ember papírokkal szerződés
Bank

Családtámogatási milliók: egy állami igazolás, amiért nagyon meg kell izzadni

Portfolio
Hogy szerezhetünk mielőbb tb-igazolást a járvány idején, ha valamelyik családtámogatást igénybe szeretnénk venni? Az otthonfelújítási hitel elindulása miatt olvasóink egy része nagy nehézségek árán szerzett csak igazolást, és sokakat érdekel a téma, ehhez nyújtunk most kis segítséget.

Az otthonfelújítási és a babaváró hitelhez is kell tb-igazolás

Főszabály szerint a CSOK-hoz 180 napos vagy 2 éves, a babaváró hitelhez 3 éves, az otthonfelújítási támogatáshoz és hitelhez pedig 1 éves tb-jogviszonnyal kell rendelkezni, ugyanakkor nem minden esetben kell erről hatósági bizonyítványt benyújtani, egyes esetekben például teljes bizonyító erejű magánokirat is elég ehhez, ami a gyakorlatban általában egy két tanú által aláírt nyilatkozatot jelent. Klasszikusan ilyen az otthonfelújítási támogatás, amelyhez nem kell tb-igazolás, a többi családtámogatáshoz azonban a legtöbb esetben szükség van erre.

A CSOK, a babaváró hitel és az idén február 1-jétől elérhető otthonfelújítási hitel esetében (a kivételektől eltekintve, pl. felsőoktatási jogviszony, lásd a belinkelt jogszabályokat) nem elég a teljes bizonyító erejű magánokirat,

a tb-igazolást bizony be kell szerezni:

  • CSOK (a 10 milliós összeg kivételével): az igénylő, együttes igénylés esetén legalább az egyik igénylő 30 napnál nem régebbi okirattal igazolja, hogy a kérelem benyújtásának időpontjában és legalább 180 napja - legfeljebb 30 nap megszakítással – folyamatosan tb-biztosított.
  • CSOK (a 10 milliós összegre): három vagy több gyermek után családi otthonteremtési kedvezmény új lakás építéséhez vagy vásárlásához az igénylő vagy legalább az egyik fél a CSOK-kérelem benyújtásának időpontjában 30 napnál nem régebbi okirattal igazolja, hogy legalább 2 éve folyamatosan – legfeljebb 30 nap megszakítással – tb-biztosított.
  • Babaváró hitel: legalább az egyik házasfél legalább 3 éve folyamatosan Tbj. szerinti biztosítási jogviszonyra vonatkozó feltételeknek való megfelelést az egészségbiztosítási pénztári feladatokat ellátó fővárosi és megyei kormányhivatal által kiállított igazolással igazolja.
  • Otthonfelújítási támogatás: az igénylő vagy együttes igénylés esetén legalább az egyik igénylő büntetőjogi felelőssége mellett, a Társadalombiztosítási Azonosító Jele megadásával teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaltan nyilatkozik, hogy a támogatás iránti kérelem benyújtásának időpontjában legalább 1 éve (legfeljebb 30 nap megszakítással) folyamatosan tb-biztosított.
  • Otthonfelújítási hitel: az igénylő, illetve házastársak vagy élettársak esetén legalább az egyik fél 30 napnál nem régebbi okirattal igazolja, hogy − legalább 1 éve, folyamatosan (legfeljebb egybefüggően 30 napos megszakítással) tb-biztosított.

Hogyan szerezhetjük be?

  1. Személyesen: a.kormányhivatalokban a járvány alatt időpontfoglalással lehet személyesen ügyet intézni. Alapesetben a Központi Időpontfoglaló Alkalmazáson keresztül lehet bejelentkezni a tb-igazolásért akár meglévő Ügyfélkapu nélkül is, ugyanakkor ezzel kapcsolatban a Kormányhivatal munkatársától chates megkeresésünkre azt a választ kaptuk, hogy a kamattámogatott kölcsönhöz tartozó tb-jogviszony igazolás még nem elérhető ügykör, várhatóan március elejétől tudja majd igényelni az adott igazolást (cikkünk írásakor egyelőre nem találtuk ezt az ügykörök között). A tb-igazolás igénylése a legtöbb esetben ennek ellenére kvázi személyes úton is működik: a kérelmet a hivatal bejáratánál elhelyezett kis leveles konténerbe kell bedobni. Ezt később megkapja az illetékes osztály, akár a postai úton érkező leveleket. Nem feltétlenül kell borítékba helyezni és címezni a kérelmeket, elég a nyomtatványt „meztelenül” bedobni ide. Banki tapasztalatok szerint egyébként ez az egyik leggyorsabb módja annak, hogy az ügyintézők elé kerüljön a kérelem. Ha sürgős lenne az igazolás megszerzése, érdemes ezt külön jelezni a hivatalnak, és megadni az elérhetőségünket, így egyes esetekben méltányossági alapon előfordul, hogy személyesen is kiadják az igazolást, nem kell a postázásra várnunk. A kormányablakoknál is be lehet adni a kérelmet, amit ezután innen egy futár visz be az illetékes kormányhivatalba, de ez nagyon időigényes lehet: először időpontot kell kérni a kormányablakba, majd innen hetente csak egy napon viszik be a küldeményeket az illetékes hatósághoz, ami meglassítja a normál kormányhivatali folyamatot.

2. Elektronikusan az Ügyfélkapuval rendelkezőknek: Argyelán József, a Bankmonitor szakértője kérdésünkre elmondta: a legegyszerűbb ezt online, Ügyfélkapun keresztül intézni, ilyenkor az alábbiakat kell követni:

  • Ügyfélkapu/epapír szolgáltatás/új levél írása, ezen belül
  • Kormányhivatali ügyek” témacsoport
  • Egészségbiztosítási pénztári feladatok” ügycsoport

Címzettként az illetékes kormányhivatalt kell megadni, és scannelve be kell csatolni a kérelmet.

Az átfutási idővel kapcsolatban vegyesek a Bankmonitor tapasztalatai: van, amikor 3 nap alatt, van amikor 5 nap alatt érkezett meg az igazolás. Természetesen van olyan eset is, amikor ez valamelyest tovább tartott, minket például telefonon arról tájékoztattak, hogy a fenti e-papíros szolgáltatással 8 napon belül megérkezik meg az igazolás a digitális tárhelyünkre.

A kérelmi nyomtatvánnyal kapcsolatban a jogszabály nem ír elő külön igénylőt, emiatt központilag ilyen nincs. Ugyanakkor az egyes kormányhivataloknál érdemes érdeklődni, hogy helyileg alkalmaznak-e speciális kérelmi nyomtatványt. Egyes kormányhivataloknál lehet speciális kérelmi nyomtatvány, de akár szabad formátumú – megfelelően megírt – kérelmet is elfogadhatnak.

Az ügyfélkapus ügyintézés egyébként a Bankmonitor tapasztalatai szerint már eléggé gördülékenynek tekinthető.  Az elkövetkező hetekben a folyamat még sokat változhat, csiszolódhat, ahogy több tapasztalata lesz minden érintett félnek.

3. Postai levélben: van, aki postai úton adja be a kérelmét, ezekre a Bankmonitor szakértője szerint 10 napos ügyintézési határidő vonatkozik. A postai úton történő beküldéskor az igénylőlaphoz másolatban mellékelni kell a szükséges – a következő pontban felsorolt – dokumentumokat, azzal, hogy az igazolványokról másolatot, a meghatalmazásból eredeti okiratot kell csatolni. Kitöltött igénylőlap mellett az alábbi dokumentumok szükségesek ilyen formában:

  • személyazonosításra alkalmas igazolvány,
  • lakcímkártya,
  • TAJ kártya,
  • meghatalmazás (amennyiben nem a hatósági bizonyítványt igénylő jár el az ügyben).

A hatósági bizonyítvány a kiállítása napjától számított 30 napig használható fel. 

Címlapkép: Getty Images

telefon mobil sms koronavírus
usaorosz
izrael
brazilia2
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021-04-29
Lakossági hitelkockázatok & behajtás 2021 Meetup
2021-06-01
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
2021-06-08
FM & Hybrid Office 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu

Felvigyázó /Junior felvigyázó

Felvigyázó /Junior felvigyázó

Elemző/Junior elemző

Elemző/Junior elemző

Osztályvezető

Osztályvezető
Online előadás
Praktikus módszerek, portfólióépítés.
Online előadás
Hasznos tippek és trükkök
wells fargo