Miért nem az adót csökkentik az üzemanyagokon?
Ha az üzemanyag-kereskedők betartják a kérést, és a régiós átlagnak lesz megfelelő az üzemanyagár, akkor a kormánynak nem kell beavatkoznia. Arra a kérdésre, hogy miért nem lesz adócsökkentés az üzemanyagokon, azt mondta Gulyás, hogy a magyar adóteher az üzemanyagokon az ötödik legkisebb az EU-ban, és a kormány nem tud további adóbevételekről lemondani, amikor egyébként is hiánycsökkentés a cél.
A miniszter által említett uniós adatok – mint arról részletesen írtunk – az adótartalomról az egyes országok saját jelentéseire támaszkodnak, míg a hazai hatóság csak a három főbb adóösszeget, vagyis az ÁFÁ-t, a jövedéki adót és a készletezési díjat tünteti fel a terhek között, azonban nem szerepel az EKR-díj és a kiskereskedelmi különadó sem, amelyeket kizárólag a magyar üzemanyag-kiskereskedők fizetnek, és jelenleg a benzinárnál összesen 27 forintos pluszt jelentenek a benzin fogyasztói árában. Azonban az EKR-díjjal és a kiskereskedelmi különadóval korrigált adószint mértéke egyáltalán nem nevezhető túl magasnak a szomszédos országok értékeihez képest, a MÁSZ adatforrása alapján kiszámított 49,1 százalékos adótartalom majdnem pontosan egyezik a regionális átlaggal, bár a dízel esetében kissé hátrányosabb a hazai helyzet, ott a magyar üzemanyag adótartalma 47,2 százalék, szemben az átlagos 45,2 százalékkal.