csomagolás_raktár_logisztika_getty_editorial
Üzlet

Forradalom zajlik: fel sem ismered majd, amit az internetről rendeltél

Portfolio
Egyre több minden mutat arrafelé, hogy a mostani csomagolási irányzatok nem találkoznak a cégek, fogyasztók és a szélesebb környezet megváltozott elvárásaival. A fogyasztókat zavarják a nehezen kezelhető és nem újrahasznosítható csomagolások, a csomagolási hulladék ráadásul jelentős környezeti kihívást jelent. Szerencsére naponta jönnek ki a cégek az újabb és újabb csomagolási megoldásokkal, az okoscsomagolás egy teljesen új szintjének kapujában vagyunk. A DHL elemzéséből szemezgettünk az érdekesebb irányzatok és példák közül.
Az ellátási láncot érintő kihívások és a logisztikai piacot felforgató IT-fejlesztések is központi témák lesznek a Portfolio április 29-ei Smart Logistics konferenciáján. Most még kedvezményesen jelentkezhetsz! Részletek itt:

Egyre több minden mutat arrafelé, hogy a mostani csomagolási irányzatok nem találkoznak a cégek, fogyasztók és a szélesebb környezet megváltozott elvárásaival. Az egyre gyorsuló és komplexebb logisztikai folyamatok (különösen azok, amelyek az e-kereskedelem és a többcsatornás lakossági kiszolgálás által vezéreltek) felfelé hajtják a csomagolási költségeket és egyenlőtlenségeket okoznak az ellátási láncban. A cégek azt szeretnék elérni, hogy termékeik csomagolása pozitív színben mutassa őket, a fogyasztókat viszont zavarják a nehezen kezelhető és nem újrahasznosítható csomagolások. A csomagolási hulladék ráadásul jelentős környezeti kihívást jelent.

A DHL friss elemzése szerint az elmúlt évtizedben jelentős növekedést tudhat maga mögött a globális csomagolóipar, köszönhetően részben az éves szinten 25%-os növekedést mutató, határon átnyúló e-kereskedelemnek és a középosztálybeliek vagyonosodásának.

2018-ban a globális csomagolóipar értéke több 886 milliárd dollárt tett ki („elfogyasztott” csomagolások értéke világszerte), a legnagyobb fogyasztója a csomagolásoknak az ázsiai és csendes-óceáni térség 44%-kal, ezt követte Észak-Amerika 23%-kal, majd Európa 19%-kal. Az elemzés szerint ezek a számok és arányok nem sokáig maradnak így, ugyanis a csomagolások iránti kereslet Ázsiában és Afrikában 4,5%-kal emelkedhet évente, míg Észak-Amerikában és Európában csupán 1%-kal.

Forrás: DHL

A logisztikai szektorra vonatkozóan az alábbi főbb területeken hozhat változást a csomagolóipari forradalom:

Csomagolásoptimalizálás

Iparági szinten jelentős kihívást jelent a csomagolás optimalizálása, egy konténernek például átlagosan 24%-a üres, egyes e-kereskedelmi kategóriákban a csomagok 40%-a levegővel teli. Bár a probléma jelentős, ennek megoldása nem könnyű feladat egy olyan világban, ahol minden áru más és más, a csomagolást végzőknek és a raktárakban dolgozóknak pedig csak perceik vannak megtervezni egy-egy csomagolási folyamatot. Emiatt van az, hogy a cégek egyre nagyobb mértékben hagyatkoznak adatépítésre és elemzésekre a csomagolási folyamatok optimalizálásában – írja az elemzés.

Csakhogy egy teljesen adatvezérelt csomagolási folyamatot kialakítani egyáltalán nem könnyű, elsősorban amiatt, hogy a termékek és azok paraméterei állandóan változnak. Különösen igaz ez a divatiparra, de még az autóipar is ilyen terület (bár itt az új modellek általában nem futószalagon jönnek, de minden ilyen modell ezernyi új autóalkatrészt igényelhet). Vannak azért már olyan cégek a piacon, amelyek igyekeznek hatékonnyá tenni a csomagolási folyamatot. Ilyen a Metrilus, amely egy kamerarendszer és hozzá kapcsolódó szoftver segítségével egy termék dimenzióit egészen 5 milliméteres nagyságig képes feltérképezni. A rendszer képes tehát egy termék méretét, súlyát is meghatározni, ez pedig nagy segítség lehet a raktárakban dolgozó szakemberek számára is az áruk csomagolásának és szállításának tervezésénél.

metrilus3
Forrás:metrixfreight.de

Csomagolásautomatizálás

Azzal, hogy egyre nő a fogyasztási és vásárlási kedv a világon, egyre öregszik a dolgozói állomány és egyre nehezebb jól képzett munkaerőt találni és megtartani, a csomagolóipar is egyre inkább az automatizáció felé fordul.  Különösen nagy kényszer ez az e-kereskedelem területén, ahol a kiscsomag-rendelések elképesztő méreteket öltenek, ezen a területen a csomagolások optimalizálása és automatizálása kulcsfontosságú.

Mindemellett nagy a hangsúly a csalások és hamisítások felismerésén is, sok cég ehhez mesterséges intelligenciát használ már, az olyan biztonsági elemek, mint a chipek, speciális kódok mellett ma már vannak olyan alkalmazások is, amelyek egy-egy terméknek egyedi digitális ujjlenyomatot adnak, ezt pedig könnyen lehet ellenőrizni akár egy mobilalkalmazással is. Ilyeneket készít például a Veracity Protocol.

4velacity
Forrás:velacityprotocol.org

Újrahasznosítható csomagolóanyagok

A fenntartható csomagolás ma már kulcskérdéssé vált a fogyasztók szemében, csakhogy a logisztikai iparág a csomagolási folyamatban rengeteg műanyagot használ, például a raklapokon lévő áruk védelme érdekében. Vannak azért már érdemi alternatívák is a piacon. Ilyen például a szálerősítésű csomagoló fólia, de vannak már víz alapú kötőelemek is, amelyek fóliák használata nélkül is képesek a raklapokon tartani a kartondobozokat.

Az ellátási láncot érintő kihívások és a logisztikai piacot felforgató IT-fejlesztések is központi témák lesznek a Portfolio április 29-ei Smart Logistics konferenciáján. Most még kedvezményesen jelentkezhetsz! Részletek itt:

Mindemellett ott van még a rohamos ütemben terjedő online bolti ételvásárlás. Az USA-ban a bolti vásárlók fele ma már online vásárol, különösen nagy az arányuk az ezredfordulós fiatalok körében. A várakozások szerint az amerikai bolti költések 20%-a az online térre helyeződik át 2025-re, ezzel egy 100 milliárd dolláros piacot létrehozva. A bolti áru piacán a csomagolás azért is kiemelkedő jelentőségű, mert lehetővé kell tenni a gyors szállítást, a fagyasztott és hűtött árukhoz pedig sok esetben speciális autók/kamionok kellenek. Vannak olyan résztvevők a piacon, akik a hőmérséklet-érzékeny árukra fejlesztettek ki újrahasznosítható és optimális hőmérsékletet biztosító csomagolóanyagot.

Okoscsomagolás

Azzal, hogy egyre nő az IoT technológiák jelenléte a logisztikai piacon, jogosan vetődik fel a kérdés, hogy mikor lesz minden csomag okoscsomag. Vannak persze már olyan csomagolások, amelyek érzékelni tudják a hőmérsékletet vagy páratartalmat, de ezeket elsősorban a nagyobb értékű áruknál használják.

Az ilyen típusú technológiák költsége ugyanakkor egyre csökken: egy ipari IoT szenzor átlagos ára 2004 óta kétharmadával csökkent, ez pedig lehetőséged ad arra, hogy az ilyen technológiák minél szélesebb körben elterjedhessenek.

Forrás: DHL

Ahhoz, hogy az okoscsomagolások árát lejjebb lehessen vinni, egy fontos, ámde drága alkotóelemet kell kiiktatni a rendszerből: ez az elem. A Wiliot például olyan elem nélküli Bluetooth chipeket gyárt, amelyek a környezetben lévő elektromágneses sugárzásból nyerik a szükséges energiát. Azzal, hogy az okoscsomagolásokkal kapcsolatos technológiák egyre fejlődnek, hamarosan már az IoP (a csomagok internete) lesz az új szint a logisztikában.   

wiliot5
Forrás: wiliot.com

Címlapkép forrása: Han Suyuan/CHINA NEWS SERVICE/Visual China Group via Getty Images

koronavírus 2020 03 14
olaszorszag lombardia koronavirus halalozas
dramai olasz figyelmeztetes guiseppe conte kozos kotveny
merkel
kaslermiklos
shinzo abe japan
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-al elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Elemző / Vezető elemző

Elemző / Vezető elemző
2020. május 19.
Portfolio HR Revolution 2020
2020. május 21.
FM & Office 2020
2020. május 21.
Future City 2020
2020. június 2.
Smart Logistics 2020
gázmaszkos ember bénázik egy moslékos hordóval a menzán