Volkswagen
Üzlet

Nem 2020, hanem a jövő év lesz kőkemény az autógyártóknak

Portfolio
Idén részben a szabályozás rugalmasságának köszönhetően a Volkswagen konszern valószínűleg meg tud felelni a szigorú európai CO2-kibocsátási szabályoknak, jövőre azonban már jóval nehezebb lesz a megfelelés, hangzott el egy mai sajtóeseményen, ahol a Volkswagen magyarországi vezetői beszéltek a márka tavalyi eladásairól, az idei tervekről, és a márka pozícionálásáról is.



Érdekel, hogy mi a véleménye a szakembereknek a globális és a magyar járműipar legnagyobb kihívásairól és az azokra adható legjobb válaszokról, megoldásokról? Jelentkezz még ma a Járműipar 2020 konferenciára!

Erős év volt 2019

2019-ben tovább nőtt a magyarországi újautó-piac, összesen 157 906 autót adtak el, ezen belül a Volkswagen 10 897 autót adott el (regisztráció), a márka piaci részesedése 6,9 százalék volt. Az év során pozitívan hatott a márka eladásaira

  • a teljes piac bővülése,
  • a családi autóvásárlási program, amelynek keretében közel ezer 7-üléses Volkswagent adtak el, és idén januárban is töretlen a kereslet a Volkswagennél,
  • volt egy nagy év végi hajrá,
  • az ID3-as modellre néhány óra alatt 80 előrendelés érkezett, és sikeres volt az e-Up! is, amelyből néhány hét alatt 300-at rendeltek, így idén novemberig el is adták a kontingenst,

de negatívan hatott tavaly

  • a TSI-hiány, ugyanis egész Európára jellemző, hogy a vásárlók egyre inkább a benzines modelleket keresik (tavaly Magyarországon 20 százalék alá esett a dízel-arány), ezt a trendet pedig a konszernnél 6-12 hónapos csúszással tudták lekövetni, így az is előfordult, hogy egyes vevők azért nem Volkswagent választottak, mert nem volt elérhető a TSI-motoros változat,
  • a szállítási idő pedig például a T-Rocnál 1 évre emelkedett. A problémát már megoldották, a legtöbb konfigurációt 3-4 hónapos határidővel le tudják szállítani,
  • és alacsony volt a raktárkészlet.

Az alacsonyabb szegmensekben a Volkswagen piaci pozíciója nem volt a legerősebb 2019-ben, ezt a Volkswagennél úgy kommentálták, hogy emiatt nem is nagyon aggódnak, mivel ezek a kategóriák egyre kevésbé lesznek relevánsak, a WLTP miatt nem vár fényes jövő a kisautókra, ebbe a körbe tartozik a belső égésű motoros Up! vagy a Polo is, ezek veszélyeztetett fajok, a különböző szabályozásoknak való megfelelés miatt közel annyiba fognak majd kerülni, mint a kompakt modellek, ezért vélhetően egyre kevesebben választják majd őket. A T-Roc, a Touran vagy a Passat pozíciója viszont erős, mint a tisztán elektromos modelleké is, ebben a szegmensben a piac közel harmada a Volkswagené volt tavaly.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen

2020

Az idei évre stabil magyar autópiacra számít a Volkswagen, pozitívan hat majd a családi autóvásárlási program, a cég 7 új modellt vezet majd be, a tavalyi TSI-hiány után idén már tervezhetőbb lesz a gyártás, jönnek az ID-modellek és az UEFA-eseményekből hivatalos mobilitási partnereként a Volkswagen is profitálhat. Negatívan hathat idén a WLTP 3, az emelkedő lisaárak, a szűkülő motorkínálat, az elektromos modelleknél az akkumulátorhiány, az esetleges csúszás az új modellek bevezetésénél, és a gyártás esetleges kiesése a modellváltásoknál.

A Volkswagen arra számít, hogy idén a teljes magyar újautó-piac 150 ezer darabos lesz, a Volkswagennél 11 250 darabos regisztrációval számolnak, ez alapján a Volkswagen magyarországi piaci részesedése 7,5 százalék lehet.

Sok új modell érkezik idén, többek között az első negyedévben jön a 8-as Golf, a második negyedévben a T-Roc kabrió változata, a harmadik negyedévben az Arteon kombi változata, a Shootingbreak és a Tiguan ráncfelvarrott változata, a negyedik negyedévben pedig érkeznek az új Golf hibrid változatai, a Touareg R és a Golf kombi változata.

Szigorodó szabályozás

A sajtóesemény egyik legérdekesebb része az volt, ami az idén tovább szigorodó CO2-szabályozásról szólt. Túlzás lenne azt állítani, hogy a Volkswagennél nagyon lelkesednének a szigorodó normákért, de az elmondottak alapján 2020 ebből a szempontból még nem lesz veszélyes. A 2020. január 1-től érvényes CO2-szabályozás alapján a gyártók autóinak flottaszinten kilométerenként 95 grammos CO2-kibocsátásnak kell megfelelniük. Ez a 95 grammos érték azonban referenciasúlyra vonatkozik, amiben a flotta autóinak átlagos súlya 1392 kilogramm (ez egy átlagos kompakt autó súlya), vagyis magasabb súly esetén a CO2-kibocsátási cél is magasabban van.

CO2
Forrás: Volkswagen

Csak hogy plasztikusabb legyen, a kilométerenként 95 grammos CO2-kibocsátás egy benzines autónál 100 kilométerenként 4,1 liter, a gázolajos autóknál 3,6 literes fogyasztást jelentene.

Forrás: Volkswagen

Ezek a fogyasztási adatok a valóságtól elég messze esnének, nehéz is lenne megfelelni a határértékeknek, csakhogy 2020-ban több szabály is segíti a gyártókat:

  • A rendszerben van rugalmasság, a célkitűzés teljesítésének szabályozása alapján a 2020–2022 közötti átmeneti szakaszban csoportszinten kell kiszámítani, és márkánként flottaszintre osztani.
  • 2020-ban a gyártók szuperkrediteket kapnak az 50g/km alatti járművekre, itt 2-szeres a szorzó, a 2020-2022 időszakra 7,5 gramm a kumulált kedvezmény.
  • Ráadásul 2020-ban csak a flotta 95 százalékát veszik figyelembe, a legmagasabb kibocsátású autók 5 százaléka nélkül.  

A Volkswagennél úgy látják, hogy a szabályozásban lévő rugalmassággal 2020-ban meg tudnak felelni a CO2-kibocsátási célértéknek, ehhez azonban több feltételnek is teljesülnie kell:

  • Kell hozzá, hogy jól fogyjanak az eddigi elektromos modellek, az e-Golf és az e-Up!,
  • hogy sikeresek legyenek az új modellekből (pl. 8-as Golf) elérhető hibrid modellek,  
  • és nagyon fontos, hogy időben, elinduljon az ID3 értékesítése, itt az előszéria értékesítése idén nyár elején kezdődhet, a szériagyártás elkezdődése után a folyamatos kiszállításokra ősztől kerülhet sor.

Összességében arra számítanak a Volkswagennél, hogy 2020-ban megfelelnek a határértéknek, 2021-ben azonban a szabályozásbeli rugalmasság csökken, jövőre sokkal nehezebb lesz a helyzet.

A tét pedig nem kicsi, a törvényes szint feletti kibocsátás után grammonként 95 eurós büntetés fizetendő a teljes flotta után, vagyis a Volkswagen közel 4,5 millió darabos európai eladásával számolva egy grammos eltérés flottaszinten már több mint 400 millió eurós bírságot jelentene.

Cél: a tömegmárkák felett

A Volkswagen célja, hogy a tömeggyártás csúcsát képviselje, ennek a lényege, hogy imázsban és árban a tömegmárkák felett, de a prémiummárkák alatt legyen, mennyiségben pedig a tömegmárkák szintjén.

Ha nagyon egyszerűen akarnánk fogalmazni, azt mondhatnánk, hogy a Volkswagen nem akar Audi lenni, de magas minőségben minél több autót akarnak gyártani és értékesíteni.

Volkswagen
Forrás: Volkswagen

Címlapkép: Jens Büttner/picture alliance via Getty Images

EU csucs koltsegvetes Charles Michel Emmanuel Macron Antonio Costa
wall_street_shutterstock_1089431897-20180518
koronavírus vuhan kína járvány
koronavírus maszk ruha
scarlet lady_virgin
moszkva_shutterstock-20170929
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Tőzsdetanfolyam
Alapoktól a kereskedési, befektetési stratégiákig.
webinárium
Hogyan lovagolhatod meg a forint árfolyammozgását? Tőlünk megkapod a választ!
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
2020. február 27.
Építőipar 2020
2020. március 3.
Agrárium 2020
2020. március 5.
Biztosítás 2020
2020. március 10.
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2020
scarlet lady_virgin