laptop telefon fintech ember okostelefon alkalmazás startup
Bank

Sorra dőlnek be a pénzügyi forradalmárok, mi áll a háttérben?

Portfolio
Az idei események a fintech-forradalmárokat is megviselték, a Covid-krízis számos startupot hozott nehéz helyzetbe és néhány szakértő szerint még a világ helyreállása ellenére is csődhullám söpörhet végig a szektoron. A startup-szcéna még krízis nélkül is szórja az „áldozatokat:” az innovátor-vállalkozások 90%-a pár éven belül csődbe megy. A legtöbb fiatal fintechcég vezetése egyébként ugyanazokat a hibákat követi el, melyek miatt a vállalkozásaik sosem érik el az „időskort.”
A fintechek jövőjéről is szó lesz a Portfolio Financial and Corporate IT 2020 konferencián. Regisztráljon Ön is!

Sorra mennek csődbe a pénzügyi forradalmárok

2020 a fintechszektorban is sajátos változásokat hozott, különösen a koronavírus-krízis következtében: az online üzleteket kiszolgáló vállalatok a mennybe mentek, míg a turizmusra fókuszáló, többdevizás startupok egy része bajba került, hiszen bevételeik jelentősen visszaestek.

2020 hozta el a történelem egyik legnagyobb fintech-botrányát is: a Wirecard, egy német fizetési szolgáltató június végén kért csődvédelmet, miután egy több milliárd eurós könyvelési csaláson érték őket. Ennek persze semmi köze nem volt a koronavírushoz, a fintechszektort és a befektetők bizalmát azonban érzékeltethetően megrengette, ahogy a botány következtében 140 euróról 1 euróra zuhant a fintech részvényeinek árfolyama.

Persze a Wirecard közel sem az egyetlen fintechcég volt, amely csődbe jutott idén. Ráadásul míg a német fintechet valószínűleg megmentik, a kevésbé érett szakaszban lévő, pénzügyi startupokra valószínűleg felszámolás vár. Csak hogy néhány példát említsünk az elmúlt időből:

  • A CrediFi egy New York-i pénzügyi startup volt, egy speciális elemzőplatformot fejlesztettek az ingatlanszektornak, amely big datával elemezte a hiteleket, lakásokat, ingatlanprojekteket. A cég 29 millió dollárnyi befektetői tőkét szívott fel a piacról, aztán nyolc hónapja csődbe
  • A Swell Investing egy felhasználó-barát felületen keresztül, környezetbarát termékekbe fektetve szerette volna forradalmasítani a befektetési szektort, a 2017-es alapítású vállalat azonban alig élt többet három évnél, olyannyira kevés befektetőt tudtak toborozni.
  • A Loot egy brit fintechbank volt, akár sok más startup, ők is prepaid-kártyákkal üzemeltek, melyeket egy attraktív online felület tett népszerűvé az ügyfelek körében. A Lootnak nem ment rosszul a szekér: a 2014-es alapítású fintechcég 212 ezer ügyfelet szerzett, mielőtt összedőlt. Az alacsony marzsokkal dolgozó fintecheket pont ez vitte csődbe: egyszerűen nem tudtak értelmezhető bevételt generálni, így nem volt rentábilis az üzemeltetésük.

Ezek a csődök ráadásul még mind a koronavírus-válság előtt történtek meg: egyes szakértők szerint a krízis miatt még több száz fintechcég mehet csődbe a következő egy évben belül. A fintechek gyengélkedésének sajnos már most is mutatkoznak jelei:

Tipikus hibák okozzák a bajt

A koronavírus-krízis kétség kívül számos céget hozott kellemetlen helyzetbe, de ezt leszámítva is kevés olyan pénzügyi startup van, amely ki tud törni a mainstream köztudatba. Egyes számítások szerint a startupok 90%-a csődbe megy alapítástól számítva néhány éven belül, még azoknak a cégeknek a 75%-a is bedől, amelyek egyébként meg tudnak állapodni egy nagybefektetővel.

Különleges helyzeteket és explicit csalásokat leszámítva több típushiba van, melyet elkövetnek a pénzügyi forradalmárok:

  1. A fintechek alulbecsülik a jogi megfelelés fontosságát. Míg sok pénzintézet komplett jogász-divíziót működtet, egyes startupoknak még csak dedikált jogásza sincs, holott ez a jelentősen szabályozott pénzügyi szektorban kiemelt fontosságú. Értelemszerűen egy startup jóval kevesebb pénzből gazdálkodhat, de így is fontos, hogy költsenek a jogi megfelelésre, így nem futnak bele olyan hibába, mint amikor a Robinhood bankszámlát akart indítani banklicenc nélkül – az ügy ugyanis komoly reputációs és anyagi kárt és kis híján komoly bírságot is hozott a részvénykereskedési startupnak.
  2. Önmagában nem elég az árazással versenyezni. Sok fintech azzal próbálja elhódítani az ügyfeleket a bankoktól, hogy jóval olcsóbb termékeket kínálnak hagyományos versenytársaiknál és esetleg még egy jól kinéző mobilos felületet is kidolgoznak, de önmagában ez kevés a verseny megnyeréséhez. A jóval nagyobb ügyfélbázissal rendelkező bankok simán ki tudják véreztetni a bevételek hiányával küszködő fintecheket, ahogy ezt a Loot esete is jól mutatja.
  3. Az is problémás, ha egy fintech csupán versenytársként tekint a hagyományos bankokra. Rengeteg sikeres fintech pont azért lesz sikeres, mert le tudnak szerződni egy hagyományos pénzintézettel és hozzájutnak annak ügyfélbázisához.
  4. Egy startupnak nem elég az, hogy ha befektetőket talál; érdemes olyan befektetőt találni, aki tapasztalt a pénzügyi szektorban és képes őket a pénzen túl akár támogatni és mentorálni is.
  5. Sok fintech egyszerűen elbízza magát és úgy gondolja, hogy olyan technológiát fejlesztettek, ami megváltja a világot. Még ha ez így is van, önmagában ez nem elég, fel kell nyitni a potenciális ügyfelek szemét azzal kapcsolatosan, hogy miért van szükségük arra, hogy konkrétan pénzt is adjanak egy teljesen új technológiáért. Különösen az üzleti (B2B) szektorban okozhat ez gondot, ahol az ügyfelek csak vonakodva hajlandók új technológiákat kipróbálni, hiszen nehezen tudják ezeket saját rendszereikbe integrálni.

Egyébként van, aki úgy tartja, hogy szinte mindegy, hogy milyen innovációval állnak elő a fintechek, a bankok sokkal nagyobb költségvetésből, sokkal nagyobb ügyfélbázissal könnyedén le tudnak másolni bármilyen innovációt:

Mire érdemes figyelni?

A fenti hibákat nem könnyű önmagában elkerülni, de ezeken kívül még számos lépést tehetünk egy fintech-startup vezéreként, hogy sikeres legyen a vállalkozásunk. Íme néhány:

  1. Minden sikeres fintech más és más terméket kínál, de abban szinte mind megegyeznek, hogy sokkal egyszerűbb, barátságosabb és könnyebben használható arculatot, felhasználói felületet nyújtanak, mint a hagyományos bankok. Bár a pénzintézetek az elmúlt években sokat tettek a hézag csökkentésének érdekében, hazánkban a bankok digitalizációja még mindig hagy maga után némi kívánnivalót.
  2. Érdemes rázizzenni egy olyan témára, ami megcélzott ügyfélkörben éppen forró. A pénzintézetek jelenleg mesterséges intelligenciával, robotikával, folyamatautomatizációval foglalkozó startupokat keresnek, egy ilyen üzleti partnerséget érdemes megcélozni.
  3. Kiemelt fontosságú termékfejlesztéskor egy olyan terméket építeni, amely skálázható, könnyen adaptálhatnak más pénzintézetek és 1 millió felhasználó olyan könnyen tudja használni, mint 1 felhasználó.
  4. Végül, de nem utolsósorban csak egy olyan termékkel lehet hosszú távon sikeres egy pénzügyi startup, amely tényleg innovatív és megoldást ad egy konkrét problámára.

Persze ezek betartásával is sok minden másnak kell együtt állnia ahhoz, hogy egy startup sikeres legyen; de az induláshoz mindenképp érdemes segítséget kérni. Szerencsére számos inkubátorprogram működik Magyarországon, amely ilyen téren fontos mentőövet dobhat a pénzügyi vállalkozásoknak:

A fintechek jövőjéről is szó lesz a Portfolio Financial and Corporate IT 2020 konferencián. Regisztráljon Ön is!
Frankfurti tőzsde
kórház orvos egészégügy informatika
amerikaitozsdeshutterstock
koronavirus veszélyhelyzet tudnivalók
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2020. szeptember 2.
Járműipar: Új időszámítás, sokasodó kihívások
2020. szeptember 3.
Financial and Corporate IT 2020
2020. szeptember 9.
Sustainable World 2020
2020. szeptember 10.
Property Market RELOADED 2020
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Infostart.hu

Junior elemző, elemző

Junior elemző, elemző
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Legfontosabb aktualitások, elemzés, ötletelés.
Milliárdos nyereség a Gránit Banknál