Az autók letaszították a trónról az erőműveket Amerikában

2017. december 5. 16:56    
nyomtatás
 
Négy évtized, egész pontosan 1978 után történt trónfosztás a legnagyobb légköri szennyezők tengerentúli toplistáján 2016-ban: az első hellyel járó kétes dicsőség így már nem az energiatermelő ágazatot, vagyis az erőműveket, hanem a szállítás-közlekedési ágazatot illeti meg.


A változás oka nem az, hogy az autók, kamionok, repülőgépek, vonatok és hajók emissziója emelkedett volna az Egyesült Államokban. Sőt, az ezredforduló óta a közlekedés-szállítási ágazat üvegházgáz-kibocsátása jelentősen csökkent is az ország energiainformációs hivatalának (EIA) adatai szerint.


Az EIA adatai alapján a szállítás-közlekedési ágazat legutóbb 1978-ban bocsátott ki több üvegházhatású gázt az államokban, mint az erőművek, az új első helyezett pedig 2017-ben tovább növelheti előnyét a Bloomberg elemzése szerint.

Mindez a konkrét számok nyelvén azt jelenti, hogy az áramtermelő és -továbbító rendszer emissziója a 2000-es évek közepének közel 2,5 milliárd tonnás éves rekord kibocsátási szintjéről alig több mint tíz év alatt alig messze 2 milliárd tonna alá süllyedt. A jelenség fő oka a szén háttérbe szorulása, a földgáz ezzel párhuzamos térnyerése, továbbá a tiszta megújuló energiaforrások, a nap- és szélenergia előretörése.

Közben a szállítási ágazat ugyan hasonló utat járt be, ám jóval kevésbé élesen csökkent a kibocsátása. Míg a 2000-es évek közepén még jócskán 2 milliárd tonna fölött alakult ez az érték, az ágazat 2016-ban 1,879 milliárd tonna szén-dioxidot bocsátott ki összesen, amivel - a csökkenés ellenére is a legnagyobb széndioxid-kibocsátóvá vált az Egyesült Államokban.
A Barack Obama elnöksége alatt bevezetett szigorú kibocsátási szabványoknak köszönhetően az autók jóval hatékonyabbá váltak ugyan, ezt a kedvező hatást azonban teljesen kioltja az SUV-k, crossoverek és pickupok iránti, egyre erőteljesebb kereslet.


Ezzel együt, amit az erőműszektorban a nap- és szélerőművek teljesítettek, azt a szállítási ágazatban az elektromos autók vihetik végbe. Az elektromos autók várhatóan a 2020-as évek közepén válnak a belső égésű motorral felszerelt modellek igazán veszélyes kihívóivá.

Emellett hamarosan az ország úgynevezett tiszta levegő politikája is módosulhat, méghozzá kedvezőtlen irányban. A Trump adminisztráció ugyanis a legszigorúbb üzemanyag-hatékonysági standardok visszavonását fontolgatja, amelyek a 2020-as évek elején lépnének hatályba.

(Bloomberg)

Címlapkép: MTI/EPA/Kennedy Brown

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Jó üzemanyag kell a gondtalan téli autózáshoz (x)

Érdemes a szokásosnál is több gondot fordítani a minőségre. 

A munkaerő megtartása az új toborzás (x)

Interjú Mészáros Anitával, az Intrum Justitia HR vezetőjével. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő - újságíró
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium