Baljós előjelek: több kényszerleszállás volt Boeing 787-es gépekkel az Air India katasztrófája előtt
Üzlet

Baljós előjelek: több kényszerleszállás volt Boeing 787-es gépekkel az Air India katasztrófája előtt

Portfolio
Egy, az indiai légikatasztrófában lezuhant Boeing 787-es repülőgéppel megegyező típusú gép négy kényszerleszállást hajtott végre a közelmúltban, és volt, amit a most is gyanús fékszárnyak okoztak - jelentette a Telegraph.

Az American Airlines Boeing 787-es gépeivel 4 kényszerleszállást vittek véghez a közelmúltban, és több incidens

a fékszrányakkal kapcsolatos problémákhoz köthető, amelyek kulcsfontosságú irányítófelületek.

Az American Airlines gépe előszzör január 7-én kényszerült visszatérni Amszterdamba, miután röviddel a Philadelphiába tartó felszállás után problémát észleltek a fékszárnyakkal. A repülőgép üzemanyagot engedett le az Északi-tenger felett, majd a szokásosnál nagyobb sebességgel landolt a Schiphol repülőtéren, amit a fékszárnyak problémájának tulajdonítottak. A járatot átütemezték, de végül törölték, miután a személyzet hidraulikai problémát fedezett fel. Az ezt követő hetekben a nyolcéves, több mint 4000 repülést teljesített gép kénytelen volt megszakítani Philadelphiába tartó járatait Dublinból, Barcelonából és Zürichből is.

A telefonnal készült felvételeken az Air India járatánál úgy tűnik, hogy a fékszárnyak nem voltak megfelelően kiengedve a szerencsétlenül járt gépen, így fokozottan vizsgálják a szerepüket a balesetben.

A fékszárnyak befolyásolják a repülőgép aerodinamikáját a szárny alakjának megváltoztatásával, és kulcsszerepet játszanak a felszállásban. Egyes értelmezések szerint az Air India gép felvételein ezek teljesen behúzott állapotban voltak, amely pozícióban csak minimális felhajtóerőt biztosítottak volna – ami felveti a kérdést, hogy meghibásodtak-e és nem reagáltak-e a pilótafülkéből érkező parancsokra.

A repülőgép futóműve is kiengedve maradt a rövid repülés során, holott egy 787-esnél a kerekeket általában azonnal behúzzák, amint elhagyják a kifutópályát. Egy lehetséges magyarázat, hogy a futómű beragadt, és a pilóták részlegesen behúzták a szárnylapokat a légellenállás csökkentése és az emelkedés fenntartása érdekében. Ha ezt túlzásba vitték, a gép elveszíthette a felhajtóerőt és süllyedni kezdhetett.

A tegnapi baleset ismét felélesztette a biztonsági aggályokat a Boeing körül, amely éppen csak kezdett kilábalni a 737 Max típust érintő válságból.

Korábban már felmerültek kérdések a 787-es konstrukciójával kapcsolatos lehetséges hibákról. Sam Salehpour, a Boeing mérnöke 2021-ben állt elő azzal az állítással, hogy a cég rövidített a Dreamliner gyártásánál, lehetővé téve a "hibás mérnöki munkát és az adatok hibás értékelését", ami azt jelentette, hogy potenciálisan hibás alkatrészeket építettek be egyes repülőgépekbe. John Barnett, egy másik forrás azt állította, hogy a Boeing többször meghamisította vagy figyelmen kívül hagyta a létfontosságú minőségellenőrzéseket egy észak-karolinai üzemben, ahol a 787-esek egy részét szerelik össze. Barnett – egy minőségellenőr, akit később 62 éves korában holtan találtak – a vészhelyzeti oxigénrendszerekkel kapcsolatos problémákra is figyelmeztetett.

Korábban egyetlen 787-es sem volt halálos balesetben érintett, bár a modell a gyártás első éveiben többször volt tűzeset a lítium-ion akkumulátorai miatt.

A csütörtöki ahmedabadi baleset hat évvel azután következett be, hogy két kisebb 737 Max repülőgép lezuhanása 346 ember életét követelte, és a Boeinget válságba sodorta. A Max típust világszerte több mint 18 hónapra leállították, miután a nyomozók megállapították, hogy a 2018-as és 2019-es baleseteket a repülőgép kezelését javítani hivatott szoftver okozta.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

RSM Blog

Külföldi tőkejövedelme van?

Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,

KonyhaKontrolling

Azok a drága előfizetések!

Az előfizetések kérdése a pénzügyi tudatosságban mindig zavart, talán soha nem tudtam eléggé kapcsolódni hozzá, mert nekem nincs sok, legalábbis mindig így éreztem. Pedig az előfizetések,

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet