Portfolio signature

Megmenthetnénk a világot a pusztulástól, de ez így nem fog menni

Portfolio
A klímavédelem szempontjából kardinális kérdés, hogy sikerül-e megfelelő mértékben csökkenteni a húsfogyasztást, hiszen részben ez teszi szükségessé a nagyüzemi állattartást, ami jelentősen hozzájárul a klímaváltozáshoz. Az egyik megoldása a problémának az alternatív hústermékek fogyasztása, mint a növényalapú vagy teljesen szintetikus megoldások. Ezek néhány éve még bombaként robbantak be az élelmiszeriparban, és jelentek meg számos nagy étteremlánc kínálatában, de a lendület látszólag csúnyán megtört. A húsalternatívák értékesítése közel 10 százalékot zuhant egy év alatt és a különböző kutatások is azt támasztják alá, hogy a fogyasztók továbbra is szkeptikusak ezenek a termékeknek az egészségügyi hatásaival, és valódi értékével kapcsolatban - ez természetesen tükröződik a szektor zászlóshajójának számító Beyond Meaten, amely szinte a teljes piaci értékét elvesztette néhány év alatt.

Sokan várták a megváltót

Közel egy évtizedes fejlesztés után a növényi alapú húsok 2018-ban kezdték mainstreammé válni. Az élelmiszerboltok elkezdték árulni a Beyond Meat féle darált marhahúst és kolbászt, míg egyre több étterem kezdett kínálni növényi alapú húst az étlapján. A Burger King bejelentette az Impossible Whopper bevezetését, amelyet más gyorsétteremláncok is követtek, mint például a húsmentes pepperoni pizza a Pizza Hutnál, és természetesen nem szabad kifelejteni a McDonald's McPlant burgerét.

Egy időre a Wall Street is vegetáriánus lett. A Beyond Meat piaci értéke 2019-ben közel 14 milliárd dollárra rúgott, többre, mint a Macy's vagy a Xerox. A leglelkesebb befektetők úgy vélték, hogy a növényi alapú húsok 2030-ra az összes húsértékesítés 15 százalékát fogják kitenni.

A történet viszont hasonlóvá vált ahhoz, amit sok olyan új vállalkozás tapasztal, amelyekbe a Szilícium-völgyi kockázati tőke áramlik az innováció iránti izgalomtól fűtve. Bill Gates támogatta a Beyond Meatet, és számos olyan kockázati tőkebefektető cég, amely jellemzően technológiai startupokba fektet be, pénzt öntött a növényi alapú húst előállító startupokba. Ironikus módon még a húsipar legnagyobb szereplői is befektettek a növényi alapú húst előállító vállalatokba.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés