GettyImages-486229691
Üzlet

Akkorát nőtt az OTP, hogy már nagyobb, mint a Renault vagy a világ legnagyobb légitársasága

2018 végén nagyot szólt, amikor megírtuk, hogy az OTP piaci értéke már nagyobb, mint a második legnagyobb német banké. Most az OTP már közel kétszer akkora, mint a Commerzbank, és több ismert külföldi nagyvállalatot is maga mögé utasított, nagyobb, mint a Renault, a Carrefour vagy az American Airlines.

2018 novemberében írtunk arról, hogy az OTP piaci értéke már magasabb, mint a mérlegfőösszeg alapján 11-szer akkora Commerzbanké, a második legnagyobb német banké. Azóta az OTP árfolyama tovább emelkedett, a Commerzbanké pedig nagyot esett, mostanra a német bank már csak közel fele annyit ér, mint a magyar bankcsoport. Ez, és a Renault árfolyamesése adott ötletet ahhoz, hogy megnézzük, milyen cégeknél lett mostanra nagyobb az OTP.

2018 márciusában még 100 euró felett állt a Renault árfolyama, most pedig már bőven 40 alatt, vagyis szűk 2 év alatt a francia autógyártó elveszítette piaci értékének közel kétharmadát. Azon túl, hogy a globális autóipari hangulat is romlott, a francia autógyár különösen nehezen veszi az akadályokat, tavaly októberben profit warninggal (vártnál alacsonyabb értékesítés és marzsok) is sokkolta a befektetőket (csak arra 11 százalékot esett az árfolyam), az eladások tavaly estek, a cég korábbi vezérét, Charlos Ghosnt sikkasztással vádolják, és éppen szökésben van, és piaci pletykák szerint éppen szétesőben van a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség. Ezek fényében nem olyan meglepő, hogy a Renault árfolyama több mint 7 éves mélyponton áll, Piaci kapitalizációja pedig már csak alig több, mint 11 milliárd euró. És pont ez keltette fel az érdeklődésünket, ugyanis az OTP-jé is ennek közelében áll, az adatsorok összevetésével pedig kiderült, hogy mostanra az OTP már nagyobb, nem is kevéssel, 1 milliárd euróval, miközben az OTP szempontjából rekordévnek, az éves szinten 3,8 millió járművet értékesítő Renaultnál pedig kifejezetten gyengének számító 2019-re várt profit alapján a francia autógyártó még mindig másfélszer nagyobb.

A sorrend egyébként nem most, már tavaly december elején fordult, és azóta szinte folyamatosan nőtt a különbség. 

Egy másik érdekes összevetés, ha egy szintén francia céggel, a kiskereskedő Carrefourral hasonlítjuk össze az OTP-t, ugyanis a magyar bankcsoport piaci értéke már nagyobb, mint a világszerte több mint 30 országban jelen lévő, több mint 360 ezer alkalmazottal több mint 12 200 üzletet működtető francia kiskereskedelmi cégé.

A Renaulthoz hasonlóan itt is tavaly decemberben fordult a sorrend, azóta megszakítás nélkül nagyobb az OTP. Egyébként az OTP 2019-re várt profitja közel ötödével magasabb, mint a Carrefouré, ha csak ezt nézzük, védhető is az OTP magasabb piaci értéke.

Némiképp meglepő, hogy a világ egyik vezető sportszergyártója, a globális jelenléttel bíró, és a tőkepiaci hírekben az elmúlt hónapok elképesztő ralija miatt rendszeresen szereplő Puma piaci értéke kisebb, mint az OTP-é, de az adatsorok kiértékeléséből az is kiderült, hogy rövid időszakoktól (például 2009, 2011-2012) eltekintve az OTP piaci értéke jellemzően magasabb volt, mint a Pumáé, és ez a Puma árfolyamának meredek emelkedése ellenére továbbra is így van.  

De, hogy ne csak európai példákat hozzunk, az OTP piaci értéke már nagyobb, mint az American Airlines kapitalizációja, amely sok szempontból a világ legnagyobb légitársasága, amely a Föld több mint 50 országában, 350 útvonalon naponta 6700 járatot üzemeltet, flottájában közel ezer gép található. Az American Airlines anyavállalata, az AMR Corporation 2011-ben csődvédelmet kért, 2013-ban az American Airlines egyesült a US Airways-zel, a közös cég részvényeivel 2013 novembere óta lehet kereskedni, ennek a cégnek a piaci kapitaizációja az elmúlt években folyamatosan csökkent, és miközben 2015 márciusban az amerikai vállalat még 8-szor annyit ért, mint a magyar bank, most már az OTP kapitalizációja magasabb.     

Összegyűjtöttünk még néhány ismertebb céget, amelyiknél nagyobb az OTP piaci értéke, ilyen például az egyik legismertebb luxuscikkgyártó, a Prada, az elektronikai termékeket gyártó LG, a japán Yamaha, a Magyarországon leginkább a tömegközlekedési járműveiről ismert Alstom, vagy az E.ON-ról leválasztott, annak korábbi fosszilis eszközeit működtető Uniper.

Profitábilis növekedés, olcsón

És, hogy mit értékelnek a befektetők az OTP-ben?

  • Az OTP az elmúlt években nem csak organikusan, de akvizíciókon keresztül nőtt nagyra, jelenleg már 12 országban van jelen, a külföldi csoporttagok a profitnak már közel felét szállítják.
  • A bankcsoport európai összevetésben kiemelkedő profitabilitás mellett működik, miközben a nyugat-európai pénzintézetek marzsait nyomás alatt tartja a negatív kamatkörnyezet, az OTP több operációjában is két számjegyű ROE-t tud elérni.
  • Az OTP profitja az elmúlt években akkorát nőtt, hogy a meredek árfolyamemelkedés ellenére is kifejezetten vonzó, 10 alatti P/E-rátán forognak a bank részvényei.
  • Mostanra az OTP már nemzetközi befektetői szemmel is értelmezhető vállalattá vált, közel 60 milliárd eurós mérlegfőösszeggel, 3,5 milliárd eurós bevétellel, több mint 1 milliárd eurós profittal.
  • A következő időszak a már megvett bankok beépítésével, a szinergiahatások kiaknázásával telik majd, de az OTP kész további akvizíciókra is, akár Ázsiában is megvetheti a lábát.

Címlapkép: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images

Koronavírus
Koronavírus
OTP
Koronavírus Észak-Olaszország
szentendrei hév megálló
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
Online előadás
Online előadás a tőzsdei befektetésekről, kezdőknek.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
2020. március 18.
Lakás Konferencia 2020
Koronavírus