Kiderült, melyik közösségi média platformnak a legnagyobb a digitális karbonlábnyoma
Üzlet

Kiderült, melyik közösségi média platformnak a legnagyobb a digitális karbonlábnyoma

Portfolio
Ha évente csak egy órát TikTok-ozunk azzal több, mint 21 kilogramm CO2e-t generálunk. A videós tartalmak térnyerése még nagyobb energiaigényt követel, ami a karbonlábnyom növekedését fogja előidézni - áll a Carbon.Crane közleményében, ami a Bureau Veritas által validált mérési és analitikai megoldásával méri a weboldalak digitális lábnyomát. A startup létrehozott egy oldalt, ahol megnézhető, hogy az egyes közösségi média platformoknak mekkora karbonlábnyomuk van.
Nem a jövő, hanem a jelenünk gazdasági folyamatai alakultak át - erről szól a minden iparágat érintő szeptember 4-i Sustainable World konferencia, ahol a hazai fenntartható üzleti világ szereplői találkoznak.

Hogyan termelnek szén-dioxidot az online platformok?

Minden alkalmazás, vagy weboldal szervereken fut, ezeknek a működéséhez áramra van szükség. Jelentős különbség van aközött, hogy egy fekete-fehér szöveges weboldalt szeretnénk betölteni, vagy egy színes, hangot is lejátszó videót, hiszen utóbbinak sokkal nagyobb a szerver- és tárhelyigénye. Minden egyes kattintással, betöltéssel információt kérünk le a szerverekről, ezáltal folyamatosan energiát használunk fel. Emellett nem elhanyagolható az sem, hogy az eszközeinket is árammal működtetjük: ha folyamatosan TikTok vagy YouTube videókat pörgetünk, sokkal többször kell töltenünk a telefonunkat, mintha csak az eredeti funkciójára használnánk - írják közlemény.

Egyes platformok karbonlábnyoma óránként

A közösségi média platformok közül a TikTok bizonyult a legszennyezőbbnek a Carbon.Crane mérési paraméterei alapján, hiszen egy óra használat 57,6 g CO2e-t termel – ami megfeleltethető egy 400 méteres autóútnak egy benzines autóval. A legkörnyezetbarátabb platform a mérés alapján a Linkedin, amellyel ugyanennyi idő alatt csupán 28,2 g CO2e-t bocsátunk ki.

Ennek a valószínűsíthető oka az, hogy a TikTok videós tartalmai a legkevésbé fenntarthatóak, ezzel szemben a LinkedIn hagyományosan szöveges posztokra épít. Az elmúlt időszakban azonban ezen a platformon is egyre több kép és videó jelenik meg, így várhatóan nőni fog e platform kibocsátása is. A TikTokhoz hasonlóan kiemelkedően szennyező az Instagram is. Ha egy év során minden nap egy órán át használjuk, azzal két Budapest-Bicske közötti oda-vissza autóút kibocsátását termelhetjük ki teljesen észrevétlenül - áll a közleményben.

Egyes platformok karbonlábnyoma óránként:

  • TikTok: 57.6 g CO2e
  • Reddit: 55.2 g CO2e
  • Youtube: 52.2 g CO2e
  • Instagram: 52.2 g CO2e
  • Pinterest: 39.6 g CO2e
  • Snapchat: 39 g CO2e
  • Facebook: 37.8 g CO2e
  • X (Twitter): 31.2 g CO2e
  • Twitch: 30.6 g CO2e
  • Linkedln: 28.2 g CO2e

Láthatatlan(nak) hitt probléma

Annak ellenére, hogy a legtöbben azt hisszük, hogy nem függünk a mobilunktól, a számok mást mutatnak. Az Oberlo kutatása szerint átlagosan 34 óra 15 percet töltünk a TikTokon egy hónapban, ezt szorosan követi a YouTube havi 29 óra 21 perccel. A dobogó harmadik fokára a Facebook került, havi 18 óra 44 perccel.

Csak a legnépszerűbb platformokon egy átlagos felhasználó több, mint 3 napot tölt el egy hónapban, ami önmagában is ijesztő adat.

A TikTok ennyi idő alatt közel 2 kg, a YouTube 1,5 kg, a Facebook pedig 700 g CO2e kibocsátást eredményez. Ez azt jelenti, hogy csak a három legtöbbet használt közösségi média felületen keresztül egy hónapban annyi CO2e-t bocsátunk ki, mintha 6 nagymosást indítanánk el 40 fokon.

“Talán parányinak tűnhetnek a közösségi média csatornák egyórás használatra számított kibocsátási értékei, de elképesztően nagy felhasználói számokkal kell aztán megszorozni ezeket. Nem beszélve arról, hogy nézőként nem 60 percet szoktunk tölteni ezeken a felületeken. Szinte minden digitális karbonlábnyomot generáló eszköz esetében hasonló a képlet, ezért sem mindegy, hogy mennyi ideig, milyen eszközről és milyen beállításokkal - például felbontással - fogyasztjuk ezeket a tartalmakat.” - mondta el Huszics György a Carbon.Crane társalapítója.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz

Ingatlanpiaci elemző

Ingatlanpiaci elemző
Portfolio Financial IT 2025
2025. május 27.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Portfolio Property X 2025
2025. május 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Tanfolyam

Sikeres befektető online tanfolyam

Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.

Ez is érdekelhet