GettyImages-1278046307
Üzlet

Zátonyra futott hajótársaságok: ezt a bizonyítványt biztos nem teszik ki a falra

Portfolio
A tavalyi év biztosan nem az lesz, amire szívesen emlékeznek majd vissza a hajótársaságok, a koronavírus miatti lezárások és korlátozások miatt szinte megszűnt minden bevételi forrása a cégeknek. A túlélés érdekében pedig rengeteg hitelt vettek fel, amit szépen lassan felégetnek, miközben tűkön ülve várják már a szebb jövőt, ám az adóssághalom a járvány után sem megy majd sehova. Szerencsére azért a csődtől sem kell egyelőre tartani, legalábbis a legnagyobbak esetében, de arra még biztosan várni kell egy ideig, hogy minden a régi legyen.

Cikksorozatunkban megvizsgáljuk azokat a szektorokat, amelyeket a legsúlyosabban érintett a globális koronavírus-járvány és az azt követő lezárások.

Eltűnt egy magyar tőzsdényi érték

Az alábbi grafikonon jól látható, hogy mekkora pusztítást végzett a hajózási társaságok piaci kapitalizációját tekintve a koronavírus-járvány.

Mindent összevetve a hajózási iparág értékéből mintegy 30 milliárd dollárnyi érték tűnt el 2019 vége óta, vagyis nagyjából 40 százalékkal zsugorodott a piaci kapitalizáció.

Némileg perspektívába helyezve, nagyjából ennyi a BUX index tagjainak összesített értéke, a január 12-i záróértéken számolva ez 8 814 milliárd forint volt, ami a jelenlegi dollárárfolyamon átszámítva közel 30 milliárd dollárnyi összeg.

Ez azonban szintén nem véletlen, hiszen gyakorlatilag földbe állt a legtöbb társaság az árbevétel szempontjából, de erre még lejjebb visszatérünk. A tavalyi árbevételek alapján a rangsor az alábbi lenne:

Jól látható tehát, hogy a sétahajózás üzletvitelének döntő többsége három nagyobb szereplő kezében összpontosul, ezek a Carnival, a Royal Caribbean és a Norwegian Cruise. 

A készpénz csak ég, az adóssághalom meg nő

Carnival

A világ legnagyobb hajózási társasága, a Carnival hétfőn tette közzé az előzetes negyedik negyedévre vonatkozó számait, amely jól mutathatja, hogy mi következhet a többi vállalat esetében is.

Az utolsó negyedév US GAAP szerinti adózott vesztesége elérheti a 2,2 milliárd dollárt, ami azt jelenti, hogy az egész év tekintetében a vállalat veszteségei meghaladják majd a 10 milliárd dollárt is.

Viszonyításképpen, ez nagyjából a vállalat teljes tavalyi árbevételének a felét megközelítő összeg.

Ez ugyan hatalmas bukó, de azért csődveszély nem fenyegeti a Carnivalt, mivel november 30-i fordulónappal még 9,5 milliárd dollár készpénzen, és azzal ekvivalens eszközökön ült a társaság. Ezen felül a havi készpénzégetés üteme is a várakozásokon felül alakult, ami átlagosan 500 millió dollár volt a szeptember-november időszakban, és 2021 első negyedévében pedig várhatóan 600 millió dollár körül fog alakulni. Nem véletlenül nyilatkozta a társaság pénzügyi igazgatója, David Bernstein, hogy:

Rendelkezünk a szükséges likviditással ahhoz, hogy fenntartsuk magunkat 2021-ben, még akkor is, ha egyáltalán nem lenne semmilyen bevételünk.

Na, de persze ingyen ebéd nem létezik, amit jól jelez, hogy:

a Carnival március óta 19 milliárd dollár tőkebevonást hajtott végre, ebből mintegy 8 milliárd dollárnyit augusztus vége óta.

Ebbe beletartozik minden a rendelkezésre álló hitelkeret egy részének a lehívásától a kötvénykibocsátáson át a sajáttőke-kibocsátásig. Magyarán a vállalat adósságállománya, és ezzel a kamatterhei jelentősen növekedtek a koronavírus-járvány következtében, ez pedig akkor sem fog eltűnni, ha ismét beindul az üzlet. Öröm az ürömben, hogy a Carnival közleménye szerint:

a 2021 második felére vonatkozó előzetes foglalások hasonlóak a korábbi évek átlagaihoz, és a 2022 első felére vonatkozóak meg már meghaladják a 2019-es adatokat.

Mindezt pedig gyakorlatilag minimális marketing és hirdetés mellett sikerült elérniük. Azt azonban érdemes megemlíteni, hogy ezeknek a foglalásoknak egy része a visszamondás miatt kapott utazási kreditek felhasználásából adódik. Ezt a lemondásokkal kapcsolatban érintett utasok közel fele választotta a készpénz visszatérítése helyett.

Royal Caribbean és Norwegian Cruise

Nem áll sokkal jobban a másik két nagy hajózási társaság sem:

  • Royal Caribbean: a vállalat a saját becslései alapján nagyjából havonta 250 és 290 millió dollár közötti összeget éget el, de szeptember végén még nagyjából 3,7 milliárd dollárnyi likviditással rendelkezett, amiből 3 milliárd dollár volt készpénz. A foglalások tekintetében itt is biztatóbbnak tűnik a jövő év második fele.
  • Norwegian Cruise: a vállalat 2,4 milliárd dollárnyi készpénzállománnyal rendelkezett szeptember végén, és 175 millió dollár körüli pénzt éget el havonta. A foglalások itt is jelentősen jobbak 2021 második felére vonatkozóan.

Hogyan vélekednek az elemzők?

Carnival

  • A vállalatot követő 16 elemző közül jelenleg mindössze 2-en ajánlják vételre a részvényeket, 11-en tartást javasolnak, eladást pedig 3-man. Az átlagos célárfolyam 18,17 dollár, ami 10 százalékos leértékelődési potenciált mutat.
  • A 2021-re vonatkozó várakozások alapján látható, hogy nyereséget még biztosan nem fog termelni a Carnival, de az árbevétel már szépen emelkedhet. Ehhez persze mindenképpen szükséges, hogy a koronavírusos oltások a megfelelő ütemben haladjanak és komplikációk nélkül, hiszen csak ebben az esetben nyílik majd lehetőség a korlátozások tartós feloldására, ami itt szinte alapkövetelmény a működés normális folytatásához. Az elemzői várakozások szerint leghamarabb csak tavasszal kezdődhet el egy fokozatos talpra állás még ebben az ideális esetben is.  
  • Pénzügyi mutatók szempontjából a P/E szorzó a negatív eredmények miatt nem értelmezhető, de a társaság 2021-es előretekintő P/S mutatója 2,84, ami egyébként magasabb, mint amennyi volt 2019 végén, akkor 1,5 volt a mutató.

A nettó hitelállomány mértéke pedig a 2019 végi 11 milliárd dollárról közel 23 milliárd dollárra emelkedhet 2021 végéig.

Royal Caribbean

  • A Royal Caribbean elemzői közül 6-an ajánlják vételre a részvényeket, 9-en a tartást, 2-en pedig az eladást javasolják, vagyis itt azért némileg optimistábbak a várakozások. Az átlagos célárfolyam 69,6 dollár, ami mellett a leértékelődési potenciál 4 százalékos.
  • Az árbevétel és az adózott eredmény alakulása itt is egy fokozatos kilábalás lehetőségét vetíti előre. Az egyedüli lényeges különbség a Carnivalhoz képest itt az, hogy a Royal esetében a pénzügyi év vége egybeesik a naptárival, míg előbbi esetében ez november vége. 
  • Itt a nettó hitelállomány mértéke 19 milliárd dollár lehet majd 2021 végén, míg 2019 végén ez 10,4 milliárd dollár körül alakult, míg az előretekintő 2021-es P/S szorzó értéke 3,62 lehet. Ez utóbbi szintén magasabb, mint a 2019 végi 2,56-os érték. 

Norwegian Cruise

  • A Norwegian esetében is relatíve optimistábbak a vállalatot követő elemzők, közülük 6-an vételi ajánlást adtak, 9-en tartást javasolnak, míg egy esetben eladást. Az átlagos kitűzött célárfolyam 22,58 dollár, ami 6,5 százalékos leértékelődést mutat.
  • Az árbevétel és az adózott eredmény várható alakulását illetően nincs jelentős különbség a két másik nagyobb társaságnál megfigyeltekhez képest a Norwegian esetében sem. 
  • A Norwegian Cruise esetében az előretekintő 2021-es P/S értéke 3,38, míg 2019 végén 1,96-szoros volt. A nettó adósság mértéke pedig a várakozások szerint 9,5 milliárd dollárra nőhet az év végére, míg a koronavírus-járvány előtt 6,5 milliárd dollár volt nagyjából.

Természetesen ennyi alapján érdemes óvatosnak lenni a messzemenő következtetéseket illetően, de az tisztán látszik, hogy mindegyik nagyvállalat esetében az adósságok mértéke ijesztő ütemben növekedett már eddig is, és ez várhatóan még idén is folytatódhat. Másrészt a P/S szorzó alapján az árazás sem tűnnek kifejezetten nyomottnak, látszik, hogy a befektetők már beárazták részben a jövőbeli normalizálódás egy részét.  

Technikai kép

Carnival

A Carnival árfolyama az elmúlt hetekben egy 20-25 dollár közötti sávban oldalazott alapvetően, a november eleje óta tartó emelkedés decemberben némileg megtört, és azóta lefelé korrigáltak a papírok és a 20 dolláros szint közelében mozognak. Ez már korábban is szolgált támaszként és ellenállásként is, ha ebből lefelé törne ki, akkor egy csúnya esés jöhet. Felfelé a 22 dolláros szint jelenthet kisebb ellenállást, ha ebből kitörne, akkor a 25 dollár körüli szintet érdemes figyelni, ami már jóval masszívabb ellenállási pont lehet, ez volt a tető a júniusi emelkedések során is. 

carnivaltech

Royal Caribbean

A Royal Caribbean esetében sokkal kedvezőbb a technikai kép, a részvények egy emelkedő trendcsatornában mozognak november eleje óta, bár decemberben itt is volt egy jelentősebb korrekció és a 85 dolláros tető után egy lefordulás következett. Jelenleg egy 70-75 dolláros sávban oldalazik az árfolyam, de az emelkedő trend nem tört meg. Felfelé kitörve a 84 dolláros szintet érdemes figyelni, míg lefelé a 60 dolláros szint jelenthet erősebb támaszt. 

royalcaribtech

Norwegian Cruise

A Norwegian Cruise esetében hasonló a helyzet, mint a Carnival esetében, az elmúlt időszakban oldalazás figyelhető meg, a részvények júniusban és decemberben is visszapattantak egy 28 dollár körüli szintről, és onnan nem tudtak felfelé kitörni. Egyelőre a 23 dolláros szint ad támaszt, innen felfelé a 28 dollár körüli zóna, ami masszív ellenállást jelenthet, lefelé pedig a 20 dollár körül van egy kisebb támasz, onnan még lejjebb pedig a 15 dolláros szint. 

norwegiantech

Címlapkép: Chris McGrath/Getty Images

Giuseppe Conte olasz miniszterelnök felszólal a római parlament alsóházában
befektető befektetés terminál trader
europai parlament cimlap getty tobbszor 2000
ujgur tüntetés
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Az MNB Digitalizációs igazgatósága főosztályvezetőt keres

Az MNB Digitalizációs igazgatósága főosztályvezetőt keres
Online előadás
Hol fordul az árfolyam,vételi, eladási zónak.
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
fedex