Olcsó áram a jövőben?

2019. július 12. 11:36    
nyomtatás
 
Paks II. lehet a záloga az olcsó áramáraknak, és alacsony széndioxid kibocsátásnak. A Magyar Nemzet készített interjút Süli Jánossal, a paksi atomerőmű két új blokkja tervezéséért, megépítéséért és üzembe helyezéséért felelős tárca nélküli miniszterrel.


Néhány hete már elkezdődtek az új blokkok első felvonulási épületeinek építési munkálatai. Olyannyira bonyolult rendszer egy atomerőmű, hogy 300 ezer oldalas műszaki tervdokumentációt kell az építéshez létesíteni. Paks I. a terv szerint 50 éves működés után 2032-ben kerül leállításra, de addigra már a miniszter állítása szerint megfelelő tapasztalattal szeretnének rendelkezni az új blokkok üzemeltetése tekintetében.

Jelenleg az irányítástechnikai eszközök beszerzése van folyamatban, mely pályázatot nemrégiben tette közzé a Roszatom. Valószínűleg nyugati beszállító lehet a befutó, csakúgy mint a turbinagenerátor egység beszerzésénél, ahol a GE nyerte el a közbeszerzést.

Megtudhattuk a minisztertől, hogy az orosz hitelkeret csupán egy biztonsági védőháló, tehát ha olcsóbb finanszírozást találna az ország, akkor nem köteles lehívni. A hitelkeret meghatározott törlesztési időpontja módosításra kerülhet, a "kereskedelmi üzemkezdet" időpontjának eseményéhez kötnék.

A miniszter kijelentette, hogy az uniós gyakorlatnak megfelelően van kezelve, hogy az új blokkok mindenképpen megépüljenek. A megfelelő minőségű kivitelezést pedig a Paks II. Zrt és a nukleáris hatóság ellenőrzi.

Süli szerint Magyarország bölcsen döntött az atomenergia szerepének növeléséről, ugyanis versenyképes árakat, és alacsony széndioxid kibocsátást hozhat a lépés. A németeket hozta fel példának, akik főleg szén erőművekkel balanszírozzák ki a megújuló termelésüket. Állítása szerint egységnyi magyar áram előállítása 40%-kal kevesebb széndioxid kibocsátással jár, mint Németországban. Ráadásul a németek jelenleg majdnem háromszor annyit fizetnek az áram egységéért, mint a magyarok: 38 forint helyett 99 forintnyit.

Paks II. segítségével évente 17 millió tonna széndioxid kibocsátástól szabadulhatunk meg, mely annak fényében rengeteg, hogy a teljes közlekedési szektor emissziója 12 millió tonna évente, és az erdős területeink ezzel szemben csupán 6 millió tonna széndioxidot képesek évente elnyelni.

Brüsszel számításai szerint az új blokkok 7,35% profitot fognak termelni tulajdonosuknak, a magyar államnak. A miniszter véleménye szerint az új blokkok megépítésével csökkenhet Magyarország áramimportja, mely 2018-ban a teljes fogyasztás 31,6%-át tette ki. A tervek között szerepel, hogy Paksot okosvárossá transzformálják, óvodát, iskolát, egészségügyi intézményeket létesítenének, ezek melett renoválnák a tűzoltóságot és a rendőrséget.

A miniszter szerint a Duna élővilágát nem veszélyeztetik sem az aktuálisan működő blokkok, sem a jövőben építettek. Állítása szerint az új blokkok működése akkor is biztosítható lesz, ha a Duna vízhozama a tavalyi augusztusi minimum töredékére apadna.

Forrás: Magyar Nemzet

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Szerkesztő-újságíró
Befektetési tanácsadó
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium