box
Üzlet

Tőzsdére megy a "lengyel eBay", évek óta nem láttunk ekkora kibocsátást a régióban

Portfolio
Lengyelország legnagyobb e-kereskedelmi platformját üzemelteti az Allegro, amely most tőzsdei bevezetést tervez. Azt láttuk a világ más részein, akár az Amazon példáját véve, hogy a kiskereskedelmi cégek forgalma valósággal felrobbant a koronavírus járvány alatt, amely igaz a legyel cégre is. A társaság részvényeit a varsói tőzsdére vezethetik be, a tranzakció az elmúlt évek egyik legnagyobb IPO-ja lesz Lengyelországban és ezzel a régióban.
A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

A lengyel eBay

Az Allegro Lengyelország első számú online kiskereskedelmi platformját üzemelteti, a cég az elmúlt időben erős árbevétel növekedést, profitabilitást és jelentős cash flowt ért el. A csoport működteti a vezető online piacteret Lengyelországban, az Allegro.pl-t, valamint a vezető ár-összehasonlító oldalt is, a Ceneo.pl-t. Az Allegro célpiaca a hozzávetőlegesen 621 milliárd zlotys lengyel kiskereskedelmi piac, melynek közel 3 százalékát adja az Allegro, de a várakozások szerint nem csak az Allegro piaci részesedése, de a torta mérete is nőhet, 2024-ig 724 milliárd zlotyra bővülhet a teljes piac. Az Allegro Lengyelországban az egyik legerősebb márkafelismeréssel rendelkező brand, és a legnagyobb nem-élelmiszer szegmensben tevékenykedő kiskereskedelmi cég. Havi látogatottság szempontjából az Allegro.pl benne van a 10 legnagyobb forgalmú e-kereskedelmi weboldalban, és a száz leglátogatottabb webhely közé tartozik havi látogatottság alapján.

A kereskedők számos kategóriában értékesítenek termékeket a platformon, ilyenek többek között az elektronikai termékek, az otthoni, és kerti eszközök, a ruházati cikkek, vagy a könyvek. Az Allegro platformja megkönnyíti az új termékek értékesítését, elsősorban a kereskedők számára, egy B2C modell segítségével.

A honlapnak átlagosan havi 20 millió látogatója van.

A platformról

  • Az Allegro a vezető e-kereskedelmi brand Lengyelországban.
  • A legyen fogyasztók jelentős része az Allegro.pl-t használja termékek keresésére. Egy júniusi felmérésből kiderült, hogy a megkérdezett lengyel fogyasztók 43 százaléka jelölte meg az Allegro.pl-t, mint az elsődleges termékkeresési desztinációt, a második legtöbbet megjelölt site a Google volt 17 százalékkal.
  • Június 30-ig a piactér felhasználói bázisa közel 12,3 millió aktív vásárlót tett ki, akiket a platform összekapcsol a hozzávetőlegesen 117 ezer eladóval, amelynek eredményeként átlagosan havi 32 millió tranzakció születik meg (2020. június 30-at megelőző 12 hónap adatai szerint).
  • Ez a felhasználói bázis 22,8 milliárd zlotys bruttó értéket (Gross Merchandise Value, GMV) generált 2019-ben, míg a 2020. június 30-at megelőző 12 hónapban 29,4 milliárd zlotyt, mely alapján az Allegro a legnagyobb lengyel e-kereskedelmi cég.
  • Az Allegro GMV-je 25,4 százalékkal nőtt 2019-ben, míg lengyel e-kereskedelmi szektorban a növekedés hozzávetőlegesen 16 százalékos volt.
  • Az Allegro GMV-je a teljes lengyel kiskereskedelmi piac közel 3 százalékát adta, melynek becsült értéke 621 milliárd zloty. Az Allegro jelentős növekedési lehetőséget lát ezen a piacon.

A cég piacáról

Lengyelország a közép-kelet-európai régió vezető gazdasága, az 5. legnépesebb ország ez EU-ban, és a 13. legnagyobb gazdaság az OECD országok között GDP tekintetében. Lengyelország egy főre jutó GDP-je növekedett az elmúlt időszakban, az éves növekedési ütem 6,9 százalékos volt a 2016-2019-es időszakban, 2019-2024 között pedig 4,3 százalékos lehet a növekedés.

A lengyel kiskereskedelmi piac éves átlagos növekedési üteme közel 5 százalékos volt 2016 és 2019 között, a várakozások szerint lassulva ugyan, de a növekedés 4 százalékos lehet a 2021-2024-es időszakban. Azt is látni lehet, hogy a lengyel e-kereskedelmi szegmens gyorsabban növekedett, mint a teljes kiskereskedelmi piac, 2016-2019 között az éves átlagos növekedési ütem 19 százalékos volt, amely az évek során gyorsult, 2019-ben átlépte a 20 százalékot. A lengyel piac növekedése jóval meghaladta az Egyesült Államokét (16%), az Egyesült Királyságét (11%), és Németországét (9%) is. A várakozások szerint 2021-2024 között további 14 százalékkal nőhet a lengyel e-kereskedelmi szegmens.

Az online penetráció a lengyel kiskereskedelmi piacon jelentősen növekedett az elmúlt években, a 2016-os 5,8 százalékról egészen 8,4 százalékra emelkedett 2019-ig. Az Allegro szerint még mindig jelentős tér van a növekedésre, mivel a lengyel piac online penetráció tekintetében jóval elmarad például az Egyesült Királyságtól (18%), vagy Kínától (27%). A jelenlegi alacsony online penetráció, és az offline-tól az online felé elmozdulás globális trendje is támogatja a cég növekedését a lengyel e-kereskedelmi szegmensben.

A társaság fundamentumai

A társaság növekedése gyorsult az elmúlt években, 2018-ban 13,9, 2019-ben pedig már 25,4 százalékkal nőtt a GMV. Ez a növekedés idén is folytatódott, a koronavírus járvány előtt januárban és februárban is a 2019-es szinteket meghaladó volt a növekedés, majd a márciustól májusig tartó periódusban robbant fel igazán a forgalom, mikor az offline üzletek zárva tartottak, ekkor 47, 85, és 73 százalékos volt a havi GMV-növekedés. Ezt követően lassult ugyan, de még így is jelentős maradt a GMV-növekedés üteme, 57, 47 és 51 százalékkal júniusban, júliusban, és augusztusban.

A GMV növekedése párosult a take rate mérsékelt emelkedésével, valamint a csoport reklám, és ár-összehasonlító üzletága is jól teljesített, melyek hatására a nettó árbevétel emelkedése még a GMV növekedési ütemét is meghaladta. A társaság nettó árbevétele a 2018-as, és a 2019-es évben 19, illetve 31,1 százalékkal nőtt, az idei első félévben pedig 51,8 százalékos volt a növekedés.

A csoport magas profitabilitási, és cash conversion (cash flow/nettó profit) szinteket ért el, a csoport 2017-2019 között elért tisztított EBITDA/nettó árbevétel rátája konzisztensen 50 százalék felett maradt, a tisztított EBITDA/GMV pedig közel 6 százalékos volt, a tisztított EBITDA összetett éves növekedési üteme 18,5 százalékos volt a periódusban.

Számos beruházás, - különös tekintettel a SMART!-ra, amelyet 2018-ban indított a cég – a marzsok csökkenését eredményezte, a tisztított EBITDA/nettó árbevétel marzs 45,6 százalékos volt, míg a tisztított EBITDA/GMV 5 százalékos volt 2020 első félévében. A csoport szerint ezek a beruházások kulcsfontosságúak a növekedés szempontjából. A tisztított EBITDA 28 százalékkal nőtt 2020 első félévében.

A cég számára előnyösek a limitált tőkeráfordítási követelmények, köszönhetően a teljesen befektetett, és eszközkönnyű üzleti modelljének. A társaság jelentős mennyiségű szabad cash flowt generál, miközben a nettó adósságát is igyekszik csökkenteni. A cég nettó adósság/tisztított EBITDA rátája 5,1-es volt a 2019. június 30-at megelőző 12 hónapban, amelyet sikerült 3,7-esre csökkenteni a 2020. június 30-at megelőző 12 hónapos periódusban.

Kilátások

A társaság tervei között szerepel a vásárlói és a kereskedői élmény fejlesztése, beleértve többek között a fontos eladói folyamatok automatizálását, és optimalizálását, új kereskedők bevonzását, valamint az mobilos applikáció fejlesztését.

Júniusi 30-ig az aktív vásárlók mindössze 17 százalékának volt SMART! előfizetése, így jelentős tér áll rendelkezésre a növekedéshez. A kiszállítási szegmensben is növekedni akar a cég, különös tekintettel a másnapi kiszállításokra, emellett új átvételi pontok nyitásával, és az egy napon belül nagyobb mennyiségű árú kiszállításával is fejleszteni kívánják a szolgáltatást. Ezeket a kezdeményezéseket a cég az Allegro Fulfilment nevű kiegészítő eszközzel kívánja elérni, amellyel a kiszállítási időt, és a pontosságot tudják javítani.

Az Allegro további potenciált lát az reklámbevételek növelésére a reklámtechnológiai fejlesztések, és a kedvező reklámpiaci trendek miatt. A cég számára továbbá a Ceneo működtetése is előnyös, amely a legnépszerűbb lengyel ár-összehasonlító platform, ahonnan a forgalmat át tudja irányítani az e-kereskedelmi piactérre.

A csoport sikeres pénzügyi szolgáltatási üzletágat fejlesztett ki egy harmadikfél modellt használva. A csoport viszont jelentős lehetőséget lát a pénzügyi szolgáltatás core platformba való integrálásában. A cég nemrégiben indította az Allegro Pay nevű fintechjét, melynek béta tesztelése várhatóan 2020 végéig folytatódni fog.

Középtávon a társaság Lengyelországon kívül is terjeszkedne.

Miért akarnak tőzsdére menni?

Az Allegro közleménye szerint a tőzsdei bevezetés egy logikus lépés a csoport további fejlődése szempontjából. Az elsődleges részvénykibocsátás megerősítené a csoport pénzügyi helyzetét azáltal, hogy az Allegro törleszteni tudná a fennálló adósságának egy részét. Emellett a csoport növekedési terveinek támogatásához, a márkaismertség növeléséhez, és új, hosszú távú részvényesek bevonásához is hozzájárulna – beleértve a dolgozókat is –, valamint az új, és a meglévő részvényesek számára is likviditást biztosítana.

  • A részvénykibocsátás várhatóan tartalmazni fog egy elsődleges elemet, amelyből mintegy 1 milliárd zloty forrást vonna be a vállalat, valamint egy másodlagos komponenst a meglévő részvényesektől.
  • A cég a részvények kibocsátásából származó forrást az adósságállomány csökkentésére kívánja fordítani.
  • A csoport és a részvényesek célja, hogy a közkézhányad jelentős legyen.
  • A cég várhatóan a jövőben benyújtja a jelentkezését a varsói tőzsde szabályozott piacára való belépéshez.
  • A részvénykibocsátásra nyilvános ajánlattétel keretében kerül sor Lengyelországban, amelybe beletartozik egy kisbefektetői ajánlattétel, egy intézményei ajánlattétel, valamint egy ajánlattétel az USA-ban intézményi befektetők számára.
  • A csoport és a részvényesek a végső részvénydarabszámból 5 százalékot kívánnak allokálni a kisbefektetőknek.
  • Minden olyan alkalmazott, aki a tőzsdei bevezetés időpontjában a csoport alkalmazásában áll, és aki a korábbi befektetési megállapodások alapján nem rendelkezik részvényekkel, 10 000 zloty értékben kap részvényeket, 360 nappal a tőzsdei bevezetés után.
  • Ezen túlmenően a csoport kötelezettségvállalási levelet írt alá a hitelezőkkel egy új 5,5 milliárd zlotys kölcsönről és egy 500 millió zlotys hitelkeretről, amelyet a csoport adósságának refinanszírozására használnak fel.

Címlapkép: Getty Images 

traders
győr
Orban Viktor keshegyre meno vitak unios tamogatas 200703
teslashutter-20171012
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. október 8.
Budapest Economic Forum 2020
2020. november 10.
Öngondoskodás 2020
2020. november 10.
Portfolio Private Health Forum 2020
2020. november 11.
Energy Investment Forum 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu
Online előadás
A legfontosabb indexek, részvények élő elemzése, ötletelés.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
traders