A kínai gyártók, amelyek már sikeresen betörtek az európai elektromosautó-piacra, most a teherautók területén is terjeszkedni kívánnak. Christian Levin, a Volkswagen csoport égisze alá tartozó Scania és Traton tehergépkocsi-márkák vezetője arra figyelmeztet, hogy a régióban terjeszkedő mintegy 25 kínai teherautó- és buszgyártót komoly versenytársnak kell tekinteni, elsősorban az erős akkumulátor- és szoftvertechnológiájuk miatt. Levin szerint ezek a gyártók hasonlóan jelentős fejlődésre lehetnek képesek a teherautók piacán, mint ahogy azt korábban az elektromos buszok esetében bizonyították.
A kínai e-busz márkáknak viszonylag rövid idő alatt sikerült megvetniük a lábukat, nagyrészt a kiváló akkumulátortechnológiához való hozzáférésüknek köszönhetően. Ha ezt extrapoláljuk és megnézzük a teherautókat, hasonló fejlődést képzelhetünk el
- mondta Levin.
Jelenleg olyan európai márkák, mint a Scania, Volvo és a Daimler Truck kínálnak elektromos teherautókat, de ezek értékesítése még korlátozott. Mindeközben viszont érkeznek a kínai gyártók, köztük a BYD, amely már sikeresen értékesített elektromos buszokat több országban, köztük Németországban is, és a vállalat a komáromi buszgyára mellett egy autógyár építését is bejelentette Szeged közelében. További kínai vállalatok, mint például a Yutong, Sany és JAC Motors szintén terjeszkedik Európában.
A Scania válasza a versenyre az, hogy saját gyárat épít Kínában, Jiangsu tartomány Rugao városában, így próbálva nagyobb szeletet kihasítani a világ legnagyobb teherautó piacából. Az új létesítmény 2025 végén kezdheti meg működését és évi 50 000 jármű gyártását teszi lehetővé. A Scania prémium márka, jellemzően kétszámjegyű marzsokkal, és a legtöbb eladást Európában végzi. Kínában viszont alacsonyabb gyártási költségekkel lehet számolni, valamint megoldódonak azok a kapacitási problémák, amelyek a hosszú szállítási idők miatt a vállalat számára piacvesztést okoztak az ázsiai országban - mondta Levin.
Levin szerint Kína ideális helyszín az export szempontjából is, köszönhetően az alvállalkozók jelenlétének és a kedvező kereskedelmi megállapodásoknak. Míg más európai márkák helyi partnerségeken keresztül próbálnak versenyezni a kínai piacon - példaként említhetjük a Daimler Truckot és Volvót - a Scania önállóan fogja üzemeltetni kínai gyárát. Ez teljes kontrollt biztosít számukra a gyártás felett.
Címlapkép forrása: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images