Trump elintézte: maradhatnak a dízelautók
Üzlet

Trump elintézte: maradhatnak a dízelautók

Portfolio
A Trump-kormányzat jelentősen enyhítené a Joe Biden által tavaly véglegesített üzemanyag-takarékossági előírásokat.

A Reuters forrásai szerint a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA)

érdemben csökkentené a 2022–2031-es modellévekre előírt fogyasztási követelményeket.

Donald Trump elnök várhatóan szerdán, a Fehér Házban jelenti be a tervet, ahol a három legnagyobb amerikai autógyártó vállalat vezetői is jelen lehetnek.

Az év elején Trump olyan törvényt írt alá, amely eltörölte a fogyasztási előírások megsértéséért járó bírságokat. Az NHTSA közölte, hogy a 2022-es modellévtől nem számít bírságokra az autógyártóknál.

A Fehér Ház és az NHTSA nem reagált azonnal a megkeresésekre.

Júniusban az NHTSA megágyazott az enyhébb amerikai üzemanyag-fogyasztási szabályoknak azzal, hogy kimondta: a Biden-kormányzat túllépte hatáskörét, amikor a szabályalkotásnál az elektromos járművek magas arányát feltételezte. Januárban Sean Duffy közlekedési miniszter utasítást adott ki, amely az NHTSA-t a Biden alatt kiadott, a 2022–2031-es modellévekre érvényes előírások visszavonására kötelezte. Ezek a szabályok a személy- és teherautók üzemanyag-felhasználásának jelentős mérséklését célozták.

Trump több lépéssel is megkönnyítette a benzines és dízelüzemű autók értékesítését, és visszafogta az elektromos járműgyártás ösztönzését: eltörölte az elektromos járművek adókedvezményeit, és megtiltotta Kaliforniának, hogy 2035 után betiltsa a hagyományos benzines autók értékesítését.

Az NHTSA 2024 júniusában, még a Biden-kormányzat idején, bejelentette, hogy 2031-re mintegy 50,4 mérföld/gallonra (21,4 km/l) emeli a vállalati átlagos üzemanyag-fogyasztásra (CAFE) vonatkozó követelményt a jelenlegi 39,1 mpg-ről a könnyű járműveknél. Az akkori szabály a könnyű teherautóknál 2027-ben és 2028-ban nem írt elő emelést, 2029 és 2031 között pedig évi 2%-os szigorítást határozott meg. Az ügynökség akkor azt közölte, hogy az előírások 64 milliárd gallon benzint takarítanának meg, 659 millió tonnával csökkentenék a kibocsátást, és a vezetők számára 35,2 milliárd dollár nettó megtakarítást hoznának.

A bírságok terén a Chrysler anyavállalata, a Stellantis tavaly 190,7 millió dollár polgári büntetést fizetett a 2019-es és 2020-as amerikai fogyasztási célok elmaradása miatt, miután 2016 és 2019 között közel 400 millió dollár büntetést halmozott fel. A GM 128,2 millió dollárt fizetett a 2016-os és 2017-es hiányosságokért.

Forrás: Reuters

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Kiben bízhatunk? A bizalom földrajza

"A világot inkább a bizalom, mintsem a pénz mozgatja." - Joseph Stiglitz Kevés fogalom van, amely egyszerre hétköznapi és mégis nehezen megfogható. Tudjuk milyen, amikor... The post Kiben bízha

Portfolio Agrárszektor Konferencia 2025

Portfolio Agrárszektor Konferencia 2025

2025. december 3.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet