A legrosszabb elkerülve, de így is fájnak a vámok
Az európai autógyártók sokáig abban reménykedtek, hogy az Egyesült Államokkal folytatott kereskedelmi tárgyalások révén valamiféle kompromisszum születhet, amely mentesíti őket a súlyos vámok alól. Felmerültek alternatív javaslatok is: például a Volkswagen indítványa, miszerint a vámokat az amerikai beruházási aktivitás alapján differenciálják, vagy a bilaterális export-import egyensúly figyelembevétele. Mindezek a törekvések végül kudarcba fulladtak, bár azért az elmúlt hónapok alapján konstansnak venni a mostani állapotot elhamarkodott döntés lenne.
Mindenesetre az EU-val szemben egy új vámstruktúra lépett életbe 2025. augusztus 1-től, amely ugyan enyhítette a terheket – a korábbi 27,5 százalékos vám helyett 15 százalékos általános vámtétel vonatkozik az EU-ból származó személyautókra –, ám ez továbbra is súlyos terhet jelent a gyártók számára a vámháború előtti állapothoz képest.
A megállapodás nemcsak az autóiparra, hanem a transzatlanti kereskedelem egészére hatással van. Bár az EU ideiglenesen felfüggesztette saját ellentételező vámintézkedéseit – amelyek potenciálisan 93 milliárd eurónyi amerikai terméket érintettek volna –, az uniós vezetők világossá tették, hogy ez a felfüggesztés mindössze hat hónapra szól, és az új amerikai vámrezsim felülvizsgálatától teszik függővé a jövőbeli döntéseket.
Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!
Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja jelenleg 2490 forint, ami augusztus 13-tól 2990 forintra emelkedik. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29845 forint, így tehát még jobban megéri éves előfizetésre váltani. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!