Letarolta Magyarországot a Temu, és nincs ki megállítsa

Szász Péter
Nem sok magyar internetező lehet már, aki ne hallott volna a Temuról, a kínai webshopról, amely pár hónapja robbant be a hazai e-kereskedelmi piacra és mostanra az egyik legnagyobb szereplővé vált. Az agresszív terjeszkedés és a szürreálisan alacsony árak komoly felzúdulást idéztek elő az online kiskereskedelmi szegmensben, akkorát, hogy már a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálódik a cégnél. De vajon hogy képes fennmaradni a Temu anyacége, mikor nagy valószínűséggel minden – egyelőre ingyenes – szállításon pénzt veszít, mekkora lehet a részesedése itthon, és mi lesz az áfával, amit a vásárlásaink után kell befizetniük a magyar államkasszába. Ezeknek jártunk utána a Portfolio Checklist különkiadásában.

A műsor már meghallgatható a Spotify-on, az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is:

Főbb részek:

  • Intro - (00:00)
  • Mekkora itthon a Temu? - (01:18)
  • Mekkora veszteséggel szállít? - (07:38)
  • Hogy forgatta fel az e-kereskedelmet? - (12:30)
  • Bődületes méretű cég, úszik a profitban? (18:10)
  • Mi lesz az áfával és a különadókkal? (23:27)

Miről szól az adás?

Bár a Temu forgalmáról nem állnak rendelkezésre olyan adatok, mint más, Magyarországon működő webshopok esetében, a GKID becslése szerint a Temu a második legnagyobb szereplő lehet az eMag után. Madar Norbert, a cég társalapítója és vezető tanácsadója arról beszélt az adásban, hogy a hazai e-kereskedelmi szektor, amely "haszonélvezője" volt az olyan válságoknak, mint a koronavírus-járvány, most nagyon nehéz helyzetbe került (és ezt nagy részben a Temu idézte elő).

A szakember szerint a Temu teljesen átrajzolta az értékláncot, gyakorlatilag megfordította azt. Immár nem a gyártó dönti el, hogy az ő termékét mely disztribútoron keresztül juttatja el a vevőkhöz, hanem a kereskedő – jelen esetben a Temu – mondja meg, hogy mire van kereslet, és azt gyártatja le.

A platform teljes egészében a Temu applikációra épül, amelyen keresztül a vásárlókat már nagyon könnyű elérni, és a cég mindezt úgy csomagolja be, hogy egy prémium szolgáltatás érzését adja – véli Madar Norbert.

Bár valószínűsíthető, hogy maga Temu minden egyes szállításon veszteséget termel, de Nagy Viktor, a Portfolio részvénypiaci elemzője szerint ezt keresztfinanszírozással áthidalja. Az anyacégnek ugyanis van olyan leányvállalata, amelynek a nyeresége bőven meghaladja a Temu potenciális veszteségeit, így utóbbi könnyen tud piacot szerezni nemcsak Európában, hanem Amerikában is.

Az anyacég PDD Holding részvényei ráadásul keresettek a tőzsdén, piaci kapitalizációja pedig akkora, mint a Nike-é, a boeinget pedig már állva is hagyta.

Gyányi Tamás adószakértő, a WTS Klient senior partnere arról beszélt a műsorban, hogy a Temu európai közvetítője egy Írországban bejegyzett cég, amelyen keresztül az áfa elvileg befolyik az egyes országok – így a magyar – költségvetésbe is, ugyanakkor az már kérdés, hogy mi lesz a szektorális különadókkal, melyeket a hazai piacon szolgáltató kereskedőknek be kell fizetni.

A műsor már meghallgatható a Spotify-on, az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is:

Címlapkép forrása: Nikos Pekiaridis/NurPhoto via Getty Images

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF