Rongy alak vagyok! - A meggyőződésem ellenére hagytam, hogy elcsábítson egy Mustang

2018. június 24. 06:02    
nyomtatás
 
A Ford 1964 óta gyárt Mustangokat, a mára kultikussá vált amerikai izomautó természetesen rengeteget változott az elmúlt évtizedek során. A legújabb modell például atletikusabb, sportosabb és agresszívabb, mint elődei, de vannak más fontos változtatások is, amelyekre kisebb hangsúlyt fektet a hivatalos marketinggépezet. Ezek a változtatások abból erednek, hogy a Fordnak is meg kell felelnie az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak, amely komoly kihívást jelent egy olyan modell esetében, amelynek a leggyengébb változata is 290 lóerős és kizárólag belsőégésű motorral rendelhető. A Ford egyelőre állja a sarat és hogy megmutassa, hol is tartanak a Mustangokkal 2018-ban, egy egész ménest hajtottak végig Európán, a magyarországi bemutatóra mi is beneveztünk.



Egy békés május eleji pénteki nap volt, amikor a semmiből megjelent a levelesládámban a meghívó, aminek már a tárgya is valóságos érzelmi hullámvasútra ültetett fel: a legújabb Ford Mustang magyarországi bemutatójára invitáltak. Az észlelést követő 10 másodpercben nagyjából a következő gondolatok futottak át az agyamon:

  • Ez az igazi kihívás, egy Mustangot kipróbálni és utána úgy írni róla, hogy nem ragadtatja el magát az ember. Nem puffogtat szexista lózungokat, csak szilárdan, két lábbal a realitások talaján állva elmesélni az olvasónak, hol is tart most a Ford, illetve az ikonikus modellje 54 évvel a sorozatgyártásba kerülése után.
  • De várjunk csak, egy brutális belsőégésű motorral szerelt sportautóról beszélünk, amely négy kályhacsövön keresztül okádja a káros-anyagokat a levegőbe, vad üvöltés kíséretében. Tehát totális ellentéte mindannak, amit a jövő autójáról gondolok, így ez a túra egyszerűen nem nekem való.


Ebben a pillanatban nagy megkönnyebbülést éreztem és magabiztosan kattintottam a levélre, hogy udvariasan megköszönjem és visszautasítsam a lehetőséget. Vesztemre! A kisördök ugyanis azonnal visszaült a vállamra, amikor megláttam, hogy a Ford egy egész istállónyi pony cart hajt végig Európán és lehetőségem lenne a legújabb Mustang létező összes változatát kipróbálni. Rongy alak vagyok, tudom, de végül hagytam, hogy a meggyőződésem ellenére a Mustangok elcsábítsanak és beneveztem a túrára.

Seregszemle


Utunk a Ford szentendrei főhadiszállásától indult, a helyszínen egészen megdöbbentő látvány fogadta az érkezőket, egy sor Mustang olyan harsány színárnyalatokban, amilyenekre nem sok gyártó meri lefújni az autóját. Egy Mustang már önmagában vonzza a tekintet és képes arra, hogy kisebb érzelmi sokkot okozzon a szemlélődőnek, hát még akkor, hogyha "haragos narancs", bocsánat, hivatalosan "Orange Fury"színben, vagy éppen "Kona" kékben pompázik. Nem csoda, hogy a sokat látott autós kollégák is olyan izgatottan sürögtek az autók körül, mint a kisgyerekek. Bent pedig nagyban ment az egyezkedés, ki, melyik autót próbálja ki először a négy szakaszra bontott túra során. A legújabb Mustangból Convertible és Fastback változatok álltak rendelkezésre, a 2.3-as EcoBoost és az 5.0 literes V8-as motorral szerelve, hatsebességes kéziváltóval, valamint 10 fokozatú automataváltóval. Mi egy 2.3-as Convertible volánjánál kezdtük a napot a fokozatosság elvét és a nap járását követve. Úgy voltunk vele ugyanis, hogy jobb a 290 lóerős erőforrás irányából haladni a 451 lóerős felé és délelőtt csak nem fogunk annyira leégni tető nélkül.

Ford Mustang - Seregszemle
Ford Mustang - Seregszemle (galéria, 4 kép)


A Fordnak is nagyon fontos a károsanyag-kibocsátás


Aztán az első állomáson, a tordasi élményfaluban sor került a sajtó bemutatók elmaradhatatlan kellékére, a gyors, de annál lényegretörőbb fejtágításra az aktuális újításokkal kapcsolatban. Bevallom, kisebb feloldozással volt egyenlő, amikor megtudtam, hogy a Ford több mindent is bevetett annak érdekében, hogy az új Mustangja minél kevesebb káros-anyagot bocsásson ki. Ennek persze vegytiszta üzleti okai vannak, a Ford modelljének ugyanis más autókhoz hasonlóan meg kell felelnie az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak, annak érdekében, hogy megkaphassa a típusjóváhagyási engedélyt és értékesíteni lehessen az Európai Unióban. Ráadásul a kívánt értékeket már nem laboratóriumi körülmények között kell hozni, hanem a közúton, valós vezetési körülmények között. Abban az esetben pedig, hogyha ez nem sikerül, akkor minden gyártóra nagyon szigorú büntetés szabható ki.

Nem csoda, hogy a 2.3 literes EcoBoost változat teljesítményét ezért egy kicsit visszafogták az eggyel korábbi változathoz képest, a korábbi bő 310 lóerejéből csupán 290-et tarthatott meg. Az 5.0 literes, V8-as változat viszont kapott további 30 lóerőt, így ma már 451 lóerővel érhető el. Mindkét változatban ott dolgozik már a részecskeszűrő (GPF, avagy Gasoline Particulate Filter) a tisztább kipufogógáz elérése érdekében. Ezen kívül a legújabb változatokban megjelent a kettős rendszerű üzemanyag-befecskendező is, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a további 8 befecskendező nem csak a szívósorba, hanem közvetlenül az égéstérbe is fecskendez üzemanyagot. Ez a megoldás nem csak a teljesítményt, hanem az alacsonyabb fordulatszámon leadott forgatónyomatékot is növeli. És természetesen nem maradhatott ki a járműgyártásban oly divatos alumínium-fogyókúra sem. A különböző változatok a nagyobb mértékben felhasznált alumíniumötvözeteknek köszönhetően könnyebbek lettek az elődeiknél. Kisebb súly, alacsonyabb fogyasztás, kevesebb károsanyag-kibocsátás, egyszerű ez, mint az ásó nyele.

Rongy alak vagyok! - A meggyőződésem ellenére hagytam, hogy elcsábítson egy Mustang
Klikk a képre!



Vezetéstámogató rendszerek nélkül ma már nem megy


A Fordnál is tisztában vannak azzal, hogy ma már mennyire fontos az értékesítés során az, hogy az egyes modellek milyen vezetéstámogató rendszerekkel vannak ellátva. Az új Mustangba is belepakoltak jó párat:

Ott van például az adaptív sebességtartó automatika, amelynek segítségével az autónk képes tartani a megadott sebességet, illetve hogyha a szenzorok egy lassabban haladó járművet érzékelnek, akkor a korábban megadott követési távolságot figyelembe véve lassítják a Mustangot. A sávtartó automatika pedig egy előre néző kamera segítségével észleli a sávelhagyást.

Abszolút szubjektív véleményünk szerint ezek a megoldások egyébként teljesen feleslegesek a Mustangban. Amikor a volánnál ül az ember, egy pillanatra sem akarja feladni a gázpedál feletti teljes kontrollt, ahogy az útról sem veszi le a szemét, mert annyira koncentrál a vezetésre.

A kamera és radar segítségével működő gyalogosfelismerő és aktív fékrendszert viszont nagyon hasznos dolognak tartjuk. A megoldás 5 km/h-s sebességtől válik aktívvá és egészen 80 km/h-s sebességig ad jelzést, illetve szükség esetén kezd automatikus fékezésbe, hogyha úgy érzékeli egy jármű vagy gyalogos keresztezheti az utunkat.

A Futóműhöz és a váltóhoz is hozzányúltak


A Mustang futóművéről és az automataváltójáról is illik néhány szóban megemlékezni, ugyanis mindkettőnél komoly változtatásokat hajtott végre a Ford. Az új modellt ugyanis már MagneRide Damping rendszerrel látták el, amely a gyártó szerint képes arra, hogy másodpercenként ezerszer reagáljon az útviszonyokra, a vezetési körülményekre és a vezetési stílusunkra. Így szinte azonnal szabályozhatja a kerekek felfüggesztését, amelynek az az eredménye, hogy kényelmesebbé válik az utazás, érdemben javul az irányíthatóság.

Ebből az egészből a volánnál annyit érez az ember egyébként, hogy olyan, mintha kötött pályán, felboríthatatlanul haladna egy erőgéppel.


Félelmetesen jó, meg is állapítottuk viszonylag gyorsan, hogy a mi vezetési tudásunk nagyjából fényévekre lehet attól, ahol az alattunk futó technikát érdemben, a határokat feszegetve ki tudnánk próbálni.

Ahogy fentebb már kiderült, az új Mustang egyaránt rendelhető kézi és automata váltóval, előbbi hatsebességes változatban érhető el, míg utóbbi már nem hat, hanem tízsebességes, bolygóműves változatban kérhető. Kipróbáltuk mindkettőt, az automata sebességváltó nagyon szépen dolgozott, néha egészen hirtelen több sebességet is átugorva váltott vissza, hogyha úgy érezte optimálisnak. Kigyorsításokkor pedig szinte észrevétlenül pakolta a fokozatokat, szóval egy rossz szavunk sem lehetett rá.

Aki ilyen műszerfalat tervez, az más aljasságra is képes szerintem


Amilyen gyönyörű az új Mustang kívülről, majdnem annyira vállalhatatlan a műszerfalának a kialakítása, nagy szerencse, hogy a kíváncsi szemlélődők nem látják azt, amit a bent ülők. És itt nem csak a kopogós műanyagokra, egyszerű anyaghasználatra gondolok, hanem az ízléstelenül kitüremkedő gombokra, kapcsolókra, az összképre is. A Ford korábbi vezetőjének azért kellett távoznia, mert az irányítása alatt a vállalat lemaradt az elektromobilitás területén és viszonylag keveset áldoztak az önvezető autózásra, a különböző megosztáson alapuló szolgáltatások fejlesztésére. A belső dizájn kialakításáért felelős vezetőt is lecserélhetnék, mert aki ilyen műszerfalra áldását adja, az szerintem más aljasságra is képes.

Értem én, hogy egy volumengyártónál másképp vannak a beidegződések és néhány száz dollár is sokat számít autónként, de egy olyan presztízs modellnél, mint amilyen a Mustang, igazán áldozhatnának többet is a belső tér kialakításának oltárán. Szerintem a vásárlókra is simán rá lehetne verni azt a plusz költséget, mint amennyivel egy igényesebb műszerfal megépítése kerülne.

Az az elgondolás egyébként, hogy a középkonzol alsó részénél elhelyezett kapcsoló segítségével tudunk váltani a különböző - normál, sport, versenypálya, havas-vizes - vezetési módok között, vagy éppen egy másik kapcsolóval inaktiválhatjuk a kipörgés gátlót, nagyon rendben van. Kár, hogy nem sikerült az autó karakteréhez illő kapcsolókat tervezni.

A Mustangban a legfontosabb információkat - sebesség, fordulatszám, aktuális fogyasztás, stb. - egy 12 colos műszeregységről olvashatjuk le. A Ford részéről nagyon látszik az igyekezet, a digitális kijelző ugyanis az imént említett módokhoz igazodik, azokkal összhangban van. Ez a gyakorlatban az jelenti, hogyha például versenypálya módra váltunk, akkor rögtön vörös színben kezd "izzani" és megváltozik a fordulatszám-kijelző megjelenítése is. Ugyanakkor a digitális kijelző maga valahogy még mindig idegennek hat az autóban, egyszerűen nem passzol hozzá.

A versenypálya módról egyébként érdemes egy-két mondatban megemlékezni, már csak azért is, mert ha már lúd, akkor legyen kövér alapon szinte csak ezzel a beállítással autóztunk. Erre jó okunk volt, a versenypálya mód nem csak marketingfogás a Ford részéről, kiválasztását követően az autó valóban sokkal agresszívabb lesz. És hogy az érzés még teljesebb legyen, azonnal kigyullad a sárga lámpa, amely arra figyelmezett, hogy a kipörgés-gátló kikapcsolt állapotba került. Ez azonban csalóka, a kipörgésgátló és a menetstabilizátor ugyanis aktív marad, viszont módosított, úgynevezett kitolt, beavatkozási határértékkel dolgozik. Magyarul később kezd beavatkozni, mint “normal" módban, ezzel az apró trükkel viszont sokkal nagyobb vezetési élményt tud biztosítani.

Nagy ötlet a Fordtól az is, hogy a kormánykeréken található kapcsoló segítségével villámgyorsan tudjuk állítani az aktív kipufogónk hangerejét. A skála a hazalopakodást segítő csendes módtól egészen a dobhártyaszaggató versenypálya módig terjed.

A túra végén egyetlen releváns kérdés marad: milyen Mustangot vegyen az ember?


Hogyha végiggondoljuk a túra során látottakat, hallottakat, tapasztaltakat, akkor az elérhető változatok közül mi teljesen szubjektíven egy ilyen autót rendelnénk:

  • Fastback változat
  • 6 sebességes manuális váltóval
  • 5.0 literes, V8-as motorral szerelve


Utóbbi pontot nem gondoltam, hogy leírom valaha, de az elérhető két erőforrás között érzésre tényleg akkora különbség van, hogy nem érdemes a gyengébb, 2.3 literes benzinmotort választani. Egy amerikai izomautóba amúgy is dukál a V8-as motor, arról nem is beszélve, hogy a showt, a brutális hangjával ez a változat tudja igazán megcsinálni. Az egyes változatok árát egyelőre nem tudjuk, de a Ford korábbi árazási politikáját ismerve nem gondolnánk, hogy ne érné majd meg mindezért a felárat kifizetni.

Ford Mustang - Kívül-belül
Ford Mustang - Kívül-belül (galéria, 12 kép)

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Tematikus cikk

Új rendszerben kell számlaadatokat küldeni a NAV-nak (x)

Ingyenes számlázó program is segíti a vállalkozásokat. 
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium