Kapcsold a 9. sebességet! - Honda CR-V

Hámor Iván
A Honda CR-V a világ legnépszerűbb szabadidő-autója. Mióta 1997-ben bemutatták Európában, nem kevesebb, mint 750 000 példány került eladásra, és ebből tavaly majdnem 50 000 darab. 2014 első kilenc hónapjában a legnagyobb darabszámban értékesített SUV volt világszerte, sőt 2013-ban volt olyan hónap, amikor az amerikai New York állam legnagyobb darabszámban eladott négykerekű járműve - beleértve a pick-upokat is - a CR-V volt. A modell tehát világszinten és Európában is kulcsfontosságú a Honda számára, és a frissített negyedik generáció vélhetően még közkedveltebb lesz a vásárlók körében.
A CR-V a szabadidő-autók táborába tartozik, Magyarországon mégis több kerül belőle a cégnéven forgalomba helyezésre, mint magánszemély nevén. Ennek sok oka van, de "érdemessé" teszi arra, hogy egy céges autókkal foglalkozó rovat is alaposan bemutassa. A 2015-ös CR-V számos újítást hordoz, ilyen például a dízelmotor vadonatúj kipufogó- és feltöltő rendszere - a hozzáigazított vezérléssel -, és globálisan is elsők között alkalmazott kilencfokozatú (9) automatikus váltója. A Honda elvárásai és igényei szerint a váltóművet a ZF gyártja. A modellfrissítés hozadékaként új menetbiztonsági eszközök is bekerültek a modellbe, az utastérben pedig alacsonyabb a zaj, kisebb a vibráció és kevésbé érződnek az úthibák.

A formai egyezőség ellenére az új CR-V műszaki szempontból az európai vásárlók ízlésének megfelelően készült, és 2015 tavaszán kerül a márkakereskedésekbe a Swindon-i gyártóbázisról. Az amerikai változat műszaki tartalma jelentősen eltér az európai modelltől, így ott sem a dízelmotor, sem a 9-fokozatú váltómű nem érhető el.
Az 1990-es évek elején a Honda bemutatta a Civic VTi változatát, mely akkor hihetetlennek számító 160 lóerős teljesítményre volt képes az 1,6-os benzinmotorjával. Most ugyanekkora lökettérfogatból ugyanekkora teljesítményt állít elő a márka, de mindezt gázolaj - és levegő - felhasználásával! Hogy a vezető a lehető leghatékonyabban használhassa ki a motor teljesítményét, a Honda 9-fokozatú automatikus váltót társít a 160 lóerős 1,6 i-DTEC erőforráshoz, melynek így teljesítmény/károsanyag-kibocsátása a világ egyik legjobbja.

Néhányan talán még emlékeznek a 1980-as évek kedvelt rádióműsorára, mely a "Kapcsold a 5. sebességet" címmel volt hallható. Akkoriban az 5-fokozatú sebességváltó még ritkaságszámba ment, az utcákon futó kevés nyugati autó többségében is négyfokozatú váltómű volt, így az 5. kapcsolása egyfajta álom volt. Ma már a 9-et is lehet kapcsolni, vagy kapcsolja maga az autó, igaz, ehhez el kell érni vele a 125 km/h-s sebességet - miközben 2000/min alá esik a fordulatszám, ami a fogyasztásra gyakorol nagyon jó hatást. Egyes európai országokban tehát nagyon megkímélt lesz az utolsó fokozat, a kapcsolási sebességnél alacsonyabb sebességhatár miatt.

2015-ben nem lehet új autót bemutatni fejlettnek nevezett szórakoztatóelektronikai és információs rendszer nélkül. Ennek a kihívásnak a Honda is meg kívánt felelni, ezért Honda Connect néven fedélzeti információs és szórakoztatóelektronikai rendszert épít a CR-V-be. Fejlett mivoltának köszönhetően nem csak kényelmesebbé teszi az utazást, hanem a kapcsolattartásról is gondoskodik, ugyanis DAB/FM/AM és internetrádió vételére, Bluetooth-kapcsolatra és internetböngészésre egyaránt alkalmas, sőt műholdas navigációs rendszerrel is kiegészíthető, és megjeleníti a tolatókamera képét.

A figyelmetlenségből - mint az egyik leggyakoribb baleseti ok, csak ezt nehezebb "bizonyítani", mint a gyorshajtást - adódó balesetek megelőzését több rendszer is hivatott szolgálni az új CR-V-ben. Most mutatkozik be az Intelligens Adaptív Sebességrögzítő (Intelligent Adaptive Cruise Control - i-ACC), ami a márka "Biztonságot mindenkinek" filozófiájának jegyében látott napvilágot. Ez a - kamerákra és radarokra épülő - rendszer "észreveszi", ha egy másik jármű a CR-V elé hajt, és automatikusan reagál. Fejlesztésénél a valódi, kifejezetten Európára jellemző forgalmi szituációkat vették alapul a mérnökök, olyan algoritmust kidolgozva, ami gyorsan, a menetkomfortot nem befolyásolva védi ki a veszélyhelyzeteket.

© 2024 Portfolio

Impresszum     Szerzői jogok     Jogi nyilatkozat     Médiaajánlat     Adatvédelem     ÁSZF