panelbanking
Bank

Így reagáltak a magyar bankok vezetői a Revolut nagy bejelentésére

Portfolio
Egyre jobban leegyszerűsödő bankolást ígértek a Portfolio mai Banking Technology 2021 konferenciájának első panelbeszélgetésében hazai bankok vezetői. A mesterséges intelligencia előretörését prognosztizálták, a felhőtechnológia területén pedig többen hazai összefogást sürgetnek. A beszélgetés végén kommentálták a Revolut Bank magyarországi megjelenését és terjeszkedését is.

A mesterséges intelligenciáról

Csányi Péter (OTP Bank) szerint az egyik legkritikusabb kérdés a következő évtizedben az lesz, hogy használják ki a bankok a mesterséges intelligenciát. A rendelkezésre álló adatmennyiség az emberi munkaerő számára feldolgozhatatlan, eközben a mindennapi életünkben már számos területen jelen van az AI. Már most alkalmaznak mesterséges intelligenciát bizonyos területeken, a következő években pedig a természetes nyelvek értelmezése lehet az egyik fő feladata.  Vinnai Balázs (WUP) szerint a tudás bankon belül tartása nagyon fontos, a digitális tudás core kompetencia, az ügyfél számára azonban nem kell érzékelhetőnek lennie a találkozásnak a mestereséges intelligencia különböző formáival.

Foltányi Tamás (Erste Bank) szerint a mesterséges intelligencia felhasználásának külső és belső megvalósulási helye egyaránt lesz, bizonyos kompetenciák akár külföldön maradnak, mások bankon belül összpontosulnak. Hegedüs Éva (Gránit Bank) elmondta: kezdettől fogva személyes, bizalomra épülő modellt valósítanak meg a banknál, de ez a digitális megoldásokkal is megvalósítható. Ők is alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, például a digitális számlanyitásnál az arcfelismerés vagy éppen a keresztértékesítés során. Sziráki László (CIB) szerint kétszámjegyű lehet már az a százalék, amennyivel az új ügyfelek szerzéséhez hozzájárul náluk a mesterséges intelligenciára alapuló algoritmus. Németh Balázs (K&H) elmondta: anyabankjuk Európa egyik fejlett digitalizációs országából jön, ezért nem kell feltalálniuk újra a kereket, ugyanakkor nagy kihívás mindenki számára a való életből vett use case-ek alapján a legjobb megoldások megtalálása.

A felhőtechnológiáról

Csányi Péter (OTP) elmondta: régóta foglalkoznak a felhővel, és így vagy úgy be fog jönni a magyar bankszektor életébe. Sok előnye van, például szabadon skálázható és biztonságos, az új applikációk esetében erre támaszkodnak. Lengyelországban a bankok az állammal közös felhőközpontot hoztak létre, Magyarország számára is példa lehet ez. Vinnai Balázs (WUP) szerint nemcsak technológia, hanem szabályozási és ökoszisztéma kérdés is a felhő használata a bankoknál.

Foltányi Tamás (Erste) elmondta: George platformjukat a felhőben működtetik, szerinte a szabályozói oldal abszolút támogatja ezt a megoldást, ugyanakkor banki szinten a hibrid megoldásokban hisz, kizárólag a felhőre nem érdemes alapozni. Hegedüs Éva (Gránit Bank) szerint a videóbankolást elsőként vezették be Európában, AI területen olyan szakemberekkel dolgoznak együtt, akikkel globálisan is élenjáró megoldásokat tudnak bevezetni. Ő is támogatná, ha helyi összefogással Magyarországi központtal megvalósuló felhőszolgáltatást tudnának használni.

Az MNB digitális stratégiájáról

Németh Balázs (K&H) szerint előny, ha a szabályozó lépést tart a piaci szereplőkkel, vagy előbbre is jár, más szemszögből néz rá a piacra, hiszen így könnyebb új megoldásokat bevezetni. Nem alakította át a digitális gondolkodásukat, de jó inspirációkat és motivációt merítettek belőle. Sziráki László (CIB) szerint két ponton segíti az MNB a digitális gondolkodásukat: a stratégia újabb szintre emeli a diszkussziót, és rávilágít arra is, hogy ez egy borzasztóan átfogó és sok témát érintő kérdés, amire transzparens struktúrában érdemes rátekinteni. Csányi Péter (OTP Bank) szerint a digitális stratégia segít, hogy egyben lássák, hol és hová is tartanak a digitális átalakulásban. Hegedüs Éva (Gránit Bank) szerint stimulust adott és segítette a digitális gondolkodásukat az MNB stratégiája.

A következő évek fókuszai

A teljes vállalati és lakossági digitális platform cseréje zajlik most az OTP-nél, az ügyféligényekből kiindulva újragondolják a funkciókat – mondta Csányi Péter (OTP Bank). A jövő év első negyedéve végén ki fogják tudni kapcsolni a régi lakossági smartbankjukat. Emellett az automatizációval foglalkoznak a legtöbben, különösen a háttérterületek admisztratív és repetitív jellegű feladatait tudják robotokkal kiváltani, értékteremtő munkára fordítva a szakemberek kapacitásait, továbbá a külföldi piacokon is számos átalakítást hajtanak végre. Minden egyes fejlesztésnél és munkakörben megvizsgálják, hosszú távon is képesek-e a fajlagos költségeket csökkenteni.

Foltányi Tamás (Erste Bank) a front felületek megújítása és bővítése mellett az adatvagyon kihasználását és egy adatvezérelt architektúra kiépítését, illetve a régi architektúra átalakítását említette, utóbbi a fintechekkel folytatott versenyben való helytállásához is szükséges. Hegedüs Éva (Gránit Bank) elmondta: működési költségük a mérlegfőösszeg arányában úgy is csak a fele a hagyományos bankokénak, hogy rengeteget költenek a digitális fejlesztésre. Annak a banknak, amely az egész folyamatát digitális szempontok alapján alakította ki, fajlagosan hamarabb megtérül. A termékeik minél szélesebb körét szeretnék end-to-end módon digitálisan elérhetővé tenni, minél egyszerűbbé téve az ügyfelek életét. Németh Balázs (K&H Bank) kiemelte: arra építenek, hogy a pénzügyek intézése nem hobbija az embereknek, azt szeretnék, ha pofonegyszerű szolgáltatások lennének mindenütt, és minden ügyféligényre lenne ilyen megoldás.

A Revolut Bankról

Sziráki László (CIB Bank) szerint a kitörési pontokat a komolyabb megtérülést termelő tevékenységek fogják jelenteni a Revolut Bank számára, ezzel azonban sokkal erőteljesebb felügyelet és szabályozás is együtt jár majd, ráadásul ezek nagy részét nem lehet tisztán digitális úton nyújtani. Veszélyt jelent a Revolut a bankok számára, de fel kell nőniük a feladathoz. Hegedüs Éva (Gránit Bank) szerint az ügyfeleknek el kell dönteniük, hogy egy veszteséges vagy egy stabilan nyereséges szolgáltatónál (mint amilyen a Gránit Bank is) bankolnak, tényleg a litván felügyelet alatt álló szolgáltatóval akarnak-e együttműködni, és figyelembe kell venniük, hogy ügyfélélményben és a szolgáltatási paletta komplexitásában egy magyar bank előbbre is jár, mint a Revolut. Foltányi Tamás (Erste Bank) szerint félelmetes, hogy rövid időn belül félmilliós ügyfélkört építettek fel, a bankszabályozás azonban olyan kihívás elé állíthatja a Revolutot is, amilyenekkel a hazai bankok szembesülnek. Csányi Péter (OTP) nem vár exponenciális ügyfélnövekedést a Revolutnál, és konkrét tervei pl. a támogatott termékekre sincsenek a Revolutnak, ezek nélkül nehéz komoly ügyfélbázist elérni. Vinnai Balázs (WUP) egy példán szemléltetve úgy vélte, az edukációban van lemaradásuk a magyar bankoknak, hogy meggyőzzék az ügyfeleket arról, hogy sok tekintetben régóta tudják azt, amit a Revolut. Németh Balázs (K&H Bank) szerint akárhogy is alakul a piaci verseny, egy biztos: az ügyfelek nyernek vele, és hasznos a verseny a bankok számára is.    

Címlapkép: Stiller Ákos (Portfolio)

minimálbér
vlagyimir putyin
vlagyimir putyin
maszk
covid koronavírus maszk getty stock
Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Online előadás
Vételi és eladási zónákat azonosítunk, melyek a trendekkel kiegészítve szuper hatékony párost alkotnak.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Infostart.hu

Portfóliókezelő menedzser

Portfóliókezelő menedzser
2021.11.18
Portfolio Property Awards 2021
2021.12.09
Agrárszektor Konferencia 2021
2021.11.18
Global trends in Banking 2021
forinteuroarolyambankjegy