Újra gond van: bezárt benzinkutak, akadozó üzemanyag-ellátás a kormány döntése után
40 liter benzin 29 ezer forintba kerülne egy kúton, azaz literenként 718 forint az ár, de a magyar forgalmi engedély bemutatása után a kasszálnál a 480 forintos hatósági árra módosítják az árat, így végül bő 19 ezer forintot fizetett az illető – mutatja a riport, amely emlékeztet arra, hogy a benzinkutak hétfőig kaptak haladékot, hogy átálljanak az új rendszerre. Ez az rögzíti, hogy a 480 forintos hatósági ár csak a magyar rendszámmal, illetve forgalmi engedéllyel rendelkező gépjárművek számára értékesíthető.
Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke szerint azonban rengeteg problémát hozott az új rendelet, aminek a szabályait egyébként sem lehet betartani, ezért már pénteken levelet írt Orbán Viktor kormányfőnek. Erről itt írtunk:
A riportban úgy fogalmazott:
Az a meglátásunk, hogy perek tízezrei indulhatnak el a benzinkutakat üzemeltető társaságokkal szemben, akik diszkriminatívan különböztetik meg a külföldi és a hazai rendszámú gépkocsi tulajdonosokat.
Ezt az osztrák autóklubok is így látják – hangzik el a riportban és beidézik az alábbi szombati közleményeket is:
A két osztrák szervezt szerint az új magyar szabályozás, amely hátrányosan érinti a külföldieket, uniós jogot sért, miközben a kormány a benzinturizmus visszaszorítása miatt lépett, ami már veszélyeztette az ellátásbiztonságot.
Az ellátás már most sem mindenhol zökkenőmentes, több nagy benzinkúton már ma sem lehetett dízelt tankolni, máshol benzinből is csak a piaci árú prémium elérhető
- hangzott el a riportban.
Az RTL Híradó olyan kutat is talált, ahol már minden kifogyott, így az egész kutat lezárták.
Az érintett üzemeltető hálózat, a Shell Magyarország az RTL-nek elismerte: előfordulhatnak átmeneti készlethiányok egyes töltőállomásokon. Ennek oka pedig az, hogy „az utóbbi időszakban kiemelten megnövekedett üzemanyag-kereslet” és közben végesek a kapacitások.
A holtankoljak.hu szerint ez az árstop miatt van így. Bujdos Eszter, a portál szakértője megjegyezte: nagyon megfogyatkozott azoknak a nagykereskedő cégeknek a száma, akik jelenleg üzemanyagot értékesítenek, hiszen akár több, mint 100 forintnyi veszteséggel tudnak csak üzemanyagot értékesíteni literenként, „tehát érthető, hogy ezt az üzemanyagot nem Magyarországon adják el, hanem külföldön”. A kieső importot a Mol-tól próbálják beszerezni, de a megnövekedett igényeket ők sem tudják teljesen kiszolgálni.
Egri Gábor a riportban elárulta, hogy
a magánbenzinkutak felől leadott rendeléseket csak átlagosan 66%-os arányban teljesítik a nagykereskedők, „tehát nem adnak annyit, mint amennyit rendelnek”.
A Mol azt jelezte az RTL-nek, hogy a csütörtök esti nagy forgalom miatt a határokon, vagy az autópályák mentén még előfordulhatnak átmeneti készlethiányok, de mindent megtesznek azért, hogy ez megoldódjon és folyamatos legyen az üzemanyag-kiszállítás minden benzinkútra.
A riport végén beidézik a holtankoljak.hu véleményét, miszerint a nyári turizmus és a mezőgazdasági munkák miatt a következő hetekben akkor is nőni fog az üzemanyagkereslet, ha a külföldiek már nem ide járnak tankolni, azaz megszűnik a benzinturizmus. Ez azért érdekes, mert a Mol illetékese azt jelezte: a határok menti benzinturizmus visszaesésével júniusban már 15%-os üzemanyagkereslet visszaesés várható, ami így növeli az egész ország ellátásbiztonságát.
Címlapkép forrása: Getty Images