Leállítja a világ legnagyobb repülőgépének gyártását az Airbus

2019. február 14. 09:42    
nyomtatás
 
Leállítja a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe, az A380-as szuperjumbo gyártását az Airbus, miután nem alakulnak túl jól az eladások, nemrég például az Emirates is visszamondott megrendeléseket. Az utolsó A380-as gépet 2021-ben szállítja le az Airbus.

Kereskedés Airbus-részvényekkel a Portfolio Online Tőzsdén!

Nincs kereslet a hatalmas gépekre


A sztenderd, négyosztályos kabinelrendezésben 544 fő befogadására alkalmas gépet az Airbus arra tervezte, hogy méltó versenytársa legyen a Boeing legendás nagygépének, a 747-esnek. De a légitársaságok inkább a kisebb gépeket keresik, így az értékesítések gyengélkednek. Nemrég például az Emirates, amely eddig a szuperjumbo legnagyobb vásárlója volt, jelentősen visszavágta a fennmaradó megrendeléseit (53 darabról 14 darabra) és A380-as helyett 70 darab kisebb gépet, A350-est és A330neo-t rendelt.

A legendás A380-as gép egy presztízs projekt volt a cégnél, ami elnyerte az utasok és a politikusok szívét is, de a légitársaságok részéről sosem kapott igazán nagy támogatást. Nehéz megtölteni egy ekkora repülőt, érthető, hogy a kisebb, üzemanyag-takarékosabb gépeket preferálták a légitársaságok. De még így is meglehetősen radikális lépés, hogy leállítja az Airbus az A380-as gyártását és nem csak a repülőgépgyártó életében van nagy jelentősége. A szuperjumbo több volt, mint egy nagy repülőgép, az európai együttműködés (a szárnyak az Egyesült Királyságból származtak, az összeszerelés pedig német és francia gyárakban történt) és az ipari ambíciók jelképe volt - írja a Bloomberg.

Az A380-as repülőgép első felszállását 2005-ben hajtotta vége és 2007-ben teljesítette először menetrend szerinti járatát a Singapore Airlinesnál. Kétszintes, négyhajtóműves szélestörzsű repülőgép, felhasználható utastere 550 m2, ami 40 százalékkal több, mint a világ második legnagyobb utasszállítójáé, a Boeing 747-8 gépé. Négyosztályos kabinelrendezésben 544 főt, tud befogadni, egyosztályos elrendezésben pedig eléri a 853 főt a kapacitása.


Itt láthatsz képeket az A380-as repülőgépről:

Airbus A380
Airbus A380 (galéria, 11 kép)


Rossz időzítés?


Már az indulás sem sikerült jól az Airbusnál. Először 2005-ben szált fel az A380-as gépe, sorozatos halasztgatások és késlekedése után, és 2007-ben kezdte el leszállítani a légitársaságoknak a gépeket a repülőgépgyártó, pont a pénzügyi válság előtt, ami a megnyirbálta a légitársaságok repülőgép-vásárlási terveit is. Közben az Airbus végignézte, hogy a Boeing hogyan monopolizálja a nagygépek piacát az idén 50. születésnapját ünneplő 747-es géppel, amiből már több mint 1500 darabot értékesített a megjelenése óta a rivális amerikai repülőgépgyártó.

A közel-keleti légiforgalom felpörgése azonban nagy lehetőségeket rejtett és az Airbus sikeresen meg tudta nyerni magának az egyik legnagyobb helyi légitársaságot, az Emiratest, amely egyben a legnagyobb ügyfele is lett. Viszont nagyban függött az A380 ettől egy egy légitársaságtól, jelenleg az Emirates 14 darabos megrendelése mellett az Amadeo-nak van egy 20 darabos, az Air Accordnak és az All Nipponnak pedig egy 3-3 darabos rendelése. Így amikor az Emirates visszamondta a megrendelések nagy részét, az nagy érvágás volt a programnak.

Közben megjelent a Boeing új 777-es gépe, a 787-es Dreamliner és az Airbus A350-esei, amelyek a könnyű karbonszálas technológiának és a hatékonyabb hajtóműveknek köszönhetően csökkentették az üzemanyagköltségeket a légitársaságoknál és gyorsabb fordulást tettek lehetővé a repülőtereken. A hatalmas, A380-hoz hasonló gépek egyszerűen túl drágák és túl nehezek lettek.

Több ezer munkahely


Az A380-as programjának leállítása mintegy 3000-3500 munkahelyet érinthet, amiről a következő hetekben tárgyalásokba kezd az Airbus.
Sok erőfeszítést, sok erőforrást és sok verejtéket fektetünk bele, de nyilvánvalóan látnunk kell a realitásokat
- kommentálta az eseményeket az Airbus vezérigazgatója, Tom Enders.

Sok munka volt az A380-as gépben


Várhatóan 463 millió eurós költséget jelent majd az Airbusnak a leállás - írja a Reuters. Ha ez az egyszeri költség az idei évben merülne fel, az a jelenlegi elemzői várakozások szerinti profit több mint 10 százalékát vinné el.

Még 17 darabot fog legyártani az óriásrepülőből az Airbus, amiből 14 darabot az Emirates, 3 darabot pedig a japán légitársaság, az ANA kap. Az Emiratesnek mintegy 100 darab A380-as van jelenleg a flottájában.

Leállítja a világ legnagyobb repülőgépének gyártását az Airbus


Árfolyamreakció


Az Airbus részvényeinek árfolyama kilőtt a hírekre, ma reggel több mint 5 százalékot emelkedett a papír.

Leállítja a világ legnagyobb repülőgépének gyártását az Airbus

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



MINDEN, AMI BEFEKTETÉS ÉS KERESKEDÉS
Feliratkozom a Portfolio Trader hírlevélre
Elmúltam 16 éves
Az adatvédelmi tájékoztatót elolvastam, megértettem, és hozzájárulok ahhoz, hogy megadott adataimat a szolgáltató mint adatkezelő a szabályzatban foglaltaknak megfelelően kezelje.
FELIRATKOZOM
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
1
Prémium