FONTOS Jön a végső küzdelem térségünk erős országánál: az utolsó pillanatban robbant ki botrány – Trump is megszólalt
Beütöttek a vámok, komoly problémái vannak a kínai gyártóknak az európai autópiacon
Üzlet

Beütöttek a vámok, komoly problémái vannak a kínai gyártóknak az európai autópiacon

Portfolio
A kínai autógyártók európai terjeszkedését jelentősen visszavetették az EU által bevezetett védővámok, amelyek akár 45 százalékot is elérhetnek az elektromos járművekre - számolt be a Financial Times.

A vámok miatt a kínai elektromos autók veszítettek árelőnyükből, és több vállalat kénytelen átértékelni európai stratégiáját. William Li, a Nio vezérigazgatója a sanghaji autókiállításon elismerte, hogy "a nehézségeket kezdeti terveikben jelentősen alábecsülték", de hangsúlyozta, hogy továbbra is elkötelezettek az európai jelenlét fokozatos növelése mellett.

A kínai márkák piaci részesedése Európában és az Egyesült Királyságban még mindig alacsony, az év első két hónapjában mindössze 4,3 százalékot tett ki Matthias Schmidt autóipari elemző adatai szerint.

Zhu Jiangming, a Leapmotor vezérigazgatója a múlt hónapban figyelmeztetett, hogy

a 30,7 százalékos vám és a 10 százalékos szállítási költség együttesen jelentősen rontotta versenyképességüket Európában.

A Stellantis tavaly 20 százalékos részesedést vásárolt a Leapmotorban, és megállapodtak, hogy a kínai vállalat elektromos járműveit a Stellantis kereskedéseiben értékesítik Európában. A partnerség azonban már komoly akadályba ütközött, miután a Stellantis március végén váratlanul leállította a Leapmotor T03 kisméretű elektromos modelljének gyártását Lengyelországban, nyilvánosan nem adva magyarázatot a döntésre. Lengyelország egyébként azon EU-tagállamok közé tartozott, amelyek megszavazták az uniós vámokat, miután Brüsszel arra a következtetésre jutott, hogy a kínai gyártású elektromos járműveket Peking tisztességtelenül támogatja.

A Leapmotor prioritása most az, hogy 2026 második vagy harmadik negyedévére elindítsa a gyártást Európában.

Schmidt szerint a vámok láthatóan lefékezték a kínai elektromos járművek térhódítását, annak ellenére, hogy olyan márkák, mint a Xpeng és a BYD új modellekkel léptek be a kontinensre.

A kínai csoportok részesedése az új elektromos járművek piacán Európában a brüsszeli vámok bevezetése előtti 50 százalékról 30 százalékra csökkent, mivel a vállalatok a vámok elkerülése érdekében a jövedelmezőbb benzines járművek felé fordultak.

A Nio az év végéig több mint öt európai országban tervezi bevezetni új kisméretű elektromos járművét a Firefly almárka alatt, miután nem sikerült a modell debütálását összehangolni a kínai bevezetéssel. A vállalat nehezen tudja bővíteni helyi kereskedői hálózatát Európában, és a gyenge európai eladások miatt nemrég felhagyott a közvetlen értékesítési modellel.

A Nio vezére szerint Kínában lehetséges egyetlen hónap alatt 100 bemutatótermet nyitni, de ugyanezt a tempót Európában sokkal nehezebb elérni, a költségek pedig messze meghaladják a cég várakozásait.

Ennek ellenére néhány kínai csoport folytatja terjeszkedési terveit. A BYD vezetősége közölte a Citi elemzőivel Sanghajban, hogy a csoport az idén várhatóan exportjának 20 százalékát az EU-ba irányítja, szemben a 2024-es 15 százalékkal, és a gyártás idén kezdődik Magyarországon.

A hibrid járművek hajtják a tervezett növekedést, mivel ezekre nem vonatkoznak az EU-s vámok, és várhatóan a BYD exportjának körülbelül felét teszik majd ki.

A Geely által támogatott Zeekr sem tart attól, hogy az EU-s vámok jelentősen befolyásolni fogják árversenyképességét.

Néhány országban magasak a vámok, ami mindenkivel szemben fair. Ez nem probléma

- mondta Mars Chen, a Zeekr alelnöke.

Kína eközben igyekszik újrarendezni kapcsolatait az EU-val, és fokozni a magas szintű tárgyalásokat a vámkérdés megoldása érdekében a Donald Trump által indított globális kereskedelmi háború közepette. Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója Sanghajban azt nyilatkozta, reméli, hogy a két fél "méltányos és intelligens megoldást" talál.

Nyitottak vagyunk a versenyre bármilyen irányban, bármely országon keresztül, egyenlő feltételek mellett

- tette hozzá.

Címlapkép forrása: Sean Gallup/Getty Images

Kiszámoló

Újra szaldó a napelemeknél?

A Magyar Közlönyben jelent meg három napja az Alkotmánybíróság határozata, miszerint alaptörvény-ellenes a napelemes szaldóról megjelent kitétel, hogy csak a 2023 szeptember 7-e előtt beadott

Holdblog

Balásy Zsolt: Leérvelni a populistát

Tegyük fel, hogy egy amerikai cég importál egy láda juharszirupot Kanadából, amiből boldog amerikai nagymamák, szép nagy unokák és Merry Christmas lesz. Trump narratívájában juharszirup,... T

Összkép

A mester és a vállalkozó dilemmája

Feszült a viszony a világot jobbá tevő újítások két főszereplője, a tehetséggel érvényesülő mester és az emberi viszonyok alakításával sikert elérő vállalkozó között. Miért van ez

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megrettent Amerika az üres polcoktól - Hamarosan nagy bejelentések jönnek a vámháborúban

Ingatlanpiaci elemző

Ingatlanpiaci elemző
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet