolgáltatások osztályvezetője.

Húszezer emberen tesztelik a legújabb technológiákat

A településen élők elégedettsége határozza meg a munkánk minőségét. Amíg egy beruházásnak nincs kézzelfogható pénzügyi vagy társadalmi haszna, addig nem tudjuk azt elkezdeni - világított rá Vörös Tamás, a Smart City Bizottság alelnöke, a Józsefvárosi Önkormányzat képviselője. Másrészt viszont, amíg nem azonosítjuk a céljainkat, addig nincs is értelme a pénz elkölteni, ezért a döntésekbe be kell vonni a helyi lakókat és az intézményeket. A legnagyobb problémát a rendszerek fenntarthatósága okozza, de gyakran az üzleti modell is hiányzik, és amíg ez nem látható, addig az önkormányzat nem tud döntést hozni arról, hogy belevág-e egy fejlesztésbe.

Ha egy fejlesztés a településünkön nem úgy valósul meg ahogy elterveztük, vagy nem tudjuk bizonyítani a hasznát, akkor a lakosok nemtetszésüket fogják kifejezni. A település számára a legfontosabb, hogy folyamatosan, zavartalanul biztosítani tudja a közüzemi szolgáltatásokat, ez nem szabad, hogy technológiai kérdés legyen, a technológiának legfeljebb ahhoz kell hozzájárulnia, hogy mindezt minél magasabb minőségben tehessük meg - mondta el Zsombok László Krisztián, Monor polgármestere.

A monori okosváros kísérleti projektben egy szolgáltatáscsomagot fogunk kipróbálni, melynek során az állam azt teszteli, hogy hogyan lehet ugyanezeket a megoldásokat más városokban is alkalmazni. Az itteni teszt eredménye alapján a többi település a jövőben úgy tudja majd kiválasztani a számára szükséges szolgáltatásokat, mintha csak egy étlapról válogatnának - tette hozzá a polgármester.


A konferencia további témáiról az alábbi cikkekben olvashatunk:

2018.06.07 13:05 Fenntartható városok: ki fogja ezt kifizetni?
2018.06.08 14:18 Hogyan mérhetjük le, melyik a legélhetőbb város?
2018.06.08 09:55 Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír





hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium