
A vámok miatt a kínai elektromos autók veszítettek árelőnyükből, és több vállalat kénytelen átértékelni európai stratégiáját. William Li, a Nio vezérigazgatója a sanghaji autókiállításon elismerte, hogy "a nehézségeket kezdeti terveikben jelentősen alábecsülték", de hangsúlyozta, hogy továbbra is elkötelezettek az európai jelenlét fokozatos növelése mellett.
A kínai márkák piaci részesedése Európában és az Egyesült Királyságban még mindig alacsony, az év első két hónapjában mindössze 4,3 százalékot tett ki Matthias Schmidt autóipari elemző adatai szerint.
Zhu Jiangming, a Leapmotor vezérigazgatója a múlt hónapban figyelmeztetett, hogy
a 30,7 százalékos vám és a 10 százalékos szállítási költség együttesen jelentősen rontotta versenyképességüket Európában.
A Stellantis tavaly 20 százalékos részesedést vásárolt a Leapmotorban, és megállapodtak, hogy a kínai vállalat elektromos járműveit a Stellantis kereskedéseiben értékesítik Európában. A partnerség azonban már komoly akadályba ütközött, miután a Stellantis március végén váratlanul leállította a Leapmotor T03 kisméretű elektromos modelljének gyártását Lengyelországban, nyilvánosan nem adva magyarázatot a döntésre. Lengyelország egyébként azon EU-tagállamok közé tartozott, amelyek megszavazták az uniós vámokat, miután Brüsszel arra a következtetésre jutott, hogy a kínai gyártású elektromos járműveket Peking tisztességtelenül támogatja.
A Leapmotor prioritása most az, hogy 2026 második vagy harmadik negyedévére elindítsa a gyártást Európában.
Schmidt szerint a vámok láthatóan lefékezték a kínai elektromos járművek térhódítását, annak ellenére, hogy olyan márkák, mint a Xpeng és a BYD új modellekkel léptek be a kontinensre.
A kínai csoportok részesedése az új elektromos járművek piacán Európában a brüsszeli vámok bevezetése előtti 50 százalékról 30 százalékra csökkent, mivel a vállalatok a vámok elkerülése érdekében a jövedelmezőbb benzines járművek felé fordultak.
A Nio az év végéig több mint öt európai országban tervezi bevezetni új kisméretű elektromos járművét a Firefly almárka alatt, miután nem sikerült a modell debütálását összehangolni a kínai bevezetéssel. A vállalat nehezen tudja bővíteni helyi kereskedői hálózatát Európában, és a gyenge európai eladások miatt nemrég felhagyott a közvetlen értékesítési modellel.
A Nio vezére szerint Kínában lehetséges egyetlen hónap alatt 100 bemutatótermet nyitni, de ugyanezt a tempót Európában sokkal nehezebb elérni, a költségek pedig messze meghaladják a cég várakozásait.
Ennek ellenére néhány kínai csoport folytatja terjeszkedési terveit. A BYD vezetősége közölte a Citi elemzőivel Sanghajban, hogy a csoport az idén várhatóan exportjának 20 százalékát az EU-ba irányítja, szemben a 2024-es 15 százalékkal, és a gyártás idén kezdődik Magyarországon.
A hibrid járművek hajtják a tervezett növekedést, mivel ezekre nem vonatkoznak az EU-s vámok, és várhatóan a BYD exportjának körülbelül felét teszik majd ki.
A Geely által támogatott Zeekr sem tart attól, hogy az EU-s vámok jelentősen befolyásolni fogják árversenyképességét.
Néhány országban magasak a vámok, ami mindenkivel szemben fair. Ez nem probléma
- mondta Mars Chen, a Zeekr alelnöke.
Kína eközben igyekszik újrarendezni kapcsolatait az EU-val, és fokozni a magas szintű tárgyalásokat a vámkérdés megoldása érdekében a Donald Trump által indított globális kereskedelmi háború közepette. Ola Källenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója Sanghajban azt nyilatkozta, reméli, hogy a két fél "méltányos és intelligens megoldást" talál.
Nyitottak vagyunk a versenyre bármilyen irányban, bármely országon keresztül, egyenlő feltételek mellett
- tette hozzá.
Címlapkép forrása: Sean Gallup/Getty Images
Gyengül a forint - Mégis mi történik?
A vámháború feszültségei enyhülnek, de a forintnak ez nem kedvez. Elmondjuk, miért.
Olyan fordulat történhetett ma, aminek nagyon nem fognak örülni az autósok
Izgalmas napok előtt állunk.
Jöhetnek a tárgyalások, de lesz-e tűzszünet? – Híreink az ukrajnai háborúról hétfőn
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
„Az óra ketyeg”: ultimátumot adott Oroszországnak a német kormány
Már csak pár óra, és jönnek az újabb intézkedések.
Jön a végső küzdelem térségünk erős országánál: az utolsó pillanatban robbant ki botrány – Trump is megszólalt
Mi a lengyel elnökválasztás tétje?
A hitelezés fellendülése lehet a kulcs a kkv-k felpörgetéséhez – Kecskeméten folytatódott a finanszírozási roadshow
Piaci tisztulást is hozhatnak a mostani nehéz idők.
Újra szaldó a napelemeknél?
A Magyar Közlönyben jelent meg három napja az Alkotmánybíróság határozata, miszerint alaptörvény-ellenes a napelemes szaldóról megjelent kitétel, hogy csak a 2023 szeptember 7-e előtt beadott
491 milliárd forintos energialöket: tarol a Jedlik Ányos Program
2025-ben a hazai energetikai fejlesztések soha nem látott mértékű támogatást kapnak.
Egyre kínosabb lehetőségek közül kell választani az USA államadóssága miatt
Az Egyesült Államok reálgazdaságának és részvénypiacának tartós szárnyalása az elmúlt másfél évtizedben nagyrészt a kirívó állami költekezésnek volt betudható. A költekezés által
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Február 11-én vásároltam a mostani csomagom első adagját, szerintem három hónapig még sosem tartottam a MARA-t, mindig sikerült viszonylag gyorsan 20-30%-kal kiszállni belőle. Most éppen +8,6%
Beszámolókészítés: mire érdemes figyelni az év végi záráskor?
A beszámolókészítés a vállalati könyvelés egyik legösszetettebb, évente ismétlődő feladata. Az éves pénzügyi beszámoló nem csupán jogszabályi kötelezettség, hanem a vállalat átláth
Balásy Zsolt: Leérvelni a populistát
Tegyük fel, hogy egy amerikai cég importál egy láda juharszirupot Kanadából, amiből boldog amerikai nagymamák, szép nagy unokák és Merry Christmas lesz. Trump narratívájában juharszirup,...
T
A mester és a vállalkozó dilemmája
Feszült a viszony a világot jobbá tevő újítások két főszereplője, a tehetséggel érvényesülő mester és az emberi viszonyok alakításával sikert elérő vállalkozó között. Miért van ez
Az osztalék portfólióm - 2025. április
Kicsit megkésve, de itt vannak az áprilisi adatok. VáltozásokNem adtam és vettem semmit.Osztalékok: MO, T.Osztalékhozam (12 havi előretekintő): 5,47%.A portfóliómCompany NameSymbolCurrencyA


- Megrettent Amerika az üres polcoktól - Hamarosan nagy bejelentések jönnek a vámháborúban
- Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól
- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
- Bejelentették Brüsszelben: megkerülik Magyarországot, teljesen leválik az orosz olajról és gázról az EU!
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Pannonhalmi főapát: komoly egyetértés lehetett a bíborosok között
Nagyon gyorsan döntött a konklávé.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.