Kihívott minket a thyssenkrupp, elfogadtuk! - Simán lenyomott minket az önvezető autójuk

2018. július 1. 07:02    
nyomtatás
 
Nagyon komoly átalakuláson megy keresztül a világ járműipara, amelyre minden nagy szereplőnek érdemben kell reagálnia, hogyha versenyben akar maradni. Az egyik legmeghatározóbb trend, az önvezető autók irányába történő elmozdulás például számos ma használt alkatrészt fog száműzni autóinkból. Tudják ezt a thyssenkruppnál is, ahol már javában készülnek egy olyan korszakra, ahol sem a kormányoszlopra, sem pedig a kormánykerékre nem lesz szükség. Ezeknek a kutatásoknak és fejlesztéseknek az egyik legnagyobb nyertese Magyarország. A németek hazai operációjánál, a thyssenkrupp Components Technology Hungarynél ugyanis már közel 800 mérnök dolgozik olyan technológiákon, amelyek megoldást jelenthetnek a fenti problémákra és amelyekre jó eséllyel szükség lesz az elektromos önvezető autók korában.

Kereskedés Thyssenkrupp-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!


A járműipar fejlesztéseit az elmúlt években döntően három nagyon erős trend határozza meg, a belsőégésű motorok irányából történő elmozdulás a részben, vagy teljesen elektromos meghajtás irányába, a hagyományos értelemben vett vezetés eltolódása az egyre magasabb szinten automatizált vezetés irányába és a digitalizáció. Ezek a trendek kivétel nélkül olyan fontos változásokat hoztak és hoznak majd az iparágban, amelyek a német thyssenkrupp számára is kiemelt jelentőséggel bírnak:

  • A globálisan értékesített járművek negyedébe a vállalat által gyártott kormányoszlopok kerülnek beszerelésre. Ezekre viszont nyílván nem lesz szükség majd az önvezető autózás korában, így a cég számára különösen fontos olyan berendezések, rendszerek fejlesztése és gyártása, amelyek a kieső alkatrészek pótlására lesznek alkalmasak a jövőben. Természetesen ebben az esetben is a hangsúly az automatizált rendszerek irányába tolódik majd el.
  • A járműipar elektromos hajtás irányába történő elmozdulására is reagálnia kell a vállalatnak, már csak azért is, mert ez a hajtástechnológia lassan teljesen összeforr az önvezető autózással.
  • Egyre magasabb az elvárás a beszállítók felé, hogy gyorsan, jó áron, jó minőségben szállítsák termékeiket a kellő flexibilitás mellett, mindezt úgy, hogy a fejlesztésekre egyre kevesebb idő jut és egyre nő a termékek komplexitása. Ezek a peremfeltételek pedig jelentősen megnehezítik a fejlesztést és gyártást, így elengedhetetlenné válik az egyes folyamatok digitalizálása, feltéve, hogy az adott szereplő versenyben akar maradni a riválisaival szemben.


Mindezeket látva nem csoda, hogy a vállalat gőz erővel dolgozik azokon a fejlesztéseken, amelyek az elektromos meghajtású önvezető autókhoz kapcsolódnak. Ennek a törekvésnek lett az egyik nagy nyertese Magyarország, ahol az elmúlt években ezekhez a területekhez kapcsolódóan jelentős beruházásokat hajtottak végre a németek. A thyssenkrupp hazai operációja, a thyssenkrupp Components Technology Hungary ma már a szoftver és hardver fejlesztések mellett komplett futóművek összeállításával, kormányrendszerek, vezérműtengelyek, valamint rugók és stabilizátorok gyártásával is foglalkozik. És miért mondjuk azt, hogy Magyarország nagyot nyert mindezzel?

Egyrészt azért, mert a Budapesten létrehozott E/E (elektromos, elektronikus) szoftver- és hardverfejlesztési központ, ahol ma már közel 800 mérnök dolgozik, egyedülálló a thyssenkruppon belül. Olyan okos kormányrendszereket fejlesztenek itt, amelyek a hagyományos szervóknál biztonságosabbak és környezetbarátabbak, sokféle szolgáltatásra képesek és már most is alkalmasak arra, hogy önvezető rendszereket kiszolgáljanak. Ráadásul, ahogy azt Marc de Bastos Eckstein, a thyssenkrupp Components Technology Hungary ügyvezetője elárulta, a hazai fejlesztőközpont önállóan határozza meg a fejlesztési irányait, ami egy óriási lehetőség, különleges feladat.

Azzal pedig, hogy a vállalat a magyarországi kutatás és fejlesztésre koncentrál elsősorban, nem pedig a gyártására, összeszerelésre, sokkal nagyobb hozzáadott értéket állít elő.


Másrészt nagyon fontos az is, hogy olyan termékek fejlesztése, gyártása folyik nálunk, amelyekre jó eséllyel az elektromos önvezető autók korában is nagy szüksége lesz az autógyártóknak. És hogy pontosan milyen megoldások fejlesztése folyik a magyar vállalatnál, illetve hogyan képzelik el a jövő járművének irányítását, máris megmutatjuk.



Felejtsd el a kormányoszlopot! - Itt a Steer-by Wire


A thyssenkrupp Components Technology Hungary fontos mérföldkőhöz érkezett, fejlesztéseiknek köszönhetően az alaptermékből, az elektromechanikus szervokormányrendszerből hamarosan eltűnhet a kormányoszlop.

A Steer-by Wire technológia alkalamzásával ugyanis erre az alkatrészre már nem lesz szükség a jövő autóiban, mivel csupán vezetékek kötik össze a kormányművet és az autó kerekeit.


Ennek azért van nagy jelentősége, mert sokkal könnyebbé válik a rendszernek a beépítése az autóba és több hely marad a kiegészítő berendezéseknek az utastérben. Ráadásul kevesebb variánst kell csinálni és az egyes oldalakon (bal vagy jobb) elhelyezett kormány kérdésköre is sokkal egyszerűbben megoldható lesz. Arról nem is beszélve, hogy olyan kiegészítő funkciókat tudnak majd a technológiának köszönhetően megcsinálni, hogy az áttétel a kormánykerék forgatása és a kerék elfordulása között változhat majd például sebesség vagy pozíció függvényében. Mindennek komoly akadályát képezi a ma használatos fix összeköttetés.

És ami a legfontosabb, a Steer-by Wire technológiának köszönhetően sokkal egyszerűbbé válik majd az önvezető funkciók támogatása a jövőben.


Persze akadnak megoldásra váró kihívások is a rendszerrel kapcsolatban. Az egyszerűbbek közé tartozik, hogy ugyan azt a kormányzási érzést adja egy ilyen elektromos összeköttetés, ahol csak az információ áramlik a két rendszer között, mint a mostani kormányoszlop. Az egyre magasabb fokon automatizált működés nagyobb biztonságot is igényel minden területen, legyen szó akár funkcionális biztonságról, vagy kibernetikai védelemről. Ahogy az is kihívást jelent, hogy egy ilyen típusú rendszernek jól kell alkalmazkodnia a részben vagy teljesen elektromos meghajtású járművekhez. Ez a gyakorlatban nagyobb immunitást jelent az elektromágneses terekkel szemben, illetve a rendszernek stabilan kell működnie különböző feszültségszinteken.

Annak érdekében pedig, hogy mindezt szó szerint kézzelfoghatóvá tegyék, a hazai operáció erődemonstráció céljából lehetőséget adott arra, hogy egy Volkswagen Golf R volánjánál ülve kipróbáljuk a Steer-by Wire technológiát. Az autóban egy szériagyártáshoz közeli rendszer működött, amely azt jelentette, hogy a szoftverek már a vezérlőegységen futottak. Az autóban pedig ott ült a vállalat egyik mérnöke, aki laptopjáról képes volt vezérelni az rendszert, megváltoztatni az egyes beállításokat, a kormányérzetet.

Kihívott minket a thyssenkrupp, elfogadtuk! - Simán lenyomott minket az önvezető autójuk

Kívülről nem látszik semmi különös ezeken a Golfokon


A móka kedvéért olyan beállítással is autóztunk, ahol szinte nulla newtonméterrel tekertük a kormányt, amely ennek köszönhetően olyan könnyen mozgott, hogy egy újjal is irányíthattam volna. Ezt egyébként a gyakorlatban úgy lehetett elérni, hogy egy parancs segítségével kikapcsolásra került a nyomatékkérés. Az igazi mutatvány viszont az volt, amikor csak azért, hogy bebizonyítsák, hogy tényleg Steer-by Wire rendszerről van szó és nincs összekötve a kormány a kerekekkel, megfordították a kormánykerék mozgatására adott kerékreakciót. Innentől kezdve, ha balra tekertük a kormányt, jobbra indult el az autónk és fordítva.

Kihívott minket a thyssenkrupp, elfogadtuk! - Simán lenyomott minket az önvezető autójuk

A csomagtartóba bekukkantva viszont gyorsan rájön az ember, hogy nem hétköznapi autókkal van dolga.


A kormányoszlop után a kormánykerék is eltűnik az autóból


A kormányoszlop eltűnése csak a kezdet, a nem is olyan távoli jövőben a mechanikus kapcsolat nélküli kormányrendszerek fejlesztésének következő szintjén a kormány már a műszerfalba behúzható válik a vállalat mérnökei szerint, éppen ezért ők is ebbe az irányba haladnak. Ebben egyébként az is szerepet játszik, hogy a fejlesztéseiknek ez az egyik leglátványosabb része, ez az, amit könnyen el lehet adni majd a vásárlóknak. Ráadásul a felszabaduló tér kihasználható válik, ez főleg akkor lesz már hasznos, amikor ténylegesen önvezető autókról beszélünk. Természetesen itt is visszaköszön a Steer-by Wire technológia, hiszen ez teszi majd lehetővé, hogy szétkapcsolják az irányítást a kormánykeréktől, továbbá lehetővé teszi, hogy igény esetén a kormánykerék jelezze azt, amit csinál az autó, de a kapcsolat teljesen meg is szüntethető lesz.

Végül a kormánykeréknek is búcsút inthetünk, a következő 10-15 évben teljesen eltűnhet az autókból helyüket a különböző kontrollerek vehetik át, már vannak is ilyen megoldások egyébként a piacon. Ezek segítenek majd abban, hogy vész esetén, hogyha vezérelni akarjuk a járművünket, akkor erre legyen lehetőségünk.

Kihívott minket a thyssenkrupp, elfogadtuk! - Simán lenyomott minket az önvezető autójuk

A hagyományos kormánykereket hamarosan ehhez hasonló megoldás válhatja fel. A kormány a rajta található két gomb érintésére visszahúzódik a műszerfalba.


Simán lenyomott minket az önvezető autójuk


A vállalat elsősorban nem a piac, hanem saját autóipari fejlesztéseihez készít önvezető autókat, azaz egészen pontosan magas szinten automatizált járműveket. Ezek segítségével, alkalmazásával készülhetnek olyan vezetéstámogató rendszerek, mint az adaptív sebességtartás, a parkolási asszisztens, a sávtartó automatika vagy éppen ütközéselkerülés, míg végül megérkezünk majd a teljes önvezetéshez. Az egyik ilyen Ford Fiestát el is hozták a bemutatóra és egy bójákkal kirakott szlalompályán bárki összemérhette vezetési tudását a géppel, amely hiba nélkül tudod közlekedni a kijelölt útvonalon.

Kihívott minket a thyssenkrupp, elfogadtuk! - Simán lenyomott minket az önvezető autójuk

A thyssenkrupp saját fejlesztésű önvezető autója nem adott esélyt az embereknek.


Az autó tájékozódását egyébként alapból 5 kamera segíti, aznap viszont csak 3 volt beüzemelve, ezen kívül ABS és ESP szenzorok is dolgoznak a Fiestában, amelyek arra figyelnek, hogy milyen sebességgel forognak a kerekek. Végül pedig ott van két darab centiméter pontos GPS antenna az autón, egy elől és egy hátul.

Természetesen mi is megmérettettük magunkat egy hagyományos Fiestával. Két bójaérintésünkkel egészen elöl végeztünk, persze így is messze elmaradva a thyssenkrupp Components Technology Hungary Fordja mögött.


Kihívott minket a thyssenkrupp, elfogadtuk! - Simán lenyomott minket az önvezető autójuk

A bátrabbak egy mezei Fiestával próbálhatták hiba nélkül teljesíteni a pályát.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Új rendszerben kell számlaadatokat küldeni a NAV-nak (x)

Ingyenes számlázó program is segíti a vállalkozásokat. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium